Skip to content

מהפכה בנהלי הכשרות בבתי המלון, באולמות האירועים ובאכסניות

בוטל האיסור על צילום, הקרנה והשמעת מוסיקה, באירועים הנערכים בשבת; בוטלה החובה להעסיק בשבתות רק לא יהודים בדלפק הקבלה של המלון ובקופה; בוטל גם האיסור על שימוש בסמלי חג נוצריים, דוגמת עצי אשוח, בבתי מלון ובאולמות אירועים בתקופת ראש השנה האזרחית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מהפכה בנהלי הכשרות בבתי המלון, באולמות האירועים ובאכסניות. זאת, בעקבות מאבק שניהלה עמותת חדו"ש – חופש דת ושוויון – בהגבלות הבלתי חוקיות שהטילה הרבנות הראשית על בתי מלון, כתנאי לקבלת כשרות.

עץ אשוח. מעתה אפשר גם בישראל (צילום: ויקיפדיה)
עץ אשוח. מעתה אפשר גם בישראל (צילום: ויקיפדיה)

התנאים החדשים שפרסמה הרבנות הראשית לבתי מלון ואכסניות מבטלים את האיסור שחל על צילום, הקרנה והשמעת מוסיקה, באירועים הנערכים בשבתץ בוטלה גם החובה שלפיה בדלפק הקבלה של המלון ובקופה עבדו רק לא יהודים. כמו כן מבטלים הנהלים החדשים את האיסור שחל על שימוש בסמלי חג נוצריים, דוגמת עצי אשוח, בבתי מלון ובאולמות אירועים בתקופת ראש השנה האזרחית. עד עתה איימה הרבנות בשלילת אישורי הכשרות ממלונות שלא צייתו לדרישות אלה.

על הנהלים החדשים החליטה מועצת הרבנות הראשית, בעקבות שורת פניות של חדו"ש.  מנכ"ל חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב איים בפניה לבג"צ אם לא יבוטל הנהלים הקודמים והבלתי חוקיים. רגב הביע שביעות רצון עמוקה משינוי הנהלים ואמר ש"הגענו לראשונה למצב שבו נהלי הכשרות של בתי מלון ואכסניות עומדים בחוק והם באמת עוסקים רק בכשרות ולא בכפייה דתית בענייני שבת וכריסטמס".

תחילת הפרשה בהכרזה של השר לשירותי דת נפתלי בנט וסגנו הרב אלי בן דאהן, שניהם מהבית יהודי, על הקמת משטרת כשרות בדצמבר 2013. בעקבות ההכרזה פנה הרב רגב אל השניים ואל היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין בדרישה שיפעלו לעצור את עבירות החוק, שמבצעת הרבנות הראשית עצמה בנושאי הכשרות. רגב התייחס לנהלי הכשרות לבתי מלון ואכסניות ולאולמות אירועים, בהם קבעה הרבנות הראשית תנאים  הקשורים לשמירת שבת ואיסור על שימוש בסמלים נוצריים, בלי שום קשר לכשרות המזון.

דרישת הרבנות נעשתה בניגוד לחוק איסור הונאה בכשרות הקובע כי ״במתן תעודת הכשר יתחשב הרב בדיני הכשרות בלבד״. כן היא נעשתה בניגוד לפסיקות בג"צ שהבהירו שבמתן תעודת הכשרות תביא הרבנות בחשבון רק שיקולי כשרות ולא שיקולים כמו שמירת שבת או צניעות. הרב אורי רגב מדגיש כי "בית המשפט מתייחס  לנושא עריכת חגיגות סילבסטר, הצבת עץ אשוח, הפעלת מוסיקה ומיקרופון בשבת, העסקת עובד יהודי בקופת המלון בשבת וכד׳ – ודוחה מפורשות את הגישה לפיה מעשים ופעולות אלה מאפשרים לרבנות לשלול את תעודת הכשרות בגינם". התערבות חדו"ש נדרשה בין היתר משום שבתי המלון עצמם לא העזו להתמודד עם סחטנות הרבנות, מחשש לתגמול וענישה.

מכתבו של רגב פתח תהליך ממושך שארך יותר משנה. במהלכו נדרשה הרבנות לבחון מחדש את חוקיות דרישותיה. בשבוע שעבר הודיע היועץ המשפטי של הרבנות הראשית עו"ד  הראל גולדברג לרגב כי בעקבות פניית חדו"ש אישרה מועצת הרבנות הראשית שורת שינויים בנהלים. ואלה השינויים העיקריים:

•           בוטל האיסור על השימוש במכשירי וידאו, אודיו וכלי נגינה בשעת אירועים הנערכים בבתי מלון בשבת, להוציא בשעה שבה מוגש מזון.

•           בוטלה החובה שקליטת אורחים, עזיבתם וקבלת תשלומים יתבצעו רק על ידי לא יהודים ובצנעה. מעתה יחול הכלל הזה רק על פעולות הקשורות בהזמנת מזון ותשלום עבורו.

•           בוטלה החובה להתקין מערכת פיקוד שבת בכל מעלית. מערכת כזו תהיה חובה רק במעלית שמובילים בה מזון.

•           בוטל האיסור על השימוש בסמלי חג נוצריים, דוגמת הצבת עץ אשוח בכריסטמס ובסילבסטר. האיסור הזה הוסר גם מנוהל אולמות השמחות.

 מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"משמעות ההחלטה דרמטית. מעתה יוכלו ישראלים וקבוצות תיירים לקיים כנסים ואירועים בסופי שבוע ללא מגבלות  על צילום, הקרנת סרטונים ומצגות והשמעת מוסיקה. כן, שמנו קץ לתופעה ההזויה שבה בתי מלון אינם יכולים לכבד את קבוצות הצליינים המגיעים ארצה בהמוניהם  בסוף השנה האזרחית בהצבת עץ אשוח".

לדברי רגב, "יש לברך על שהיועץ המשפטי לממשלה והמשרד לשירותי דת הבהירו לרבנות הראשית  שהחוק הישראלי חל גם עליה ונהליה אינם יכולים לעמוד בניגוד לחוק. חדו"ש", הדגיש רגב, "תעקוב ותוודא שהנהלים החדשים מיושמים. לא נהסס לעתור לבג"צ אם נגלה שהנהלים השתנו, אבל המציאות לא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן