Skip to content

נתניהו: "אני יוצא לשליחות גורלית, אפילו היסטורית"

הבית הלבן הודיע הלילה כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה יטיל וטו על על חוק המעניק לקונגרס סמכויות פיקוח, על המו"מ המתנהל עם איראן: "הנשיא הבהיר כי אין זה הזמן שהקונגרס יאשר חקיקות נוספות בנוגע לאיראן. אם תישלח הצעת החוק לנשיא לצורך חתימה, אובמה יטיל עליה וטו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני יוצא לשליחות גורלית, אפילו היסטורית". כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בטרם המריא הבוקר לוושינגטון. "אני מרגיש שאני שליח של כל אזרחי ישראל – גם של אלה שלא מסכימים איתי, שליח של העם היהודי כולו. אני חש דאגה עמוקה וכנה לביטחונם של כל אזרחי ישראל לגורל המדינה, לגורל העם שלנו", אמר ראש הממשלה רגע לפני טיסתו, "אני אעשה כל מה שביכולתי כדי להבטיח את עתידנו".

"שליחות היסטורית". בנימין נתניהו. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"שליחות היסטורית". בנימין נתניהו. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ואולם, לנתניהו ממתינה בוושינגטון קבלת פנים קרה מאוד, לא רק מצד מזג האוויר הקפוא. גם מצד הממשל האמריקני. הלילה הודיע הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה יטיל וטו על על חוק המעניק לקונגרס סמכויות פיקוח על המו"מ המתנהל בין המעצמות לאירן. "הנשיא הבהיר כי אין זה הזמן שהקונגרס יאשר חקיקות נוספות בנוגע לאיראן", אמרה ברנדט מיהן, דוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית. "אם תישלח הצעת החוק לנשיא לצורך חתימה, אובמה יטיל עליה וטו".

את האווירה צפויות להחריף התבטאויות של ארגונים יהודיים ימניים – שפתחו במתקפה בוטה על היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזן רייס ועל הילארי קלינטון, שתהיה כנראה המועמדת הדמוקרטית הבאה לנשיאות ארה"ב.

הדרך לוושינגטון עוברת בכותל (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הדרך לוושינגטון עוברת בכותל (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ארגון יהודי-אמריקני, הנתמך ע"י שלדון אדלסון – תומכם של נתניהו והמפלגה הרפובליקנית – פרסם בכלֵי תקשורת בארצות הברית מודעה – שבה נראים פניה של רייס לצד גלגלות אדם – המאשימה את סוזן רייס בהפניית גב לרצח העם שהתרחש ברואנדה ובעיוורון לרצח עם שעלול להתרחש שוב בעם היהודי. ארגון אחר, "ועד החירום למען ישראל", פרסם סרטון ביקורת על הילרי קלינטון, שעשויה להתמודד על הנשיאות, מטעם המפלגה הדמוקרטית. בראש הארגון הזה עומדים גורמים הנחשבים מקורבים לשגריר ישראל רון דרמר. יוצרי הסרטון שואלים בו מדוע קלינטון אינה משמיעה את קולה בנושא ההסכם עם איראן והמחלוקת עם ישראל. בלשכת ראש הממשלה נתניהו הגיבו ואמרו כי הם מגנים את הפרסומים האלה וכי אין מקום להתקפות אישיות מהסוג הזה.

מחר, כ"חימום" לקראת נאומו בקונגרס, יישא נתניהו דברים בכינוס של אייפא"ק – השדולה למען ישראל.

כותב את הנאום. בנימין נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)
כותב את הנאום. בנימין נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)

אמש, במחווה שנועד לתת נופך דרמטי לנסיעתו, ביקר נתניהו בכותל המערבי. נתניהו חבש כיפה, נשען על הכותל בשתי ידיו ואח"כ אמר: "ערב נסיעתי לארה"ב ביקשתי לבוא הנה לכותל המערבי. בהזדמנות הזו אני מבקש לומר שאני מכבד את נשיא ארה"ב ברק אובמה. אני מאמין בעוצמת היחסים בין ישראל וארה"ב, בעוצמתם להתגבר על חילוקי הדעות, אלה שהיו ואלה שמן הסתם עוד יהיו. כראש ממשלת ישראל, חובתי לדאוג לביטחונה של ישראל ולכן אנחנו מתנגדים בתוקף להסכם שמתגבש עם איראן והמעצמות, שיכול לסכן את עצם קיומנו. מול הסכם כזה אנחנו חייבים להתאחד וגם להסביר את הסכנות שנובעות מההסכם הזה, לישראל, לאזור ולעולם כולו".

שר החוץ אביגדור ליברמן, שהתראיין בנושא במשרד "הבוקר הזה ברשת ב', אמר כי מייצרים דרמה מלאכותית סביב הנאום וכי לדעתו אין מדובר בנאום חייו של ראש הממשלה. עם זאת הדגיש כי יש לתמוך בראש הממשלה בעת שהוא נוסע לארצות הברית, בלי קשר להסכמה או לאי-הסכמה עמו. ליברמן הדגיש עוד כי ההסכם עם איראן כפי שמתגבש כעת הוא הסכם רע, שיחל מרוץ חימוש במזרח התיכון.

במסיבת עיתונאים שכינסו חברי קבוצת "מפקדים למען ביטחון ישראל", המאגדת כ-180 מפקדים בכירים לשעבר בגופי הביטחון השונים, הם קראו לנתניהו "לבטל את נאומו ולעצור לפני שיהיה מאוחר מדי". אלוף (מיל.) עמירם לוין, שגייס את נתניהו לסיירת מטכ"ל, אמר: "לימדתי אותו לנווט ואני אומר לו: 'ביבי, אתה טועה בניווט. המטרה היא בטהרן ולא בוושינגטון'. מנהיגים מדברים בחדרי חדרים ולא בפומבי. הביקור והנאום הוא בדיוק ההיפך. במקום לעבוד יד ביד עם נשיא ארצות הברית, נוסעים ותוקעים לו אצבע בין העיניים. זה פוגע לא רק בנשיא, אלא קודם כל גם באזרחי ארצות הברית שהם אמנם אוהדי ישראל, אבל קודם כל אזרחים אמריקנים".

 אלוף פיקוד המרכז ומפקד זרוע היבשה לשעבר, האלוף (מיל') אבי מזרחי, הביע תקווה כי הנאום  ישיג את מטרותיו. עם זאת הביע חשש שהמהלך יביא להחרפה חמורה ביחסים עם ארצות הברית וכי "רוח המפקד של נשיא ארצות הברית תרד למטה לדרג הצבאי והמודיעיני".

יושב ראש המחנה הציוני, יצחק הרצוג, אמר כי הדרך שבחר נתניהו לנקוט בסוגיית הגרעין האיראני שגויה ומסוכנת, וכי לנאומיו הרבים אין שום ערך משום שכבר אין מקשיבים להם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן