Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 27.2.2015

רוזה לוקסמבורג מעוררת ההשראה, מדריך כתיבה אחר ואגי משעול חדש. שבת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שאלות עיתים בוערות / רוזה לוקסמוברג  לא פעם, בעיקר בשנים האחרונות, בעיקר באותו קיץ מלא תקווה של שנת 2011, מצאתי עצמי מביט בצעירים ובחולצותיהם המיוזעות הנושאות עליהן את דיוקנו של מי שכבר מזמן הפך לאייקון של המהפכה, איזושהי מהפכה, צ'ה גווארה. חשבתי לעצמי לא פעם כשהבטתי בדמותו המתנוססת של צ'ה וחשבתי על רוזה לוקסמבורג ועל איך מעטים מדי מכירים את כתביה ואת סיפור חייה של מי שראויה להפוך לסמל על אף שבוודאי הייתה מסתייגת מכך. שמחתי לגלות שכיוונתי לדעת גדולים וגם בקיבוץ המאוחד ראו את הקשר האפשרי בין סיפור הקיץ ההוא לדמותה של לוכסמבורג, הסוציאליסטית הפולניה שלחמה כל חייה בעד צדק ושוויון הזדמנויות, בעד סדר חדש שבו פועלי העולם כולו לוקחים חלק בשלטון. לוקסמבורג נודעה כמי שהתנגדה בחריפות לכל גילוי אלימות והייתה בין המעטים שהביעו התנגדות פומבית למלחמת העולם הראשונה ואף נכלאה על כך. היא האמינה שהדרך להגשמת חזונה תהיה באמצעות מרי אזרחי לא אלים, באמצעות שביתות המוניות ולא בכוח הנשק. הרעיון להוציא לאור את המבחר הנהדר הזה מכתביה נולד כאמור עם מחאת 2011 ובעיקר לאור תחושת החמיצות כאילו הכל היה לשווא. הנה הזדמנות להתוודע אל מי שראוי שתהפוך למקור השראה.

שאלות עיתים בוערות מאת רוזה לוקסמבורג, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תרגם מגרמנית: הראל קין, 207 עמ'  

 

לטפס על ההר או איך לכתוב / ארנה קזין אז הנה, בתוך שבועות ספורים רואה אור מדריך כתיבה שני אחרי ששנים לא יצא אחד כזה בישראל. בשונה מ"איך כותבים סיפור" של אורי פרץ שרון שראה אור כאמור לפני כחודשיים, נדמה לי שאפשר לומר שקזין פונה יותר לרוחו או אולי לנשמתו של הכותב וזה הראשון פונה במובהק אל השכל. זו בוודאי אמירה מעט מכלילה ואינני בטוח ששני הכותבים היו מסכימים איתה. ויכוח ישן נסוב סביב השאלה האם ניתן בכלל ללמד כתיבה והאם אפשרי להפוך כותב בינוני לאחד טוב. סביר שמי שכותב מדריכים מן הסוג הזה ומי שמעביר סדנאות כתיבה חייב להיות מצויד באמונה שהדבר אפשרי, שבאמצעות כלים כאלה או אחרים ניתן לפחות להעמיד לרשותו של הכותב המנוסה יותר או פחות ארסנל רחב יותר של אפשרויות ואמצעי הבעה. בספרה עוסקת קזין גם בשאלות צפויות פחות, כמו מה מביא אנשים לכתוב ומדוע לקרוא, שאלות שרק עליהן ניתן היה להרחיב את היריעה ולהעמיק בהן ארוכות אך קזין נותנת גם כאן שיעור לקוראיה על צמצום ודיוק.

לטפס על ההר או איך לכתוב מאת ארנה קזין, הוצאת אחוזת בית, 128 עמ'

 

מלאך החדר / אגי משעול  ספר שיריה השישה עשר של המשוררת הבולטת והאהובה בישראל שתמיד נדמית לי כצעירה ורעננה על אף שבשנה הבאה תחגוג שבעים. הספר מקבץ שירים מן העשור האחרון וכן שירים חדשים, שאחד מהם מוצלח ויפה במיוחד בעייני, "לכתוב":

כְּתִיבָה הִיא הַמְּפֻתֶּלֶת בַּדְּרָכִים / לְקַבֵּל אַהֲבָה. / לִחְיוֹת בִּשְׁבִילָהּ זֶה / לַעֲלוֹת וְלָרֶדֶת בְּסֻלְמוֹת הַמִּינוֹר / שֶׁל הַיַּלְדוּת / עִם הַבִּטְנָה בַּחוּץ / וּמִיקְרוֹפוֹן מֻצְמָד לָרַקָּה / זֶה לִגְהֹר עַל מִלִּים / עַד שֶׁיַּהַפְכוּ לַדֶּלֶת / וְאָז לְהִתְפָּרֵץ לְתוֹכָהּ / כְּמוֹ פְרַקְטָלִים / שֶׁל בְּרוֹקוֹלִי / זֶה לְהַבְהוֹת  תָּמִיד עֵינַיִם / מֵהַדּוּ אֶל הַתְּלַת מֵמַד / עַד רִצּוּד אוֹתִיּוֹת / הַקַּדּוֹת זוֹ לְזוֹ בָּעֲנָוָה שֶׁל זְמַן / כְּלַפֵּי הַנֶּצַח / לִחְיוֹת בִּשְׁבִילָהּ זֶה / לִנְשֹׁר מִן הַשָּׁמַיִם / עִם זְנַב שָׁבִיט זֹהַר / כְּמוֹ מִשְׁאָלָה / שֶׁל אַף אֶחָד.

מלאך החדר מאת אגי משעול, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 331 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן