Skip to content

נתניהו ישהה בוושינגטון – אך לא יתקבל לפגישה אצל הנשיא אובמה

כך הודיע הערב הבית הלבן. הנימוק הרשמי: הסמיכות לבחירות בישראל - אבל הסיבה האמיתית היא היחסים המדורדרים בין נתניהו לנשיא ארה"ב. ראש המוסד, תמיר פרדו מכחיש כי התנגד להחרפת הסנקציות על איראן: " ההסכם המתגבש עם איראן הוא רע ועלול להביא למרוץ חימוש אזורי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ינאם בפני שני בתי הקונגרס שבועיים בלבד לפני הבחירות, ב-3 במרץ. אבל למרות שהותו של נתניהו בוושינגטון – הודיע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי לא יקבל אותו בבית הלבן. הנימוק הרשמי: הסמיכות לבחירות, אבל הסיבה האמיתית היא היחסים המדורדרים בין נתניהו לבין נשיא ארה"ב, שהגיעו הערב לשפל חדש.
ובתוך כך: ראש המוסד, תמיר פרדו, פרסם הודעה ובה הוא מכחיש כי הוא מתנגד להגברת הסנקציות על איראן.

"ההסכם המתגבש עם איראן הוא רע". ראש המוסד, תמיר פרדו, בטכס הרמת כוסית לרגל ראש השנה עם נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
"ההסכם המתגבש עם איראן הוא רע". ראש המוסד, תמיר פרדו, בטכס הרמת כוסית לרגל ראש השנה עם נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

היום הודיע ראש הממשלה נתניהו רשמית, כי הוא נענה בחיוב להזמנת יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, להופיע בפני שני בתי הקונגרס. המועד נדחה לראשית חודש מרץ, משום שנתניהו אמור להגיע לארה"ב גם כדי להשתתף בוועידת איפא"ק.

בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי הנאום בפני שני בתי הקונגרס "יעניק לראש הממשלה אפשרות להודות לנשיא ברק אובמה, לקונגרס ולעם האמריקני על תמיכתם בישראל". עוד אומר  נתניהו בהודעתו: "לכבוד לי לקבל את ההזמנה הזאת, אשר משקפת את הידידות המיוחדת בין ישראל וארה"ב, כמו גם את התמיכה הדו-מפלגתית החזקה לישראל ברחבי ארה"ב. רק בשבוע שעבר שוחחתי עם הנשיא אובמה על האתגרים המשותפים הניצבים בפנינו מצד הקיצונים האסלאמיסטים, לרבות הטרור המתגבר ושאיפתה של איראן להשיג נשק גרעיני. אני מצפה לאפשרות לחלוק בפני המושב המשותף את חזונה של ישראל לפעולה משותפת על מנת להתמודד עם איומים אלה ולהדגיש את מחויבותה של ישראל לקשר שמאחד את שתי הדמוקרטיות שלנו״.

אולם חרף הניסיון לכסות במילים יפות, על השבר ביחסים עם אובמה, בהודעתו של נתניהו – הבהיר, כאמור, הבית הלבן באופן חריג ביותר, כי למרות הימצאותו של נתניהו בוושינגטון – הפעם הוא יוכל לראות את הבית הלבן רק מבחוץ.

ובינתיים, כאמור, ראש המוסד תמיר פרדו מכחיש כי אמר לקבוצת סנאטורים מארה"ב, כי הוא מתנגד להגברת הסנקציות על איראן. ההודעה יוצאת הדופן, שפורסמה באמצעות דוברות לשכת ראש הממשלה מתייחס ראש המוסד לדברים שאמר אמש בנושא זה מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי ולדברים שפורסמו הלילה באתר החדשות "בלומברג".

אובמה ונתניהו בימים טובים יותר (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
אובמה ונתניהו בימים טובים יותר (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בהודעה שפורסמה ע"י ראש המוסד נאמר כי הוא נפגש ב 19 בינואר 2015 עם משלחת סנאטורים אמריקנים. הפגישה התקיימה לבקשת הסנאטורים ובאישור ראש הממשלה.

"בניגוד לדיווח ראש המוסד לא אמר שהוא מתנגד לסנקציות נוספות נגד איראן", נאמר בהודעה. "ראש המוסד הדגיש בפגישה את האפקטיביות יוצאת הדופן של הסנקציות המוטלות על איראן מזה מספר שנים בהבאת איראן לשולחן המשא ומתן.

"ראש המוסד ציין כי בניהול המשא ומתן עם איראן יש להתנהל עם ׳גזרים ומַקְלוֹת׳ וכיום חסרים ׳מַקְלוֹת׳. ראש המוסד ציין כי בהיעדר לחץ חזק לא ניתן יהיה להביא לפשרות משמעותיות בצד האיראני", נאמר בהמשך ההודעה.

"באשר לשימוש במינוח ׳רימון יד׳, ראש המוסד לא התייחס לכך בהקשר להטלת סנקציות, שכאמור בעיניו אלה ׳המַקְלוֹת׳ שיסייעו בהשגת הסכם טוב. הוא השתמש במונח זה לתאר אפשרות של יצירת משבר זמני בשיחות שבסופו יחודש המשא ומתן בתנאים טובים יותר.

 "ראש המוסד ציין מפורשות כי ההסכם המתגבש עם איראן הוא רע ועלול להביא למרוץ חימוש אזורי", נאמר בהודעתו של ראש המוסד.

הודעתו של ראש המוסד מתייחסת, כאמור, לדבריו של מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אמש בטלוויזיה. מבלי לנקוב בשמו של המוסד, או של פרדו, אמר קרי כי גם בישראל קיימת מחלוקת בין נתניהו לגורמי מודיעין בכירים, המתנגדים לדרישת ראש הממשלה להטלת סנקציות נוספות על איראן: "גורם ישראלי מודיעיני בכיר אמר למשלחת הקונגרס שביקרה רק לאחרונה בישראל כי סנקציות נוספות על איראן יהיו כמו לזרוק רימון לתוך התהליך".

בעקבות דברי קרי אמש דיווח הלילה אתר החדשות "בלומברג" כי עמדת המוסד הפוכה לעמדתו של נתניהו, הדורש את החרפת הסנקציות על איראן. עפ"י הדיווח של "בלומברג" סבור המוסד כי החרפת הסנקציות עלולה  להביא לפיצוץ שיחות הגרעין בין ארצות הברית והמעצמות – לבין איראן.

[related-posts]

1 Comment

  1. גידי
    23 בינואר 2015 @ 7:55

    פרוטוקול זה קשקוש ביצים ,פרס הוזמן ע"י קלינטון שבועיים לפני הבחירות,כמו כן הגדיל לעשות לו ועידה אזורית בשארם כל זאת שבועות ספורים לפני הבחירות.
    הציבור בארץ יכול לשאול ולומר ,אם חוסיין אובמה מתנגד לנתניהו כל כך ,ועוד בנושא הגרעין…??סימן שביבי טוב לישראל. בוושינגטון יש אנשים חכמים למה חיזקו את ביבי…?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן