Skip to content

היועצת לביטחון לאומי רייס: "נאום נתניהו – מהלך הרסני ליחסים"

מזכיר המדינה, ג'ון קרי, מתח אמש ביקורת על נתניהו ועמדתו: "אם מישהו קופץ עכשיו אומר שהוא לא אוהב את העסקה, הוא לא יודע על מה הוא מדבר, כי אין עדיין עסקה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פחות משבוע לנאום של נתניהו בפני שני בתי הקונגרס – והקרע בינו לבין הבית הלבן הולך ומתרחב. הלילה הצטרפה היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, לקולות המגנים את נאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס והזהירה כי הנאום הוא מהלך הרסני ליחסי ישראל-ארה"ב.

בראיון לעיתונאי צ'רלי רוז אמרה רייס: "היחסים בין ישראל לארה"ב תמיד היו חשובים לשתי המפלגות", אמרה רייס. "למזלנו הפוליטיקה לא נכנסה ליחסים הללו במשך השנים. אבל מה שקרה בשבועות האחרונים גרם לכך שמשני הצדדים הוכנסה מידה מסוימת של מפלגתיות. זה לא רק מצער, אלא הרסני למרקם היחסים בין המדינות. כשמכניסים פוליטיקה ליחסים האלה, זו בעיה. אנחנו רוצים לשמור על היחסים האלה חזקים, ללא קשר לאיזו מפלגה נמצאת בשלטון באחת משתי המדינות".

רייס בראיון עם העיתונאי צ'רלי רוז. "הרסני ליחסים" (צילום מסך)
רייס בראיון עם העיתונאי צ'רלי רוז. "הרסני ליחסים" (צילום מסך)

אתמול, במהלך שימוע בקונגרס, השמיע מזכיר המדינה, ג'ון קרי, ביקורת על נתניהו ועמדתו. "אם מישהו קופץ עכשיו אומר שהוא לא אוהב את העסקה, הוא לא יודע על מה הוא מדבר, כי אין עדיין עסקה", אמר. לדבריו, הוא מצפה לדעת בקרוב האם איראן מוכנה לחתום על עסקה סבירה, שניתנת לאימות ואשר תשכנע את המעצמות כי טהרן איננה מנסה לפתח נשק גרעיני. "אנחנו רוצים הסכם שיחסום כל נתיב שמוביל לפצצה", אמר קרי.

בתוך כך, דחה נתניהו הזמנה לפגישה סגורה עם סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית במהלך ביקורו בוושינגטון. את ההזמנה שיגרו לו הסנאטורים דיאן פיינסטיין וריצ'רד דרבין. השניים הזהירו כי הזמנתו של נתניהו לנאום בקונגרס, בלי להתייעץ עם הנשיא ועם המִמשל, הייתה צעד חסר תקדים, המקריב את שיתוף הפעולה ההדוק בין ארצות הברית לישראל למען רווח פוליטי קצר מועד. הם הדגישו עוד כי לדבר עלולות להיות השלכות בלתי הפיכות על ביטחונה של ישראל. בתשובה כתב להם נתניהו כי הוא מעריך את ההצעה, אך סבור כי קיום פגישה כזו בביקור הקרוב עלולה להתפרש בטעות כהזדהות עם מפלגה מסוימת.

בינתיים הצטרף חבר בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית, סטיב כהן, להחרמת נאומו של נתניהו בקונגרס. כהן אמר כי למרות היותו יהודי ותומך נלהב בישראל – הוא אינו יכול להשתתף ב"תיאטרון הפוליטי" של מנהיג הליכוד, שבועיים לפני הבחירות בישראל. כהן אף דרש להתנות את הזמנתו של נתניהו לנאום בקונגרס, בהתחייבותו שלא להשתמש בנאום – בסרטוני התעמולה של הליכוד. כהן האשים את נתניהו כי השתמש לפני כשנתיים, במערכת הבחירות שהייתה אז, בקטעי וידאו שבהם נאם בקונגרס – דבר האסור על-פי כללי בית המחוקקים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן