Skip to content

עשרות נפגעים בהם שניים קשה במרתון התל אביבי

האם לקחי המרתון שעבר יושמו?, על כך יענה משרד הבריאות בבדיקה שתיפתח מול מארגני המרתון בתל אביב. פעלנו לפי הנחיות משרד הבריאות, טוענים בעירייה ומוסיפים כי אף החמירו איתן. גם מד"א נערכו מבעוד מועד וטוענים כי ההיערכות זו הצילה לפחות 2 רצים שלקו באירוע לבבי במהלך המרוץ. לקראת שיאו המרתון הופסק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה מ-90 ממשתפי מרוץ המרתון התל-אביבי שנערך הבוקר (שישי) בעיר, נזקקו לטיפול רופאי עקב עומס החום הכבד והמרוץ הופסק. הטמפרטורות שנראו נוחות בשעות הבוקר המוקדמות טיפסו ועמדו על 28 מעלות במהלך המרוץ. 35 אלף רצים ומתוכם כ- 1200 רצים מחו"ל השתתפו במרוץ ובכללם 20 רצים מקצועניים.
ממד"א נמסר כי במהלך מרתון העניקו כוחות מד"א טיפול בכ-90 נפגעים אשר סבלו ממכות חום, התייבשויות, התעלפויות וחבלות קלות. מתוכם פונו 24 נפגעים בדרגות פגיעה שונות לבתי החולים איכילוב, תל השומר, וולפסון ובילינסון. בין הנפגעים, 2 גברים במצב קשה עקב בעיות לבביות ומכת חום אשר טופלו במקום על ידי צוותי מד"א ופונו לבית החולים איכילוב. 4 נפגעים באורח בינוני שסבלו ממכות חום פונו לבתי החולים איכילוב, בילינסון ותל השומר, ו-18 נפגעים במצב קל שסבלו מחבלות קלות והתייבשות פונו לבתי החולים איכילוב, תל השומר, וולפסון ובילינסון. 66 רצים נוספים שנפגעו באופן קל טופלו בשטח ובאוהלי המרפאה ע"י צוותי מד"א ולא נזקקו לפינוי להמשך טיפול בבתי החולים.

כך זה התחיל (צילום: דן בר דב)
כך זה התחיל (צילום: דן בר דב)

(צילום: דן בר דב)
(צילום: דן בר דב)

(צילום: דן בר דב)
(צילום: דן בר דב)

הפאראמדיקים של מד"א הילה נוימן ואודי גלבשטיין אשר טיפלו במקום באחד מהפצועים במצב קשה סיפרו כי "כ-200 מטר לפני קו הסיום של המקצה ל-10 ק"מ, הזעיקו אותנו אנשים לגבר בשנות העשרים שהתמוטט במקום. הגבר היה מחוסר הכרה ללא נשימה וללא דופק, התחלנו מיד בפעולות החייאה תוך שאנחנו מפנים אותו על אלונקה לאוהל הטיפול נמרץ של מד"א שהיה במקום. המשכנו בפעולות החייאה מתקדמות בתוך האוהל עד שהחזרנו את הדופק וההכרה לנפגע. מיד לאחר מכן פינינו אותו לבית החולים איכילוב כשהוא מורדם ומונשם". במד"א טוענים כי הארגון הפיק לקחים מהמרתון שנערך בשנה שעברה ו כי הארגון פקש את כוחותיו החל משעות הבוקר המוקדמות. מנהל מרחב דן במד"א מגן יוסי כהן, אמר ש"גם השנה נערכנו משעות הבוקר המוקדמות ונפרסנו בכל שטח המרתון והמסלולים. שני הנפגעים שסבלו ממכת חום משמעותית ומבעיות לבביות פונו לבתי החולים לאחר טיפול רפואי מתקדם שכלל הרדמה והנשמה ובנוסף פונו נפגעים הן ממכת חום בינונית והן שהתעלפו או סבלו מחבלות יבשות, מחולשה או מהתייבשות. סה"כ ההכנות הוכיחו את עצמן, אוהל המרפאה והעבודה המשותפת של מד"א ושל צוותי חדר המיון של ביה"ח איכילוב, שעובדים יחד כבר 7 שנים, הראתה שניתן לעשות את זה בצורה יעילה ומסודרת". מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין הסביר כי "בזכות הלקחים שהופקו משנים קודמות וההתארגנות הטובה מראש בשיתוף פעולה עם צוותי בית החולים איכילוב הצלחנו להעניק טיפול מציל חיים לשני רצים שנפגעו באורח קשה ולהעניק סיוע לכל אדם שנזקק לכך במהלך המרוץ ולאחריו". מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה לא רק פעלה על פי הנחיות משרד הבריאות היא אף החמירה עליהן. לראיה, מספר הנפגעים ירד באופן משמעותי בהשוואה לעבר. בכל מרתון בעולם שבו רצים יותר מ-30 אלף איש, במרוץ ארוך וממושך, יהיה אחוז קטן של רצים הנזקקים לטיפול רפואי בשל המאמץ. שני הרצים שאושפזו רצו בשעות הבוקר בזמן שהיו פחות מ-21 מעלות, כאשר על פי הנחיות ועדת המומחים של משרד הבריאות יש להפסיק מרתון רק כאשר הטמפרטורה עומדת על 28 מעלות. כלל המקצים יצאו לדרך כאשר הטמפרטורה הייתה נמוכה מהדרוש. מרבית הרצים שנזקקו לטיפול שוחררו לביתם או ישוחררו בקרוב. מפיקי המרתון החמירו ופעלו על פי פסיקת בית משפט ודרשו ממשתתפי כל המקצים, למעט מקצה חמישה ק"מ, להציג אישור רפואי לאחר בדיקה לצורך רישום. בנוסף, נדרשו כלל המשתתפים להצהרת בריאות בעת הרשמתם למרוץ".
וכך זה נמשך (צילום: דן בר דב)
וכך זה נמשך (צילום: דן בר דב)

(צילום דוברות מד"א)
(צילום דוברות מד"א)

 (צילום: דוברות מד"א)
(צילום: דוברות מד"א)

(צילום: דוברות מד"א)
(צילום: דוברות מד"א)

משרד הבריאות הודיע כי בכוונת המשרד לפתוח בחקירה לבדיקת הנושא במשותף עם משרד הספורט ולהתמקד גם בשאלה "האם מארגני המרוץ היו צריכים לדחות או להודיע על הפסקתו כבר עם הגעת הנפגעים הראשונים". "המשרד גיבש נהלים והנחיות לקיום המרתון. נבחן את נסיבות המקרים ונגבש את צעדינו בהתאם", לשון ההודעה.
(צילום: דוברות מד"א)
(צילום: דוברות מד"א)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן