Skip to content

אושרה סופית הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל-5000 שקלים

במהלך הדיון במליאה בקריאה הראשונה, בהצעת החוק להעלאת שכר המינימום התפתח עימות קולני וממושך בין ח"כ עמיר פרץ לבין שר הכלכלה נפתלי בנט, שגרם ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לעצור את הדיון בעיצומו של הוויכוח, לרדת ממקום היו"ר ולנסות להרגיע את הרוחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק שכר מינימום, שעל פיה יועלה שכר המינימום בהדרגה, במשך שנתיים, עד לסכום של 5,000 שקלים חדשים.

הכנסת החליטה - שכר המינימום יועלה בהדרגה ל-5000 שקל (צילום: רפי מיכאלי)
הכנסת החליטה - שכר המינימום יועלה בהדרגה ל-5000 שקל (צילום: רפי מיכאלי)

במהלך הדיון במליאה בקריאה הראשונה, בהצעת החוק להעלאת שכר המינימום התפתח עימות קולני וממושך בין ח"כ עמיר פרץ לבין שר הכלכלה נפתלי בנט, שגרם ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לעצור את הדיון בעיצומו של הוויכוח, לרדת ממקום היו"ר ולנסות להרגיע את הרוחות. לאחר דקות ארוכות חזר אדלשטיין לדוכן היו"ר ואמר: "אם האווירה תהיה כפי שראינו בדקות האחרונות, לא יהיה חוק היום. לא אתן לנהל אספות בחירות במליאה. לא למפלגה זו ולא למפלגה אחרת לא לקואליציה ולא לאופוזיציה, לא בשביל זה התכנסנו".

"בשנתיים האחרונות עשינו מה שאתם לא עשיתם שלושים שנה. יש מתווה מאוד טוב לעם ישראל, אתם תמשיכו לצעוק ואנחנו נמשיך לעשות", אמר נפתלי בנט בהציגו את הצעת החוק. "שנים ההסתדרות הגנה על הוועדים החזקים ביותר מכיוון שהם התפקדו בהמוניהם למפלגת העבודה, תפסו אתכם בגרון והפכו אתכם לשפוטים שלהם. במקום לדאוג באמת לציבור החלש אתם כרגיל דיברתם, ואנחנו עשינו. כך גם עם עובדי הקבלן בניקיון ואבטחה שלא עשיתם עם זה כלום, ואנחנו דאגנו להעלות להם את התנאים. יכולנו לראשונה לפרק את הקרטל החקלאי רק מכיוון שמפלגת העבודה לא הייתה בממשלה".

השר בנט המשיך ותקף: "נוצרת תמונה של כאלה שמדברים חברתית אבל בעצם שומרים על האינטרסנטים. אחרי עשר שנים של עליות מחירים בכל התחומים פתאום מחירי המזון, הביגוד, מוצרי החשמל ירדו בשנה האחרונה. הסוד זה לא להיות השפוטים של הוועדים אלא משרתים את כל עם שראל. זה הסוד".

ח"כ עמיר פרץ (התנועה) לא נשאר חייב: "לשמוע כאן את שר הכלכלה, יש גבול", אמר. "אתה ברוב חוצפתך לוקח את אותם גורמים שרק בזכותם אתה יכול לעמוד כאן ותוקף אותם. אתה יזמת משהו? אתה ברוב חוצפתך תוקף את ההסתדרות שבלעדיה זה לא היה קורה. אני נגד מושחתים אבל לנסות להכתים ציבור שלם? אם יש חבר כנסת מושחת זה לא אומר שצריך לסגור את הכנסת.  אם ההסתדרות לא הייתה עומדת על רגליה החוק הזה לא היה. אתה חצוף, מניפולטור ודובר שקרים. לפני שלושה חודשים אתה הצבעת נגד הצעה דומה שהגשתי. אם מדברים נגד קרטלים הגיע הזמן לדבר נגד קרטל המתנחלים שהוא הקרטל שהכי פוגע במדינת ישראל".

במהלך הדיון אמר ח"כ דב חנין: "זה מעשה החקיקה האחרון שלנו בכנסת הזאת. הכנסת האחרונה עשתה לא מעט מעשים רעים. טוב לומר שאת הדרך של הכנסת הזאת אנחנו מסיימים היום במעשה שהוא קצת טוב. כולם מתהדרים היום בהעלאת שכר מינימום. לפני שנה התחלנו במסע להעלות ל-30 שח לשעה. סביבה גיבשנו הצעת חוק אליה הצטרפו 63 חברי כנסת וניהלנו מערכה ציבורית חשובה. הסיבה העיקרית להעלאת שכר המינימום היא חברתית. רוב העניים בישראל הם אנשים עובדים. המטרה היא הוצאה מסיבית של אנשים אלו ממעגל העוני. יש גם מטרה כלכלית. כשמגדילים את כוח הקניה של העניים ממריצים את המשק. אמרו לנו שהעלאה היא אסון ותביא למחירים כלכליים, אמרו את זה אלה שהיום מתהדרים בהעלאה. טוב שהבחירות גרמו לכם להתחבר למצוקת העוני. אמשיך להיאבק למען העלאה נוספת של שכר המינימום עד ל-30 ש"ח לשעה על מנת להוציא באמת אנשים ממעגל העוני".

ח"כ שלי יחימוביץ': "החקיקה הזו היא בכלל תוצאה של הסכם בין התעשיינים להסתדרות, בלי התערבות של הממשלה. רק בבחירות נזכרים נתניהו ולפיד שלדל ולעני יש את אותו פתק בקלפי, רק בבחירות הם נזכרו שלפתק של יצחק תשובה ולפתק של המנקה עובדת הקבלן יש את אותו משקל. כואב לי שפוליטיקאים לא מתעסקים יותר עם העניים אלא רק במעמד הביניים. אי אפשר למחוק את העניים ולהיות עיוורים לעוני. עוני זה לא פשע ולא מחלה, זה מעשה ידיה של מדיניות שמרחיבה פערים בכוונה תחילה. החקיקה הזו זו המעט שאנחנו יכולים לעשות לא רק במובן הכלכלי, אלא גם במובן המוסרי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן