Skip to content

בעל החיים הטיפש ביותר עלי אדמות

מה בדיוק שווה מוח מפותח, שכל כך קל לשלוט עליו? כל כך קל להסית אותו? כל כך פשוט לגרום לו לעשות עוול? וכל כך קשה לגרום לו להבין שהוא מולך שולל?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מוח אנושי שטיף - אילוסטרציה: עמית מנדלזון

הטירוף סביב מערכת הבחירות ומיליוני השקלים שנזרקים על ימין ועל שמאל, במטרה לשכנע את הציבור לבחור בנוכל הזה, העבריין ההוא, או הפשיסט/ית ההיא – ואולי בכלל בחנון או בכלומניק, מזכיר לי מדוע אני מתעב את ענף הפרסום ויחסי הציבור. תעשיית ה"שקר כפי יכולתך". כי מי יטרח להעמיד אותך לדין (למרות שיש חוק).

אבל יותר מכל, זה מצביע על העובדה המדכאת שהאדם הוא בעצם היצור הכי טיפש עלי אדמות. יצור שהמוח שלו נשלט על ידי אחרים באופן מוחלט. אף בעל חיים לא מתרגש מתמונה של אוכל. אם יריח ו/או יטעם אולי שיאכל (אם זה טוב) ואולי לא. ענף שלם במשק נועד לשכנע אנשים לקנות. ענף שהפך את המיתוג לדת והמותג לאלוהים. וכל בן טיפש עשרה דוחף את עצמו לזוג תחתונים מכוערים ולא נוחים כי הם מותג, מבוגרים קונים צעצועים שאין להם צורך בהם ו/או שאינם יכולים להרשות לעצמם בגלל שמיתגו אותם כסמל מעמד

אז נכון שלאדם יש מוח מפותח, אבל מסתבר שבמוח המפותח הזה קל מאוד לשלוט. מנכ"ל ערוץ הטלוויזיה המרכזי בצרפת אמר פעם בראיון: "כל שידורי הטלויזיה מסתובבים מסביב לפרסומות, ופרסומות תופסות כשמוחו של הצופה ריק, עבור זה קיימות התכניות שלנו, לרוקן את מוחו של הצופה…". זה לא תאוריה חדשה, אבל בהחלט מטרידה.

כעיתונאי, אני מקבל עשרות כתבות מוכנות וסקירות של מוצרים, שאני משליך לפח באופן מיידי. אבל אני  יודע היטב שעיתונים אחרים יפרסמו אותם. אני מסרב לכתוב את הדיווח על מכשיר הטלפון הלוהט של סמסונג שנכתב על ידי… איש יחסי הציבור שלו. העניין הוא שרבים העיתונים שמפרסמים זאת. ונותנים בזאת גישה ישירה לחברות אל מוחו המרופט של הקורא שלהם.

איך אנשים יכולים להמשיך לאכול במקדונלדס כשהם יודעים שהאוכל שמוגש להם לא מתאים אפילו לכלבים (לפעמים גם הם לא בררנים). איך הם יכולים לרכוש טלפון במחיר של שלושה מחשבים, רק כי מצוייר עליו תפוח. איך הם יכולים לבחור בפוליטיקאי שמשתמש בסלוגן שתוקף את מתחריו ובעצם מעולם לא עמד במבחן המציאות. איך הם יכולים לתת אמון במי שהם יודעים שדופק אותם באופן קבוע, גונב את כספם גם לצרכיו האישיים ומחלק את רכושם בין חבריו. אפילו הכלב הכי מבויית הכי מרוסן ינגוס בשלב מסויים ביד שמפליקה לו כל הזמן.

ההיסטוריה רצופה דיקטטורים שעלו לשלטון בזכות מילים ריקות, ושלטו ורצחו בהסכמת הציבור, כי זרעו פחד ווידאו שיהיו מספיק טיפש כדי שלא להיות מסוגלים להקיש היקשים או להצליב מידע או לחבר אחד לאחד.

האם ייתכן שהאדם עם מוחו המפותח הוא החייה הכי טפשה בטבע?

מה בדיוק שווה מוח מפותח שכל כך קל לשלוט עליו? כל כך קל להסית אותו? כל כך פשוט לגרום לו לעשות עוול? וכל כך קשה לגרום לו להבין שהוא מולך שולל.

הסיבה היחידה שהאדם שרד בטבע היא היכולת שלו להמציא כל משחית. שעד היום הוא משתמש בהם הרבה לפני שהוא משתמש במוח המהולל שיש לו.

מערכת הבחירות הזו מוכיחה היטב כמה טיפש הוא האדם: קחו את יאיר לפיד. האיש שכח לחלוטין שנתיים מחייו ומצליח די ביעילות לשכנע את הציבור שהוא אכן לא היה שם. הוא נוטל לעצמו הישגים לא לו באופן בוטה ונחרץ, והציבור מתחיל להאמין לו. מסתבר שהאימרה ש"אם תחזור על שקר מספיק פעמים, בסוף יאמינו לך" נכונה. קחו את נתניהו שהרס כל פינה טובה במדינת ישראל, 2 מיליון עניים וחסידיו עדיין מאמינים שהוא מבין משהו בכלכלה, למה? כי הוא חוזר על זה מספיק פעמים. זה חוזר על עצמו אצל כל המועמדים. וזה עובד. מסתבר שלא רק מוח של תינוקות הוא "טאבולה ראסה" ושמוח של בוגרים ניתן בקלות למחיקה ומילוי מחדש בשטויות ושקרים.

 

 

1 Comment

  1. גידי
    28 בפברואר 2015 @ 11:49

    כתבה מעניינת ומרעננת וכמה נכון.אוסיף לנאמר, זה אותו מוח שיודע לשלוט באחרים,מסית איש ברעהו ,ויודע להוליך שולל אחרים גם חכמים וגם בורים…אולי בהמשך המח יפתח מנגנון ויסות. יש לי כלב בבית ונראה לי שקשה יותר לאלף אותו מאשר להסית בני אדם…!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן