Skip to content

שוב למדנו שאנשים טובים אינם ערובה להשגת תוצאות טובות

הבחירות האלו חייבות להוות תמרור אזהרה לכולנו. כך היה עד כאן ומעתה והלאה הכל חייב להשתנות. ההפסדים והנזקים העצומים שנגרמים לנו לנוכח מציאות עגומה זו מחייבים מהפך של ממש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם אחרי מסע ההכפשות והדה לגיטימציה לבנימין נתניהו, שלא היה כמותו מאז רצח רבין, ואם אחרי המקום הירוד והנמוך כל כך בו הוא היה בגין דרכי התנהלותו הבלתי ראויות ובלתי איכותיות, הליכוד בראשותו זכה בגדול בבחירות לכנסת, ואם אחרי כל זאת השמאל לא הצליח להתנחל בלבבות הציבור, אז הגיע העת שייקח צעד אחד אחורה ויעשה חשבון נפש נוקב עם עצמו ועם דרכו.

בעיקר יהיה על השמאל להפנים אל תוכו שבחולשתו הוא רק מחזק עוד יותר את הימין. בחוסר יכולתו להתאים את עצמו למציאות החיים הדינמית והמשתנה, הוא נהפך לשותף מלא ליצירת הבעיות הגדולות המלוות כיום את חיינו הציבוריים במדינה, ובראשם חולשתה הדורית הקולוסאלית של המערכת הפוליטית שלנו.

ישבתי במשרדו של יצחק הרצוג כחודשיים לפני שהוחלט ללכת לבחירות המוקדמות ואיש טרם ידע על כך. הנחתי על שולחנו את ספרי על המערכת הפוליטית בישראל "לקראת פרדיגמה חדשה", והוא אף נחשף למספר מאמרים שכתבתי ובגינם הזמין אותי אליו. אך, לצערי לא היה קשוב כלל לדברים והתעלם מאותות האזהרה הרבים שהבהבו ובהקו בעוצמה אדירה.

במיילים שהמשכתי לשלוח לו, הדגשתי בפניו כי בעיות יסוד לא פותרים בתרגילים ובקומבינות פוליטיות. ושעם הסיפור של 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' יש להתמודד בכלים חדשים לחלוטין. משהו שלא עשינו עד היום. כאן נדרשת עבודה קשה. משהו מתעוזת הרוח. מקצוענות רבה ויכולת חשיבה אסטרטגית. ובעיקר פריצות דרך וחדשנות שרק מנהיגות מכוננת יכולה להם. הבהרתי בפניו ואף פירטתי מדוע מפלגת העבודה, מטעמים היסטוריים, לא יכולה להוות את הפלטפורמה לשינויים האלה, שבעיקרם הם תרבותיים-חברתיים-והתנהלותיים ולאו דווקא מבניים וחוקתיים. ולבסוף, הצעתי להרצוג להקים צוות מצומצם, שאשמח להצטרף אליו, שיעסוק באתגרים החדשים האלה ויציג בפניו את האלטרנטיבות הנדרשות.

אחרי כל זאת, האיש הטוב והנחמד הזה בחר בדרך הקומבינות והתרגילים ובעשיית עוד מאותו הדבר, וחבר לציפי לבני, שהביאה לקריסתה של קדימה וכשלה בגדול, גם בדרכי התנהלותה האישיות, גם בהבנת המצב וקריאתו הנכונה, ובעיקר בהיבטים המקצועיים הנדרשים ממי שעומדת בראש מפלגה גדולה. ולבסוף, סבר שהקוסם ועושה הכשפים, הרוזן ממונטה קריסטו, הפרסומאי אדלר, יכול להוות תחליף לחשיבה האסטרטגית ולתהליכים של מחשבת עומק ועיון והגות שכה חסרים כיום בתוכנו. ואני וחבריי היינו שם בקדימה וראינו את הדברים מקרוב והאיש אפילו לא טרח לחזור ולשאול לדעתי על הרעיון לצרפה למפלגת העבודה.

לא כאן המקום לפרט את הדברים, אך חשוב שנדע כולנו שאין זה מספיק להיות אנשים טובים, ואין בכך בהכרח הבטחה ליצירת תוצאות טובות. שתנועת נוער וחברת ילדים לא יכולים לבוא במקום חברה של בוגרים, שהתמודדות עם דרכי המציאות הסבוכות והמתפתלות מחייבת. שמהפך הוא משהו יסודי ועמוק כמו מעבר מ'חברה מייצרת בעיות', כפי שאנו כיום ל'חברה פותרת הבעיות', כפי שהקימו כאן האבות המייסדים של המדינה, ועם היעלמותם התפוגגה ונעלמה גם היא.

צעקתי והתרעתי, גם מעל במה זו של 'מגפון', ואיש לא אווה לשמוע. רוח השמאל הילדותית והמתפנקת השתלטה וגברה על כל ניסיון לחשיבה מושכלת ומקצועית יותר. מכונה אדירה אשר לה מנוע עוצמתי שנקרא ה'ערכים האוניברסליים' סחררה אתנו מעלה מעלה במענה לצורכי נפש 'איחודיים' שהשתלטו עלינו. העדפנו את גן-העדן הקסום של ילדותינו. הפכנו את הפוליטיקה לשמורת טבע שלה ושל ילדותנו הלאומית. העדפנו לנהל שיח ציבורי של משאלות לב על פני שיח על הרלוונטי, האפשרי והמציאותי בחיינו. אם עדיין יש בתוכנו מישהו שסבור שעם המטען שכזה אפשר לקום בבוקר ולעשות מעשה ולתת תשובה הולמת לדברים, אז שיקום ויבוא וייראה בפנינו.

הבחירות האלו חייבות להוות תמרור אזהרה לכולנו. כך היה עד כאן ומעתה והילך חייב הכול להשתנות. ההפסדים והנזקים העצומים הנגרמים לנו לנוכח מציאות עגומה זו מחייבים מהפך של ממש.

גם בנימין נתניהו חייב יהיה לשנות מדרכו. נצחונו הגדול מאפשר לו לעשות כן. עליו להשתחרר מתסביך הנחיתות שמלווה אותו כלפי האליטות מן המרכז והשמאל, ולהבין שהנצחת שלטונו איננה חזות הכול, וטובת המדינה קודמת גם למה שנתפס אולי כטובת השבט הימיני במפה הפוליטית. מדינת ישראל היא הסיפור ולא הוא. עליו להיות הגורם והמאיץ העיקרי לתהליכי השינוי הגדול הנדרשים כיום בפוליטיקה שלנו. זו אחריות ממלכתית מן המעלה הראשונה. צוו עליון. שום דבר טוב לא יעלה ולא יצלח בידינו אם לא ניתן תשובה לכך. בראיה שכזו ממשלת אחדות לאומית עם המחנה הציוני עם יאיר לפיד, עם בנט ועם כחלון היא המעשה הנכון לעשותו יותר מכל.

נושא הפערים החברתיים, יוקר המחיה והדיור וכל הכרוך בממד האזרחי של חיינו משותף לכל הקשת הפוליטית במדינה, ובהחלט צריך וניתן להתלכד סביבו. המחנה הציוני יהיה חייב להשתחרר מן התפיסה הקיימת של שתי מדינות לשני העמים ולאפשר לממשלת האחדות שתקום לקבל החלטות מושכלות וראויות גם בעניין זה.  בעיקר יהיה על ממשלת אחדות שכזו להתחיל בתהליכי השינוי הגדול באשר לפוליטיקה שלנו. זה עקב אכילס שלנו מזה דור. זו ההכחשה הגדולה של חיינו.

4 Comments

  1. איתי
    29 במרץ 2015 @ 22:19

    העם לא בוחר ב"איש טוב". העם בוחר במנהיג.
    אם היה אדם כרבין מתמודד, השמאל היה בשלטון.
    זה מאד פשוט.

  2. שרה
    21 במרץ 2015 @ 9:48

    נמרוד, כרגיל, אני חותמת על כל מלה. מתסכל לדעת שניסית להאיר את עיניו של הרצוג ולהציע לו לחדש, לפרוץ קדימה והוא בחר בקונספציה הישנה והנוחה שאינה דורשת ממנו להישיר מבט ולאתגר את אלו שבחרו בו להנהיג את המפלגה. אם כך הדבר, הוא אינו ראוי להיות ראש ממשלה. אני מקווה מאד שנתניהו יציע למחנה הציוני להצטרף, ועוד דבר, ששרים ייבחרו לפי כישוריהם ולא לפי כוח הסחטנות של מפלגתם.

  3. גידי
    20 במרץ 2015 @ 8:09

    נמרוד .
    דברייך החכמים והמאירים נופלות על אוזניים ערלות לפחות בשלב זה.
    תראה אנחנו לא שונים מהערבים ,אצלם הקיצוניים משתלטים ,ואצלנו אותו הדבר ,ההבדל שלא מורידים ראשים.אצלם זה הבריון השכונתי ,ואצלנו זה הבריון "התקשורתי". זו לדעתי הסיבה שאנשים טובים אינם מסיגים תוצאות.אנשים טובים אינה ערובה להצלחה ,מנהיג צריך להיות בעל אופי חזק ובטחון מול יועצים למינהם וקבוצות לחץ ועם תודעת שליחות.להרצוג אין את זה הוא לא נראה שהאמין לעצמו.
    בבחירות האלה השמאל עבד נגד עצמו כמו מתאבד שיעי.לא ראו ממטר את המציאות וגרוע מזה המציאו מציאות מדומה ותקוות שווא. אני בצד המנצח ואני לא שמח.

  4. גורן
    20 במרץ 2015 @ 3:17

    השמאל לא למד לקח הוא בז לעדות המזרח מתנשא [ראה יאיר גרבוז / יהשוע סובול / אלונה קמחי/ גל וולינץ] עליהם ולא מוכן לקבל את הכרעת העם ונשאלת השאלה איך הוא רוצה לחזור לשלטון על ראש הממשלה יהיה לטפל בבעיות הכלכליות ביתר שאת שהם הבעיה המרכזית של החברה בישראל לא שהבעיות הביטחוניות לא חשובות בשביל שמפלגה תצליח היא לא צריכה פרסומאי היא צריכה דרך באם יצחק הרצוג חשב ש" למכור" מפלגה זה כמו למכור מכונית אז הוא טעה בגדול

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן