Skip to content

"הדבר היחיד שיוריד את מחירי הדיור הוא לבנות ולבנות"

אמר יאיר לפיד והדגיש, כי "במשך שנה ושמונה חודשים נאבקנו במשבר הדיור, מול ראש ממשלה שניסה כל הזמן לתקוע לנו מקלות בגלגלים. ההזנחה של נתניהו גרמה לעליית מחירים של יותר מ-80% במחירי הדירות והמבקר צריך לבדוק לא רק את עליית המחירים הזו, אלא גם למה נתניהו עשה הכל כדי להפריע לנו להוריד את המחירים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לפיד היום בכנס socialize 15
לפיד היום בכנס socialize 15

"כל מה שאמרנו כל השנה האחרונה נמצא בדו"ח הזה, שחור על גבי לבן. עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דו"ח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו.משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד. שנים של סחבת, חוסר מעש, חסמים ושחיתות, גרמו למחירי הדיור לעלות באופן שערורייתי. עד שלא הקמנו את קבינט הדיור – באמצע 2013 – נתניהו אפילו לא ניסה להגדיל את ההיצע ולהוריד את המחירים. עד שלא הוצאנו לדרך את התוכנית הלאומית להורדת מחירי הדירות, אף אחד אפילו לא ניסה. הם פשוט לא עשו שום דבר", אמר היום יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד ולשעבר שר האוצר, בנאום שנשא בכנסsocialize 15 , שהתקיים בתל-אביב בשיתוף פורבס ישראל.

הוא ציין, כי "במשך שנה ושמונה חודשים יש עתיד עשתה יותר בכדי לבלום את משבר הדיור מאשר כל מפלגה אחרת: הוקם קבינט דיור חוצה משרדים, גובשה תכנית לאומית מקיפה לפתרון המשבר, הועברו 4.5 מיליארד שקלים להסרת חסמים בירוקרטיים, קידום פינוי מחנות צה"ל ועוד",

דירות חדשות

אתמול אמר לפיד באתר בנייה בראש העין בעת שהציג את תוכנית הדיור של יש עתיד, כי "בספטמבר הקרוב, יעברו לגור בשכונה הזו 1,200 משפחות. הילדים שלהם, ילמדו בבית הספר החדש שבנבנה בשכונה, ובגני הילדים החדשים הסמוכים. הם חלק מ-15,700 דירות שהוצאנו לדרך, בשכונות חדשות בראש העין. ועוד 11,800 במודיעין ו-7,598 בקרית גת, 7,230 בקרית ביאליק.
2,500 ברמת אליהו בראשון לציון ו-17,400 בצריפין".

לדבריו, זה מה שעשינו בשנה ושמונה חודשים בקבינט הדיור. בנינו. כי הדבר היחיד שיוריד את מחירי הדיור בישראל הוא לבנות ולבנות ולבנות. הרבה מעל הגידול הטבעי. גם לקניה וגם להשכרה. להגדיל את ההיצע באופן דרמטי ולהדביק את פערי הביקוש".

לפיד ציין, כי "ל-62,000 הדירות שיצאו לדרך בהסכמי הגג מצטרפות עוד 50,000 דירות, בפרויקטים שנתקעו בגלל חסמים תחבורתיים ואחרים, ששחררנו עם תכנית 'נתיב לדירה' בהשקעה של 4.5 מיליארד שקל. ועוד 150,000 הדירות להשכרה לטווח ארוך, שהמגדלים הראשונים שלהם כבר יצאו לדרך בגליל ים, חיפה והרצליה. לקידום פרויקטים של תמ"א 38 להתחדשות עירונית. לתמרוץ ראשי ערים לבנות דירות של 3-4 חדרים לזוגות צעירים".

לפיד אתמול באתר בניה בראש העין
לפיד אתמול באתר בניה בראש העין

באשר לדוח מבקר המדינה אמר לפיד, כי "הדוח צריך להתפרסם, ונתניהו יודע היטב למה הוא מנסה למנוע את פרסומו. הציבור צריך לדעת עם מה היינו צריכים להתמודד בשנה ושמונה חודשים האחרונים, ומי אשם בעליית המחירים המטורפת הזו. במשך שנה ושמונה חודשים נאבקנו במשבר הדיור, מול ראש ממשלה שניסה כל הזמן לתקוע לנו מקלות בגלגלים. ההזנחה של נתניהו גרמה לעליית מחירים של יותר מ-80% במחירי הדירות והמבקר צריך לבדוק לא רק את עליית המחירים הזו, אלא גם למה נתניהו עשה הכל כדי להפריע לנו להוריד את המחירים".

"המדיניות שלנו התחילה להוכיח עצמה"

לפיד ציין, כי למרות זאת, "המדיניות שהובלנו התחילה להוכיח את עצמה. רוב האנשים החמיצו את זה בגלל הבחירות, אבל אחרי שנים שבהם שוק הדיור בישראל איבד שליטה והמחירים עלו ב-80%, באוקטובר האחרון, לראשונה מאז 2007, מחירי הדיור התחילו לרדת. ב-1%, לא בהרבה, בקטנה, אבל זה היה סוף סוף שינוי מגמה. סוף סוף איתות לזה שאנחנו בדרך הנכונה. אבל אז נתניהו עצר הכל והלך לבחירות. לא מפני שהוא פחד שנכשל, מפני שהוא פחד שנצליח. מפני שהוא הבין שאנחנו עושים את הדברים הנכונים".

לפיד הזכיר, כי היה "רגע אחד שבו אותם זוגות צעירים – שעובדים, שמשרתים בצבא ומשלמים מיסים – האמינו לרגע שהמדינה רואה אותם. שאכפת לה מהם. שהיא שמה אותם בראש סדר העדיפויות שלה ומעניקה להם סיוע של 240,00 שקל, כדי שיצליחו לקנות דירה משלהם.
אבל אז שמטו להם את החלום הזה מבין הידיים. ולי – לנו – יש רק מטרה אחת. שכל זוג צעיר ממעמד הביניים הישראלי יצליח לקנות דירה. זה יהיה קשה, זו תהיה ההוצאה הכי גדולה שתעשו בחייכם, אבל אנחנו לא נפסיק לעבוד עד שזה יקרה.

הוא הסביר שבכוונת מפלגתו להעביר את רשות מקרקעי ישראל ואת מינהל התכנון שבמשרד הפנים תחת אחריותו של יו"ר קבינט הדיור, להכפיל את ועדות התכנון והערר, ולשלש את אלו במרכז, כדי לתכנן יותר, לשווק יותר, ולבנות יותר. "כי זו לא מלחמה על דיור, זו מלחמה על דור. על דור שלם שמרגיש שהמדינה ויתרה עליו. ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שהדור הזה יוותר על המדינה".

לפיד הדגיש בדבריו את העובדה כי 'יש-עתיד' היא המפלגה היחידה שהסתערה על נושא הדיור מאז כניסתה לממשלה ואמר: "אנחנו היינו הראשונים שהוציאו לדרך תכנית לאומית אמיתית, מקיפה, לפתרון משבר הדיור. תכנית שמגדילה את ההיצע, מסירה חסמים, מכניסה משתנים חדשים לשוק הנדל"ן כמו הסכמי הגג, דיור להשכרה לטווח ארוך וסיוע של מאות אלפי שקלים לזוגות הצעירים. את התכניות האלה נתניהו קטע כשהחליט לפרק את הממשלה וללכת לבחירות. את התכניות האלה אנחנו נמשיך ליישם רגע אחרי הבחירות. זו לא מלחמה על דיור, זו מלחמה על דור שלם".

עקרונות תוכנית הדיור של יש עתיד

קבינט הדיור

אחד הגורמים להתפתחות משבר הדיור היה היעדרו של גוף מתאם, אשר יתכלל את תפקידי משרדי הממשלה השונים בבניית שכונות חדשות ובהסרת חסמי בניה, בין שיווקי הקרקע ליכולת לייצר תשתיות ביוב וחשמל, נגישות לתחבורה ציבורית ופרטית ומוסדות חינוך.
לכן פעלנו להגדרת פתרון משבר הדיור בישראל כמשימה לאומית והקמנו את קבינט הדיור, ועדת שרים בראשה עמד שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. במסגרת הקבינט ישבו יחד שרי האוצר, הפנים, המשפטים, התחבורה, החינוך, האנרגיה והגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון.
תפקיד הקבינט לקבוע מדיניות ממשלתית בנושא הדיור, בכלל זה אישור וקידום רפורמות ושינויים מבניים לייעול מדיניות הממשלה בתחום המקרקעין, התכנון והבנייה למגורים, וכן קידום פרויקטים בתחום הבנייה למגורים, בין היתר לדיור להשכרה לטווח ארוך, ופרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי בינוי.
'יש עתיד' תפעל לעיגון מעמדו של קבינט הדיור, להרחבת סמכויותיו ולהעברת רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון שבמשרד הפנים לסמכותו ואחריותו של יו"ר קבינט הדיור. זאת בכדי לאפשר את ריכוז המערך התכנוני תחת קורת גג אחת באופן שייעל את הליכי התכנון, הבניה והשיווקים, יוביל להגדלת היצע הדיור בישראל בקצב התואם את הביקושים, לפישוט הליך פינוי ובינוי במרכזי הערים, ולמתן תמריצים לזירוז משמעותי של ההליכים.

הגדלת ההיצע

הסכמי גג לבניית שכונות חדשות באזורי הביקוש – למעלה מ-62,000 יחידות דיור בשכונות חדשות יצאו לדרך במסגרת הסכמי הגג: 20,000 יחידות דיור בראשון לציון, 7,500 יחידות דיור שכבר משווקות בקרית גת, 12,000 דירות במודיעין, 7,500 בקרית ביאליק ו-15,000 יחידות דיור בראש העין. מודל הסכמי הגג מספק מענה מהיר ומלא לצורך ההולך וגובר בקרב הציבור בכלל והזוגות הצעירים בפרט לדיור זמין באזורי הביקוש.

הסכמי הגג לא רק שמוציאים אל הדרך פרויקטים בהיקפים של 7,500-20,000 יחידות דיור בכל מוקד, אלא מלווים אותם בהשקעה בתשתיות ביוב וחשמל, יצירת נגישות לתחבורה ציבורית ופרטית, בתי ספר, מעונות יום וגני ילדים, שטחי מסחר, פארקים ציבוריים וכל מה שהופך יחידת דיור שכזו לבית שאפשר לחיות בו. הסכמי גג שטרם הספיקו להיחתם תוכננו לכלול גם את הערים הרצליה, יבנה ובאר שבע, ועתידים היו לספק כ-40,000 יחידות דיור נוספות לזוגות צעירים באזורי הביקוש.

הגדלת ההיצע בפריפריה

מדי שנה, בחמש השנים הקרובות, תוקצה קרקע לא מתוכננת ליזמים פרטיים, לבניית כ- 10,000 עד 15,000 יחידות דיור בפריפריה, עד 1,500 יחידות דיור ליזם. הקרקע תוקצה ליזמים ללא עלות, כנגד התחייבותם לתכנון זריז, קבלת אישורים, קביעת מועד תחילת אכלוס וקביעת מחיר תקרה.

הכפלת ועדות התכנון

נפעל להכפלת וועדות התכנון, כדי לאפשר את הגברת התפוקה באישור פרויקטים בכלל ומתחמי דיור בהליך מואץ להגדלת היצע הדירות (ותמ"ל) בפרט. לוועדת התכנון של מחוז המרכז, בידיה מרוכז עיקר עומס האישורים, יוקמו שתי ועדות נוספות, להאצת ההליכים. באופן דומה יתוגברו ועדות הערר. נשלים את הרפורמה במינהל התכנון על ידי ביטול הליכים מיותרים, האצלת סמכויות לוועדות המקומיות וקיצור משך הזמנים.

תכנית 'נתיב לדירה' לחילוץ פרויקטים שנתקעו בשל בעיות פיתוח תשתיות

בנייתן של למעלה מ-50 אלף יחידות דיור בפרויקטים שונים ברחבי הארץ נעצרה באמצע תהליכי העבודה, לרוב בשל היעדר פיתוח תשתיות הולם, למשל, נגישות תחבורתית. 4.5 מיליארד שקלים הושקעו בפיתוח תשתיות ובהסרת חסמים בירוקרטיים בכדי לקדם את בינוי הפרויקטים הללו, ולשחרר אל שוק הדיור 50,000 דירות נוספות.

בין הפרויקטים הנכללים בתכנית: ביצוע פרויקטים תחבורתיים בעיר חריש בהיקף של 170 מיליוני שקלים, הרחבת כביש 444 ליד ראש העין, סלילת נת"צים והקמת מחלף כניסה לעיר בעלות של כ-500 מיליוני שקלים, בניית מחלף כניסה צפוני לאשקלון בעלות של 270 מיליוני שקלים, הוספת מקטע דרומי של כביש 38 עד בית שמש המתנה שיווק 10,000 יח"ד בעיר בעלות של 430 מיליוני שקלים, מימון מפרידן על כביש 65 שיאפשר בנייה במקום בו עומד מחנה 80 בעלות של 145 מיליוני שקלים.

שינוי הקריטריונים בדיור בר השגה

יש עתיד מאמינה בעידוד ההשתלבות במעגל העבודה ובהרחבתו, ובתגמול הציבור היצרני והתורם. לכן הבאנו לשינוי הקריטריונים בתנאי הזכאות לדיור בר השגה, על מנת שיהוו גורם מעודד, לצד גורמים נוספים, להגדלת ההשתתפות במעגל העבודה.
לכן קבענו את קריטריון "מיצוי כושר ההשתכרות" כאבן בוחן משמעותית בבחינת הזכאות לדיור בר השגה. במקביל ביטלנו את קריטריון "ותק בנישואין", שיצר אפליה ברורה לטובת הסקטור החרדי.
שינוי הקריטריונים מעודד השתלבות במעגל העבודה, מיטיב עם בני זוג עובדים, ומגביר את ההגינות בקריטריונים לטובת מעמד הביניים הישראלי.

תכנית 'מחיר מטרה'

שיווק יחידות דיור במחירים הנמוכים בכ-20% ממחירי השוק הנוכחיים, במטרה להשפיע על כלל הדירות הנמכרות במשק ולהביא להורדת מחיריהן. הזכאים לרכישת דיור במחיר מטרה הם חסרי דיור ומשפרי דיור.
תכנית "מחיר מטרה" מאפשרת שיווק יחידות דיור במחירים הנמוכים בכ-20% ממחירי השוק הנוכחיים. שיווקי מכרזי הקרקע ליחידות הדיור במסגרת מחיר מטרה מיועדים להתבצע בין השנים 2019-2014. המשתתפים במכרז יתחרו על תשלום המקסימלי בעד הקרקע, ויתחייבו למכור 80% מהדירות בכ-20% הנחה מהמחיר הממוצע, כפי שיקבע השמאי הממשלתי. בתכנית יכללו דירות שמחירן, אחרי קביעת הנחת מחיר מטרה, יעמוד על 16,000 שקלים למטר מרובע.

בסך הכול ישווקו במסגרת התכנית 66,000 דירות, כאשר בכל שנה ישווקו כ-12,000 יחידות דיור בבנייה רוויה (בניינים משותפים בהם ארבע דירות לפחות).

פינוי מחנות צה"ל

פרויקט דגל שיצא לדרך ביצועית ותקציבית, עתיד להפנות 8,900 דונמים בלב אזורי הביקוש, שהם עוד 60,000 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר רבים.

ההסכם נשען על כדאיות כלכלית – מימון המהלך על ידי הכנסות משיווקים בלבד (פינויים כלכליים); שווקים מהירים – שיווק למעלה מ- 60 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות; זמינות תכנונית – התאמה בין מועד הפינוי למועד הזמינות התכנונית והתעצמות צה"ל – תכנית לשדרוג וייעול מערכים מרכזיים בצבא.

הפרויקט אשר גובש בשיתוף משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל יביא לפינוי הקרקעות עליהן ניצבים היום בסיסי צה"ל, ביניהם: שדה דב, סירקין, בסיס השלישות ברמת גן, מחנה צריפין, מחנה תל-השומר ועוד.

מע"מ אפס על תשומות בפרויקטים של תמ"א 38

הסרת חסמים מיסויים ותכנוניים בפרויקטים של התחדשות עירונית, שנועדה להביא להרחבה ניכרת של היצע הדירות ולסייע בהורדת מחירי הדיור.

במציאות הקיימת בשוק הדיור בישראל, ונוכח צפיפות הבנייה הגדולה ממילא, יש הכרח בעידוד פרויקטים של התחדשות עירונית, המביאים להגדלת מצאי הדירות בעיקר במרכזי הערים ולחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה.

במטרה לעודד קבלנים ויזמים לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ועל מנת להגדיל את ההיתכנות הכלכלית שלהם, אישרנו תיקון לחוק המע"מ החוסך ליזמים ולקבלנים את המס על התשומות בפרויקטים מסוג זה. מדובר בצעד חשוב למימוש תמ״א 38 באופן נרחב יותר ובאזורים שבהם עד כה היו גבוליים מבחינה כלכלית.

מדובר בחסכון של עשרות אלפי שקלים לפרויקטים קטנים, של בניינים בני שלוש או ארבע קומות, שאלו מרבית הפרויקטים בתמ"א 38. בפרויקטים גדולים של פינוי בינוי התיקון יביא לחיסכון של מאות אלפי שקלים. הפרויקטים כוללים הן פינוי-בינוי והן תמ"א 38, לרבות התיקון השני לתוכנית המתאר הארצית המאפשר הריסת המבנה והקמתו מחדש (תמ"א 38/2). גם במקרים אלו יהיה מס בשיעור אפס על מתן שירותי בנייה.

רשות להתחדשות עירונית

נפעל לקידום החלטת קבינט הדיור להקמת רשות להתחדשות עירונית. הרשות תאתר שטחים עירוניים שניתן לבנות בהן דירות נוספות ותבצע בהם פרויקטים דרך עיבוי של מבנים קיימים או דרך פרויקטים של בינוי-פינוי-בינוי תוך חיזוק המרקם החברתי של השכונה.

1 Comment

  1. גידי
    26 בפברואר 2015 @ 13:09

    לפיד מאחז עניים בתקופתו עלייה של 17%.אין לו בושה בעזות מצח הוליך שולל 19 מנדטים .איך אפשר להאמין לדבריו .? הוא לא הבין שהוא כתובת לתלונות הציבור ובארץ נהדרת הזכירו לו שהוא לא מפלגה חדשה(קטע אדיר) וכדאי שמי ששוקל לתמוך ביש עתיד שיעבור למחנה הציוני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן