Skip to content

גורמי ביטחון מתריעים: הרשות לפני התרסקות

גורמי ביטחון בצבא ובשב"כ התריעו הפני ראש הממשלה כי מניעת כספי המס מהרשות כענישה על פנייתה למועצת הביטחון, הביאה להחלשת הרשות עד כדי ריסוקה. גורמי ביטחון מתריעים כי החודש הבא עלול להיות קריטי ונפיץ. "המצב עלול להידרדר במהירות להסלמה כוללת כולל התפרעויות בגליל ובמשולש", הם מזהירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתניהו לא עוצר באדום. הוא מעניש את הרשות הפלסטינית ועוצר את העברת כספי המיסים המגיעים לרשות. "הלכתם למועצת הביטחון?", הוא שואל. בבקשה: "תאכלו אותה". "ישראלי זקוף קומה שכמוהו לא מבליג על ניסיון של השכנים החצופים להפוך את הגדה המערבית ומזרח ירושלים – סליחה, את יהודה ושומרון וירושלים המאוחדת בירת ישראל הנצחית – למדינה פלסטינית עצמאית בגבולות67 ". כותב היום באל – מוניטור, עקיבא אלדר. הוא צודק, "מנהיג חזק" כנתניהו לא יעבור לסדר היום על עזות המצח של הרשות הפלסטינית. אם זו העזה להגיש בקשה להצטרף לבית הדין הבינלאומי הפלילי, הרי שהוא לא פראייר. הוא לא יקבל יריקה ויספר לנו שזה גשם. רק זה חסר לו, שנפתלי בנט יעשה עליו סרטון שיציג אותו כשמאלן שמתנצל בפני הגויים. רק שנתניהו משחק משחק מסוכן. מאוד מסוכן.
על פי הערכות מודיעין בצה"ל, כך נודע למגפון ממקורות מוסמכים, הרשות הפלסטינית יכולה לקרוס בכל רגע. על פי גורמי מודיעין, אי העברת הכספים לרמאללה מאיימת על יציבות הגזרה בעוד ארגוני הטרור מחזקים תשתיות ומגבירים את ההסתה. בצבא ובשב"כ מצביעים על חודש אפריל כעל מועד קריטי בו הכול עלול להתפוצץ בפנינו.
ביום שני הקרוב יסיים רא"ל בני גנץ את תפקידו ויעביר את המושכות לאלוף גדי איזנקוט כאשר על שולחן הרמטכ"ל מונחות הערכות מצב קודרות למדי. בין היתר מזהים בצה"ל פוטנציאל להידרדרות המצב בשטחים בתוך זמן קצר ביותר. בשבועות האחרונים במסגרת סבב הפרידה שלו מיחידות צה"ל דיבר גנץ שוב ושוב על המציאות הנפיצה בשטחים. הרמטכ"ל היוצא אף הדגיש את השפעת המצב הפוליטי על הגזרה כשהוא מתכוון ככל הנראה לבחירות בישראל מול המהלכים החד צדדיים של אבו מאזן באו"ם.
גורם חשוב לא פחות בהתחממות הגזרה הוא אי העברת הכספים לרמאללה זה מספר חודשים. עובדה זו מביאה לקריסה כלכלית של הרשות. על רקע זה עדכן הצבא את הדרג המדיני שבכל רגע נתון הרשות הפלסטינית יכולה לקרוס ובידי הדרג המדיני כלים למנוע זאת. על פי אחד התרחישים שהתוו בצה"ל, קיימת התכנות סבירה מאוד שאירוע ביטחוני קטן ומקומי (יחסית) כמו עימות בין מתנחלים לפלסטינים או זריקת בקבוק תבערה יכול להידרדר במהירות להסלמה כוללת כולל התפרעויות בגליל ובמשולש. על רקע חולשת הרשות מצב כזה עלול להביא להשתלטות ארגוני טרור על הגדה, מזהירים גורמי ביטחון.
עובדי הרשות ממתינים ליד הבנק בתקווה לקבל משהו על חשבון המשכורת (צילום: Ahmad-Al-Bazz Activestills)

צילום: Ahmad-Al-Bazz Activestills
צילום: Ahmad-Al-Bazz Activestills

דאגה בצה"ל: אפריל יהיה חודש קריטי

בצבא מצביעים על חודש אפריל כעל מועד קריטי מבחינה זו, ואכן בשבועות האחרונים קיים צה"ל בשיתוף עם השב"כ מבצעים רבים לאיסוף אמצעי לחימה בשטחים. במסגרת המבצעים נאספו גם כספים רבים המעידים על התחזקות אחיזתו של חמאס בגדה המבצעים המוגברים אמורים להימשך עד לסוף חודש מרץ 2015. בצה"ל מדגישים כי ההערכות הביטחונית נשענת על בסיס עלייה באירועי טרור המורגשת כבר עתה כמו השלכת בקבוקי תבערה ואבנים ושימוש בנשק מאולתר. אירועים כאלו מתרחשים לאחרונה על בסיס יומי ברחבי הגדה המערבית ובירושלים המזרחית. ההערכות הביטחוניות נשענות גם על ההסתה המתגברת נגד ישראל ברשתות החברתיות. רבים מהמסיתים הבולטים הם ממשוחררי עסקת שליט שמנצלים את מצבה הגרוע של הרשות התחום הכלכלי כמנוף להוכחת טענותיהם כי ישראל היא אם כל רע.

פלסטיני - דיב אל עיג'ה, יושב מול הריסות ביתו בסג'עיה (צילום: Gaza news)
פלסטיני - דיב אל עיג'ה, יושב מול הריסות ביתו בסג'עיה (צילום: Gaza news)

עוד מדגישים בצה"ל כי תמונת המצב המודיעינית מורכבת עוד יותר שכן גם ביתר הגזרות נרשמים שינויים בלתי פוסקים. כך ברצועת עזה הולכת וגדלה המצוקה והשיקום המתעכב, ולכן מתריעים בצה"ל כי ייתכן שיגיע הרגע שבו חמאס יפתח שוב באש. במפגש סגור עם שכניו שהתקיים בתחילת החודש שעבר, הזהיר תת אלוף איתי וירוב, מפקד אוגדת עזה שגר בעוטף עזה והביע את דעתו על תפיסת הדרג המדיני כי בכוח הזרוע אפשר להרתיע את הפלסטינים. "להרתיע מישהו בסג'עייה זו יומרנות, שלא נאמר יהירות גדולה", אמר הקצין הבכיר והזהיר: " התרסקות הרצועה יכולה להביא אותנו למקומות גרועים, שכן האלטרנטיבות לשלטון חמאס ולשלטון הצבאי בעזה הן גרועות יותר".
הרמטכ"ל הנכנס - רא"ל איזנקוט, עומד מול תחזית קשה (צילום מסך)
הרמטכ"ל הנכנס - רא"ל איזנקוט, עומד מול תחזית קשה (צילום מסך)

גם בגבול לבנון וברמת הגולן נשמרת ערנות לאחר ההתחממות בשבועות האחרונים. חיסולו של מורניה והתגובה שגבתה את חיי שני לוחמי צה"ל, ממחישים את השבריריות של השקט בצפון. צריך גם לקחת בחשבון כי במהלך מבצע צוק איתן עלה נושא החימוש של צה"ל והידלדלות מחסני הנשק שלו. בצה"ל הכחישו זאת וטענו כי מדובר בהתדלדלות במחסני חירום משניים. ואולם, אם נכון הדבר אזי נשאלת השאלה אם לישראל יש מספיק תחמושת לעימות קרוב וארוך טווח זאת בעיקר על רקע המתח במערכת היחסים בין ישראל לארה"ב המחמשת העיקרית שלה. כיצד יגיב הממשל האמריקאי לבקשות ישראל לתחמושת ונשק לאור נאומו הצפוי של נתניהו בניגוד לכול בקשות הממשל לדחותו.

1 Comment

  1. המיד
    13 בפברואר 2015 @ 12:08

    אתם חושבים שבעזה ישבו בשקט?
    חיל האוויר הציוני הרס הרצועה! הם ישגרו כימי אל זוהמה היהודיה….כל חור של הנקבה טומאה…..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן