Skip to content

שנה לנפילתו של קדאפי – הלובים אינם חשים ביטחון

השמחה לרגל שנה לנפילת המשטר בלוב רק מחדדת את הבלבול וחוסר הוודאות במדינה המנסה לבנות עצמה מחדש אחרי שנים של דיכוי ואלימות. האם הבחירות הכלליות הניצבות בפתח יהיו פתחו של עידן השינוי?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השמחה לרגל שנה לנפילת המשטר בלוב רק מחדדת את הבלבול וחוסר הוודאות במדינה המנסה לבנות עצמה מחדש אחרי שנים של דיכוי ואלימות. האם הבחירות הכלליות הניצבות בפתח יהיו פתחו של עידן השינוי?

מאת יצחק קמחי-זוארץ

 לובים חוגגים שנה לפרוץ המהפכה ברחובות טריפולי
לובים חוגגים שנה לנפילת משטר קדאפי ברחובות טריפולי

מיליוני לובים יצאו ביום ו' האחרון  לרחובות הערים הגדולות טריפולי ובנגאזי לחגוג את יום השנה לנפילתו של הרודן לשעבר מועמר קדאפי. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי על החגיגות העיבו רגשות מעורבים מאחר שמרבית האזרחים במדינה אינם חשים תחושת ביטחון אישי על רקע כהונתה של ממשלת המעבר שמונתה לכהן עד לקיום הבחירות הכלליות במדינה. מצד שני, אחד האזרחים החוגגים ברחובות נתפס אומר כי "למרות כל הבעיות זהו יום שמחה ללוב לאחר השנה הקשה שעברה עלינו".

נדמה כי התחושות הקשות הללו התעצמו על ידי התחושה שרוחו של הרודן עדיין חיה ובועטת באמצעות בניו סייף אל-אסלאם וסעדי. בנו האחד של הרודן לשעבר, סייף אל-אסלאם, מוחזק במעצר וממתין למשפטו שיתקיים כפי הנראה בעיר טריפולי ולא ייערך בבית המשפט לפשעים בינלאומיים בהאג.

הבן השני, סעדי, מתגרה באופן קבוע במועצה הזמנית שהוקמה במדינה עד לקיום בחירות חוקיות. ההתגרויות של קדאפי הבן נלקחות ברצינות רבה אצל המועצה הזמנית, עד כי היא ביקשה לנתק את קשריה הדיפלומטיים עם שכנתה ניז'ר, עד שזו תמסור אותו למשטר החדש בלוב לצורך העמדתו למשפט בעוון פשעים שביצע נגד האזרחים בלוב במהלך הההתקוממות נגד משטרו של אביא.

במקביל לתפרצות רגשי השמחה, החלו ההכנות לבחירות חוקיות ראשונות בהיסטוריה  בלוב על מנת לבסס את השלטון החדש בלוב. הביטוי הראשון לרצון לטעום מטעם הדמוקרטיה בא מכיוון העיר מיסראטה, העיר השלישית בגודלה בלוב ובית לכ-300 אלף תושבים. תושבי העיר, שסבלה בשנה האחרונה  רבות במשך השנה שעברה מהפצצות וקרבות קשים עד לנפילתו של קדאפי, יוכלו כבר ביום ב' הקרוב להצביע עבור 28 נציגים מקומיים למועצת העיר. אחמד מפתח, תושב העיר, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "אלו הבחירות הראשונות שנערכות בעיר מזה 40 שנה.. אנו מקווים כי המועמדים הטובים ביותר ייבחרו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן