Skip to content

יממה לפני הנאום בקונגרס – נתניהו מנסה לפייס את הממשל

נתניהו הסביר כי הנאום לא נועד להראות חוסר כבוד לאובמה, אולם בארה"ב רותחים מזעם - ועפ"י דיווח של חדשות ערוץ 10 מוושינגטון - ארה"ב אף הפסיקה את כל הפעולות המשותפות עם ישראל בנושא האיראני. דובר מטעם הבית הלבן הזהיר את נתניהו ממסירת נתונים בנאום, שהתקבלו במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני - ואמר כי הממשל יראה בכך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יממה לפני הנאום בקונגרס, ניסה היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשגר איתותים שיפיגו במקצת את זעמו של הממשל האמריקני. נתניהו הסביר כי הנאום לא נועד להראות חוסר כבוד לאובמה,

אולם בארה"ב רותחים מזעם ובבית הלבן אף החריפו הערב את הטון. דובר הבית הלבן הזהיר את נתניהו מחשיפת פרטים חסויים שקיבל במסגרת שיתוף הפעולה עם ארה"ב, בנאומו בקונגרס. "חשיפת פרטים על ההסכם עם אירן תהווה בגידה באמון בינינו, גם אם ישראל תטען שהשיגה את המידע ממקורות אחרים", הבהיר דובר הבית הלבן.

"צר לי שכך פירשו אנשים את כוונותיי". נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"צר לי שכך פירשו אנשים את כוונותיי". נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

דוברת משרד החוץ בוושינגטון מארֱי הארף, אמרה לְכתבים כי המימשל תידרך בכירים ישראלים בפרטים חסויים רבים מן המשא ומתן וכי כל פרסום של מידע כזה יהיה הפרת אמון. שר החוץ קרי אמר בז'נבה כי הוא מודאג מן הדיווחים על כוונה לפרסם "פרטים מגמתיים" מתוך ההסכם המתגבש עם איראן.

עפ"י דיווח אחר, של חדשות ערוץ 10 מוושינגטון – ארה"ב אף הפסיקה את כל הפעולות המשותפות עם ישראל בנושא האיראני.

"הדיווחים על שקיעתה של מערכת היחסים בין ישראל וארה"ב לא רק שהם מוקדמים, אלא הם פשוט מוטעים", פתח נתניהו את נאומו. "הברית בינינו חזקה מאי פעם. הנאום שלי לא נועד להפגין חוסר כבוד כלשהו כלפי הנשיא אובמה או כלפי המשרה הנעלה שהוא ממלא. אני רוחש כבוד רב לשניהם".

נתניהו המשיך: "אני מעריך עמוקות את כל מה שעושה הנשיא אובמה למען ישראל: שיתוף הפעולה הביטחוני, חילופי המודיעין, התמיכה באו"ם ועוד דברים רבים, דברים מסוימים שאני, כראש ממשלת ישראל, לא יכול אפילו לחשוף בפניכם כיוון שהם בתחומים הנוגעים לאמון הנשמר בין נשיא אמריקני וראש ממשלה ישראלי. אני אסיר תודה מעומק לבי על תמיכה זאת, וכך גם עליכם להיות. נאומי גם לא נועד להכניס את ישראל אל תוך הוויכוח המפלגתי האמריקני.

"אחת הסיבות המרכזיות לכך שהברית בינינו הולכת ומתחזקת עשור אחר עשור היא שהיא נתמכת על ידי שתי המפלגות, וכך עליה להישאר", אמר נתניהו. "נשיאים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד פעלו ביחד עם ידידים משני צדי הקונגרס כדי לחזק את ישראל ואת הברית בין שתי מדינותינו, ובעבודה משותפת, הם העניקו לישראל סיוע צבאי נדיב ומימון בהגנה מפני טילים. רק בקיץ האחרון ראינו עד כמה זה חשוב.

"הדבר האחרון שאני מעוניין בו, הוא שישראל תהפוך לסוגיה מפלגתית ואני מצר על כך שיש כאלה שפירשו כך את ביקורי כאן השבוע", אמר נתניהו. "ישראל הייתה מאז ומתמיד סוגיה בלתי מפלגתית. ישראל חייבת תמיד להישאר סוגיה בלתי מפלגתית.

"מטרת נאומי בקונגרס מחר היא להשמיע את קולי בנושא הסכם פוטנציאלי עם איראן שעלולה לאיים על עצם קיומה של ישראל", אמר נתניהו. "איראן היא נותנת החסות הראשונה במעלה של טרור בעולם. זאת אותה איראן שנשבעה להשמיד את ישראל. אם היא תפתח נשק גרעיני, יהיו לה האמצעים להשיג יעד זה. כראש ממשלת ישראל, יש לי מחויבות מוסרית להשמיע קול אל מול הסכנות הללו כל עוד יש עדיין זמן למנוע אותן. במשך אלפיים שנה, העם שלי, העם היהודי, היה חסר מדינה, חסר הגנה, חסר קול. היינו לחלוטין חסרי ישע מול אויבינו שנשבעו להשמידנו. סבלנו אינספור רדיפות והתקפות איומות. מעולם לא יכולנו לדבר להגנתנו. לא יכולנו להגן על עצמנו.

"ובכן, לא עוד. לא עוד. הימים בהם העם היהודי היה פסיבי נוכח האיומים להשמידו חלפו מן העולם. היום, במדינתנו הריבונית ישראל, אנו מגנים על עצמנו. ובמאמצינו להגן על עצמנו, אנו באים בברית עם אחרים, בראש ובראשונה עם ארה"ב של אמריקה, בהגנה על התרבות המשותפת שלנו מפני איומים משותפים", אמר ראש הממשלה. "ישראל וארה"ב מסכימות שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני. אולם יש בינינו חילוקי דעות לגבי הדרך בה ניתן למנוע מאיראן לפתח נשק זה. חילוקי דעות מדי פעם בין בנות ברית הם אך טבעיים, אפילו בין בנות הברית הקרובות ביותר. על אף חילוקי דעות מפעם לפעם, הידידות בין אמריקה וישראל רק הלכה והתחזקה, עשור אחר עשור. והידידות בינינו תעמוד גם במחלוקת הנוכחית ואף תלך ותתחזק בעתיד".

לפני ראש הממשלה נאמה שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר, בכינוס השדולה הפרו-ישראלית. "אנחנו מאמינים שביטחונה של ישראל ושיתוף הפעולה צריכים להיות מעל הפוליטיקה והם תמיד יהיו כאלה", אמרה פאואר. "זה אותו הקשר שהוביל את טרומן למדינה הראשונה להכיר בישראל – 11 דקות אחרי הקמתה. זו הסיבה שעמדנו לצדה בכל דקה מאז. המחויבות שלנו נטועה בערכים יסודיים משותפים. שותפות זו אסור לעולם שתהפוך לפוליטית ואסור שתישבר. דיון על מדיניות הוא נחוץ להגיע להחלטות, אבל הפיכת התהליך לפוליטי – לא. הסיכונים גדולים מדי".

זמן קצר לאחר נאומו של נתניהו באייפא"ק התראיין הנשיא אובמה לסוכנות הידיעות רויטרס ואמר: "כמדיניות אנו חושבים שזו טעות מצד כל ראש ממשלה לדבר שבועיים בלבד לפני הבחירות. זה נראה כאילו אנחנו בוחרים צד. החשש הוא שלא רק שזה מכניס פוליטיקה ליחסים, אלא יוצר בעיה נוספת שכן נושא הנאום שלו הוא כזה שיש בו מחלוקות עם הממשל האמריקני".

אובמה הדגיש כי ימשיך לעבוד עם נתניהו: "הסיבה היחידה שאיננו נפגשים היא בגלל הסמיכות לבחירות. נפגשתי איתו יותר מאשר עם כל מנהיג אחר בעולם. זה לא נושא אישי. חשוב שכל מדינה תכיר בכך שלארצות הברית יש מדיניות ושהכל צריך לעבור דרך הממשל. אני חושב שמדיניות ישראל הייתה הסחת דעת אבל אנחנו מתקדמים והעולם כולו דורש שאיראן תוכיח כי אינה מנסה להגיע לנשק גרעיני".

נאום ראש הממשלה צפוי להתחיל בשעה 11:00 שעון וושינגטון – 18.00 עפ"י שעון ישראל. הנאום ישודר בהשהייה של 5 דקות, עפ"י החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, כדי לאפשר לעורכי החדשות לצנזר קטעים של תעמולת בחירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לקונגרס בשעה 10:20 (שעון וושינגטון) ויתקבל על ידי משמר הקונגרס –  Sergeant at Arms.

בשעה 10:25 תחל פגישת ראש הממשלה נתניהו עם יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר. היו"ר ביינר יעניק לראש הממשלה נתניהו פסל ראש בדמותו של וינסטון צ'רצ'יל עם ציון שמו של ראש הממשלה ותאריך הנאום. ראש הממשלה יעניק ליו"ר מנורה ומגילת אסתר. בהמשך הפגישה יצטרפו כ-24 חברי קונגרס וסנאטורים בכירים המרכיבים את הוועדה המלווה.

בשעה 10:55 ראש הממשלה ילווה לאולם המליאה על ידי משמר הקונגרס וחברי הוועדה המלווה.

ראש משמר הקונגרס, פול אירבינג, יכריז על כניסתו של ראש הממשלה נתניהו לאולם המליאה. מאחורי דוכן הנואמים יישבו ותיק הסנאטורים של מפלגת הרוב, סנאטור אורין האץ', המכהן בתפקיד President Pro Tempore של הסנאט, והיו"ר ביינר. יבלוט בהיעדרו סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן – שעפ"י הנוהג נוכח באירועים מסוג זה בקונגרס.

על פי הערכה שפורסמה בארה"ב, לפחות 60 נציגים יחרימו את הנאום – וחלקם אף צפויים לכנס  מסיבת עיתונאים מתחרה במקביל לנאום, על מנת לצמצם את ההשפעה של דברי נתניהו. אתר MSNBC האמריקני ערך משאל בקרב סנאטורים ונציגים בבית הנבחרים על מנת לברר האם ייעדרו מנאום נתניהו. מלבד ההיעדרות הידועה של אובמה, סגנו ביידן ומזכיר המדינה קרי, לפחות שמונה סנאטורים ו-36 נציגים בבית הנבחרים לא יחלקו כבוד לראש הממשלה.

שבעה סנאטורים דמוקרטיים בכירים  – אליזבת' וורן, אל פרנקן, טים קיין, ברייאן שאץ, פטריק ליהי, מרטין היינריך ושלדון וויטהאוס – אישרו כי לא ישתתפו בנאום. גם הסנאטור העצמאי ברני סנדרס, שנחשב לתומך נלהב של ישראל, ייעדר מהקונגרס. 37 נציגים של המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים הודיעו גם הם כי לא ישתתפו.

1 Comment

  1. שפתי כהן-יגאל כהן
    2 במרץ 2015 @ 20:50

    הרוכל הנוכל.
    בקבוקים, בקבוקים, שטיחחחחחחחחחח של מיטה, של רצפה, בקבוקים, בקבוקים…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן