Skip to content

יונה מצגר לדין: לקח לכיסו 7 מיליון ₪

היועץ המשפטי לממשלה החליט היום להודיע לרב הראשי לשעבר יונה מצגר כי החליט להעמידו לדין פלילי באשמת נטילת שוחד בהיקף של 10 מיליון ₪ ומתוכם שלשל לכיסיו 7 מיליון. הרב יועמד לדין בכפוף לשימוע אליו זומן. בידי הפרקליטות עד מדינה שהקליט את הרב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע היום (שלישי) לבא כוחו של הרב הראשי לישראל לשעבר, יונה מצגר, כי הוא החליט לאמץ את עמדת פרקליט המדינה ופרקליטת מחוז ירושלים והוא שוקל להעמידו לדין פלילי, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. לפי החשד במהלך כהונתו לקח הרב סכומי שוחד בהיקף של 10 מיליון ₪ ומתוכם שלשל לכיסו 7 מיליון.
על פי החשד, במרבית המקרים שימש חיים אייזנשטט, נהגו האישי של הרב מצגר, כשליחו לקבלת כספי העבירות. בשל מערכת היחסים הקרובה בין השניים ובשל חלקו בביצוע העבירות, חילק לכאורה הרב מצגר את כספי העבירות, חלוקה אשר במסגרתה קיבל גם אייזנשטט עשרות אחוזים מכספי העבירות.
הרב מצגר חשוד בעבירות רבות ובהן קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס, וכאמור הכל תוך שהוא פועל במסגרת תפקידו ומנצל את מעמדו הרם. חקירת הפרשה כולה התנהלה ביחידת להב 433 של משטרת ישראל, בשיתוף יחידת חקירות מס הכנסה תל-אביב ברשות המיסים, ולוותה ע"י עורכי הדין דני ויטמן, אילה גלברד ושני טביב מפרקליטות מחוז ירושלים. בידי פרקליטות המדינה נמצא עד מדינה שבתמורה לאי האשמתו בפלילים, העיד כנגד הרב ואף הקליט אותו בנושא.

180 אלף דולר בפרשת הגיורים

בהודעה שנשלחה לפרקליטיו של מצגר נכתב כי במסגרת "פרשת הגיורים" קיבל הרב מצגר לכיסו טובות הנאה מבעלי ממון תושבי חוץ אשר ביקשו להתגייר וכאלה שביקשו לערוך בירורי יהדות. במסגרת קשר שנוצר בין הרב מצגר לבין רב היושב בחו"ל, סוכם כי במקרים מסוימים יפנה אליו הרב מצגר תושבי חוץ המתעניינים בהליכי גיור ובירור יהדות. בהתאם לסיכום, בעד כל הפנייה כזו של הרב מצגר, הוא קיבל לכאורה סכום כסף בשיעור מחצית מן הסכום שקיבל אותו רב מאותם תושבי חוץ. כמו כן, בחלק מהמקרים קיבל לכאורה הרב מצגר את הכספים תוך שהוא מקפיד על כך ששמו לא יירשם כמוטב העברות הכספים, וזאת במטרה להסתיר את מקור הכספים, את מיקומם ואת בעלי הזכויות בהם. כך לדוגמא, באחד המקרים במהלך שנת 2011 פנה לרב מצגר איש עסקים שעלה מרוסיה לישראל וביקש ממנו עזרה. הרב מצגר הפנה אותו למקורבו, הרב היושב בחו"ל, על מנת שיגייר את בנו וביתו. לאחר גיורם קיבל הרב המגייר סכום כולל של 360,000 דולר. על פי החשד העביר הרב המגייר לרב מצגר מחצית מן הסכום האמור 180,000$.

כסף לעמותות זרם לכיסיו

עוד על פי כתב החשדות, חשוד מצגר כי פעל תוך ניצול מעמדו ותפקידו כרב הראשי לישראל יחד עם חיים אייזנשטט, לגיוס תורמים לעמותות. על פי החשד, סוכם כי בתמורה לפעולותיהם של מצגר ואייזנשטט, יתנו בעלי התפקידים בעמותות לרב מצגר עשרות אחוזים מן התרומות שיתקבלו בעמותות. כך למשל, באחד המקרים המצוינים בכתב החשדות, גייסו הרב מצגר ואייזנשטט תרומות לישיבה שפעלה בבית הכנסת של הרב מצגר. על-פי החשד, אחת התרומות בסך 28,000 דולר ניתנה לידי אייזנשטט, אשר העבירה לרב מצגר, והיא חולקה בין שניהם, מבלי שהועברה כתרומה לישיבה. תרומה אחרת בסך כ–72,000 ₪ ניתנה ע"י איש עסקים ישראלי עבור עמותת "בית התבשיל" הדואגת למזון לנזקקים. לאחר קבלת הכספים, העביר לכאורה מנכ"ל העמותה לרב מצגר 30% מסך התרומה (כ-22,500 ₪), וזאת מבלי ליידע את התורם. כך נעשה לכאורה גם במקרים רבים נוספים כמפורט בכתב החשדות.
חצי מיליון דולר כ"מתנת חתונה"

חצי מיליון דולר כ"מתנה"

כמו כן, על פי כתב החשדות, במהלך שנות כהונתו כרב הראשי לישראל בין השנים 2003-2013, קיבל לכאורה הרב מצגר לכיסו הפרטי טובות הנאה בסכומי כסף משמעותיים מאנשים פרטיים בעד פעולות הקשורות בתפקידו כרב הראשי. טובות הנאה אלה התקבלו במספר רב של הזדמנויות, בתמורה למעשים אשר יש להם זיקה לתפקידו של מצגר כרב הראשי, הן במסגרת אירועים פרטיים והן כתמורה לכך שהשתתף באירועים שערכו אותם נותני טובות ההנאה. כך לדוגמא, ביולי 2010 התקיימה חתונת בנו של הרב מצגר. בשיחה שהתקיימה לפני החתונה בין חיים איזנשטט לבין שניים מהמוזמנים, סוכם כי השניים יתנו לרב מצגר טובת הנאה בשווי רב שתועבר כ"מתנה" לכבוד החתונה. בהתאם לכך הועבר תשלום בסך 500,000 דולר. הסכום הועבר ישירות לרב מצגר בעשרה תשלומים במזומן. כדוגמא נוספת מציינים בפרקליטות, כי הרב מצגר נחשד בכך שבשנת 2009 ערך טקס בו הוכתר מקורבו של יהודי עשיר ממוסקבה לרב העדה הקווקזית בארץ. בתמורה קיבל לכאורה הרב מצגר תשלום בשיעור של 70 אלף דולר.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה ווינשטין (צילום: דן בר דב)
היועץ המשפטי לממשלה יהודה ווינשטין (צילום: דן בר דב)

מעיין בחד גדיא הרב מצגר (צילום: אתר חב"ד)
מעיין בחד גדיא הרב מצגר (צילום: אתר חב"ד)

חשד נוסף שעולה מחומר הראיות נוגע לכך, שבמהלך התקופה בה כיהן כרב הראשי לישראל, הפיק הרב מצגר רווחים אותם השמיט מן הדוחות השנתיים שמסר למס הכנסה בכוונה להתחמק מתשלום מס. כמו כן, נחשד הרב מצגר כי ביקש מחיים אייזנשטט להציג גרסה שקרית בחקירתו, והפציר בו עשרות פעמים כי ימשיך "לשמור עליו" ולהגן עליו במסגרת החקירה. מלשכת היועץ המשפטי לממשלה נמסר כי הרב זומן להשמיע באמצעות באי כוחו את טענותיו בהליך שימוע שיתקיים בפני היועץ המשפטי לממשלה ככל שיחפוץ בכך.

1 Comment

  1. גורן
    12 בפברואר 2015 @ 21:10

    כבר בזמנו שהציג את מועמדות היו הרבה קולות שהתנגדו למועמדות שלו אם גנב שישב בכלא יש אגף תורני בכלא

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן