Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 6.3.2015

גליון שני לגרנטה, רומן ביכורים ספרדי מפתיע ורב המכר הגדול של השנה הבאה. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההיסטוריה של המחר / יובל נח הררי  לא יהיה זה הימור נועז לקבוע שספרו השני של נח הררי יהיה רב המכר הגדול של 2015, ולמעשה, אני מרשה לעצמי לקבוע כי אין מדובר בהימור כלל אלא בהנחה די מבוססת. ספרו הראשון "קיצור תולדות האנושות" הוא אולי הספר המדובר ביותר שראה אור בישראל בשנים האחרונות וככל הנראה ספר העיון הנקרא ביותר כאן מאז ומעולם. נח הררי ניסח בשפה ברורה ונגישה את התהליך בו הפך האדם לשליט הכל יכול של כדור הארץ ואיך הפך ברבות השנים ליצור החי האלים והאכזר ביותר מבין המינים. "ההיסטוריה של המחר" עוסק בזהותה של האנושות במאה ה-21 ובכיוון אליו מועדות פניה. בחלקים מרכזיים של הספר עוסק נח הררי בשאלות כמו חיי נצח והשאיפה לאושר ובעיקר בנסיונות הבלתי פוסקים להשיג אותם ובמחיר שמוכנה האנושות לשלם בעבור כך. יכולתו של פרופ' יובל נח הררי לחבר בין ידע מתחומים שונים ורבים כל כך ולפשט אותו עבור הדיוטות כמוני למשל שהמילים מדע או ביולוגיה מעוררות בהם חלחלה היא ככל הנראה הכשרון הגדול שלו ומה שיהפוך גם את ספרו השני לרב מכר, לא רק בארץ.

ההיסטוריה של המחר מאת יובל נח הררי, הוצאת דביר, 480 עמ'

 

 

תחת כיפת השמים / חֵסוּס קָראסְקוֹ אחד מספרי הביכורים המרעישים של השנים האחרונות בספרד אשר ראה אור בשנת 2013 ומאז הספיק להיות מודפס שוב ושוב ולהיבחר כספר הטוב של אותה שנה. משהו בעיצוב העטיפה הזמין אותי וסקרן בצורה אחרת וכך יצא שעוד לפני שקראתי את תקציר הספר על גב הכריכה, קראתי מספר עמודים מן ההתחלה ומלב הספר ובדיוק כאשר חשבתי לעצמי עד כמה מזכירות העלילה והתיאורים את "הדרך" הנהדר של קורמאק מקארתי גיליתי שאני לא מקורי בכלל וכך נכתב גם בתקציר הספר.. ילד חסר שם נמלט אל חבל ארץ שומם וצחיח כאשר גם רודפיו וגם בני משפחה חסרי שם כמו יתר הגיבורים. הילד לבדו לחלוטין ובשל סיבת הימלטותו לא יקבל עזרה מאיש, גם לא מבני משפחתו. בדידותם של אב ובנו ("הדרך") שונה מבדידותו של ילד חסר כל אך בכל זאת הבדידות היא בדידות והנוף המדברי המייאש משיבים את הזיכרון שוב ושוב אל הספר הנפלא של מקארתי. השוואה כזו, בין יצירת ביכורים לבין יצירת מופת שכבר תפסה את מקומה היא בהחלט מחמאה לסופר אך עלולה לעיתים לרבוץ עליו כמו קללה שניתן להסירה רק עם הופעת הספר השני..

תחת כיפת השמים מאת חֵסוּס קָראסְקוֹ, הוצאת עם עובד, תרגמה מספרדית: טל ניצן, 117 עמ'

 

גרנטה / גליון מס' 2, בלי לשים לב חלפה יותר מחצי שנה וכבר רואה אור הגליון השני של המהדורה העברית של כתב העת הספרותי הבינלאומי. מושקע כמו אחיו הבכור ומתפאר ובצדק בשמות מרשימים של יוצרים טובים ומגוונים כמו: רות אוזקי, הרוקי מורקמי, יעקב ביטון, נורית זרחי נד באומן, מרחב ישורון ועוד רבים אחרים.

נושא הגליון הוא שיטוט, אותה מילה שנקשרת לרוב אל השלילי או אל הפלילי אבל בעצם יכולה להיות דבר אחר לחלוטין. גם אם על פי ההגדרה מדובר בכתב עת העוסק בספרות, נדמה לי שיותר מכך הוא עוסק בתרבות, שואל שאלות ומציע תשובות מגוונות למדי.

 בין העמודים היפים והמושקעים תמצאו שירה, מחזאות, סיפורת, איורים נהדרים וצילומים מרתקים מתוך תערוכה על ג'סר אל-זרקא, המקום הכי לא בינלאומי בישראל.

גרנטה מס' 2, הוצאת רסלינג וסיפור פשוט, 258 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן