Skip to content

בצעד יוצא דופן: ממשל אובמה שוקל להחרים את ועידת אייפא"ק

עידת אייפא"ק נהגה באופו מסורתי לארח את בכירי הממשלים בארה"ב - החל מהנשיא ועד למזכיר המדינה. גם הנשיא אובמה הופיע בפני ועידות קודמות. הפעם, במחאה על נאום נתניהו בקונגרס, שוקל הממשל לשלוח לוועידה רק נציג מדרג נמוך, של תת שר החוץ. אלוף מיל. עמוס ידלין: "נתניהו נכשל בביטחון". שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, מייקל אורן: "החרמת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עוד שלב בהתדרדרות היחסים בין הממשל האמריקאי לבין ישראל: בבית הלבן שוקלים להחרים את ועידת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, שבפניה ינאם נתניהו.

ג'ון קרי בוועידת איפא"ק בשנה שעברה. הפעם הוא ייעדר (צילום: ויקיפדיה)
ג'ון קרי בוועידת איפא"ק בשנה שעברה. הפעם הוא ייעדר (צילום: ויקיפדיה)

ועידת אייפא"ק, באופן מסורתי, מארחת בכנסים שלה את בכירי הממשל בארה"ב, החל מהנשיא וכלה בסגנו ובמזכיר המדינה. גם הנשיא אובמה הופיע בכנסים קודמים של הוועידה. אך הפעם, בתגובה לנאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס, שוקלים בממשל ברצינות רבה להיעדר מהכנס הנוכחי ולשלוח נציג בדרג נמוך בלבד – כך מסרו גורמים רשמיים בבית הלבן לסוכנות הידיעות AP. גורם רשמי באיפא"ק הודה כי עדיין לא התקבלה תשובה להזמנה שנשלחה לבכירי הבית הלבן. גם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, ישהה מחוץ גבולות המדינה בזמן הוועידה. זאת, בנוסף לסגן הנשיא, ג'ו ביידן, שכבר הודיע כי ייעדר מהנאום בקונגרס וישהה מחוץ לוושינגטון.

ידלין: לשקם במהירות את היחסים עם ארה"ב (צילום: יח"צ)
ידלין: לשקם במהירות את היחסים עם ארה"ב (צילום: יח"צ)

לעומת זאת הביע מושל פלורידה לשעבר, ג'ב בוש – אחיו של ג'ורג' W בוש ומועמד אפשרי לנשיאות – תמיכה בנאומו של נתניהו בקונגרס. בהודעת טוויטר שפרסם כתב ג'ב בוש כי הוא "מאוכזב מאוד" מעמדת הבית הלבן וכי ישראל היא בעלת הברית החזקה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון וכי הוא "סקרן מאוד לשמוע מה יש לנתניהו להגיד".

אלוף מיל. עמוס ידלין, מועמד ההמחנה הציוני לשר הביטחון תקף הבוקר את מדיניותו של נתניהו ואמר: ״נתניהו איננו 'מר ביטחון' – הוא  נכשל בביטחון".

ידלין אמר כי אחרי 6 שנים בשלטון, איראן קרובה מאי פעם לפצצה גרעינית. היחסים עם ארה״ב שהם עמוד תווך בביטחון הלאומי של ישראל נפגעו קשות ואנו חייבים לשקמם בדחיפות. "נתניהו חלש לא רק מול איראן אלא גם חלש מול חמאס. 50 ימים של רקטות, מנהרות תחת עוטף עזה, אותו אדם שכתב ספרים על אי כניעה לטרור-  שחרר מאות רוצחים עם דם על הידיים", אמר ידלין. הוא אמר עוד כי כשר ביטחון, יתנגד לשחרור רוצחים. והדגיש: ״יצחק הרצוג יהיה ראש ממשלה מצוין. הוא והצוות שסביבו מבטיחים אחריות, שיקול דעת- המבוססים על ראייה מפוכחת של המציאות. הוא ישלב תקיפות ביטחוניות עם פראגמטיות מדינית״.

שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, ד"ר מייקל אורן, אמר באירוע שבתרבות ברחובות: "החרמת אייפאק היא החרמת הידידות עם ישראל. מפלגת כולנו באה על מנת לתת תשובה לאותן בעיות כלכליות חברתיות שמסכנות את עתידנו כמדינה – לא פחות מהתכנית הגרעינית האיראנית."

מייקל אורן: "מה יהיה ביום שאחרי?" (צילום: ויקיפדיה)
מייקל אורן: "מה יהיה ביום שאחרי?" (צילום: ויקיפדיה)

אורן התייחס לנאום הצפוי של נתניהו בארה"ב ואמר: "אם הממשל האמריקאי יחליט להחרים את אייפאק – הוא למעשה יחליט להחרים את הברית האסטרטגית עם ישראל.  אייפאק היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, ואסור לתת למעמדה להיפגע.

"היום, כבר אין ספק שנתניהו נחוש בדעתו לנסוע לנאום בארה"ב, ולכן מוטלת עלינו האחריות לשאול מה יהיה ביום שאחרי", אמר שגריר ישראל לשעבר בארה"ב. "כיצד ניתן לשקם את הברית האסטרטגית שלנו עם ארה"ב? כשגריר, האמריקאים תמיד שאלו אותי דבר אחד- לאן פנינו מועדות במישור המדיני.

"במשך שנים ישראל מתקיימת במדיניות של חוסר מעש, של ישיבה בחיבוק ידיים אל מול ההתקפות של אבו מאזן על ישראל בזירה הבינ"ל. זה בלתי מתקבל על הדעת! אנחנו מפקירים את האחריות הבסיסית שלנו על זכות קיומנו פה בישראל", אמר מייקל אורן. "היחסים שלנו עם ארה"ב זה הנכס האסטרטגי הגדול ביותר למדינת ישראל. ולכן, הדרך היחידה לפתור את המשבר הנוכחי מול הממשל האמריקאי היא להציג בפני האמריקאים תכנית מדינית ברורה. מה היה קורה אם היתה פורצת עכשיו מלחמה בצפון וזה לא היה נגמר תוך יומיים?  אנחנו זקוקים לכיפת  ברזל דיפלומטית".

אורן המשיך ומתח ביקורת על האופן בו מנוהלת מדיניות החוץ של ישראל: "כל עוד אנחנו עובדים במצב של תגובה במקום במצב של תכנית ארוכת טווח- זה לא יעבוד. אנחנו צריכים להפסיק לפחד. צריכים להפסיק לפעול מתוך קצוות הקשת הפוליטית – וכך לגרום לעולם להסתכל עלינו אחרת- לאמץ מחדש את מתווה בוש שרון של בנייה בגושים שיהיו חלק מכל הסכם עתידי ולפעול לחיזוק המצב הקיים בשטח דה פקטו של מצב של שתי מדינות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן