Skip to content

נתניהו: "לא נסוגתי מדברי בנאום בר אילן. מה שהשתנה זו המציאות"

נשיא ארה"ב אובמה התקשר אמש לברך את נתניהו לרגל נצחונו בבחירות, אך הבהיר לו כי ארה"ב תבחן מחדש את מדיניותה, בנושא התהליך המדיני עם הפלסטינים. בארה"ב דוחים את הסברי נתניהו על כך, כי הוא עדיין מחוייב לפתרון שתי המדינות ואמר כי ארה"ב הגנה עד-כה על ישראל באו"ם ומנעה את בידודה אך כעת ישוב הבית הלבן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפנים כנראה את הרמזים העבים שנשלחו אליו מוושינגטון, השוקלת להסיר את הגנת הווטו על ישראל במועצת הביטחון – ואולי אף ליזום החלטה לפיה תוקם מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 67, עם תיקוני גבול. אולם ארה"ב אינה מתרשמת מניסיונו להבהיר כי לא נסוג מדבריו ב"נאום בר אילן".

"אני לא גזען". נתניהו (צילום מסך)
"אני לא גזען". נתניהו (צילום מסך)

בראיון לתחנת הטלוויזיה NBC אמר אמש ראש הממשלה כי לא שינה את מדיניותו ולא חזר בו מנאום בר-אילן, משנת 2009, שבו הכיר בצורך בפתרון שתי המדינות ובהקמת מדינה פלסטינית מפורזת.

נתניהו, שנשאל על כך, עקב הצהרתו במערכת הבחירות, כי הוא יתנגד להקמת מדינה פלסטינית, אם ייבחר, אמר: "לא נסוגתי מדברי בנאום בר אילן, בו תמכתי בהקמת מדינה מפורזת לפלסטינים שמכירה במדינה היהודית. מה שהשתנה זו המציאות. אבו מאזן סירב להכיר במדינה היהודית וחתם הסכם עם חמאס שקורא להשמדתנו. אני לא רוצה פתרון של מדינה אחת. אני רוצה הסכם בר-קיימא של שתי מדינות – אך, כדי שזה יתרחש, הנסיבות צריכות להשתנות".

בתשובה לשאלה, על יחסיו עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה (שטרם התקשר לברכו על נצחונו) אמר נתניהו: "אני מאמין שהנשיא יתקשר בקרוב. נעבוד יחד. אנחנו חייבים. אני חושב שישנו קשר בלתי שביר בין ארצות הברית וישראל. הנשיא אמר זאת ואני אמרתי זאת".

על נאומו מעורר המחלוקת בקונגרס האמריקני אמר נתניהו: "לא התכוונתי לזלזל בנשיא ארה"ב או לעורר פלגנות. דיברתי על משהו שאני רואה כסכנה להישרדות ישראל. אנחנו חייבים לעבוד יחד ונעבוד יחד עם נשיא ארצות הברית משום שאין לנו שום אלטרנטיבה. אין לנו בעלת ברית גדולה וטובה יותר מארה"ב. עלינו לעבוד יחד עם ארצות-הברית".

"לא התכוונתי לזלזל בנשיא ארה"ב". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום)
"לא התכוונתי לזלזל בנשיא ארה"ב". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום)

נתניהו דחה את הטענות על גזענות, שהושמעו נגדו, בעקבות קריאתו ביום הבחירות למצביעים לרוץ לקלפיות, בשל אחוזי ההצבעה הגבוהים במגזר הערבי. "אני לא גזען", טען נתניהו.

כותרת ב"וול סטריט ג'ורנל" היום: "נתניהו חוזר בו שוב"
כותרת ב"וול סטריט ג'ורנל" היום: "נתניהו חוזר בו שוב"

אמש התקשר נשיא ארצות הברית אובמה לראש הממשלה נתניהו ובירך אותו על נצחונו בבחירות. עם זאת, הודיע אובמה לראש הממשלה נתניהו כי ארה"ב תעשה בחינה מחדש של מדיניותה בנושא התהליך המדיני, לאחר שנתניהו חזר בו חזר בו מהסכמתו להקמת מדינה פלסטינית. הנשיא שב והדגיש שארצות הברית מחויבת לפתרון שתי המדינות, פתרון שיספק ביטחון לישראל ויאפשר בד בבד את הקמתה של מדינה פלסטינית ריבונית ובת-קיימא.

בכיר בבית הלבן אמר לאחר שיחתם של שני המנהיגים אמש כי בשיחה נדונו גם דבריו של נתניהו ביום הבחירות על המצביעים הערבים "הנוהרים בכמויות" אל הקלפיות.

בשיחה, שהתנהלה באווירה קרירה, הבהיר אובמה, בסוגיית הגרעין האיראני, כי הממשל שואף להשיג עם איראן עסקה כוללת שתמנע ממנה לפתח נשק גרעיני ותוודא שתכנית הגרעין שלה נועדה לצרכי שלום.

עוד לפני השיחה בין אובמה לנתניהו אמר דובר הבית הלבן כי יהיו תוצאות לנסיגתו של נתניהו מהתחייבותו לתמוך בפתרון שתי המדינות. הדובר ציין כי ארצות הברית הגנה עד-כה על ישראל באו"ם ומנעה את בידודה אך כעת ישוב הבית הלבן ויבחן את צעדיו. הדובר, ג'וש ארנסט, דחה את הבהרתו של נתניהו בראיון ל-NBC, שהוא עדיין מחויב לפתרון שתי המדינות. ארנסט אמר כי נתניהו, בעיצומה של מערכת בחירות ובעודו ראש ממשלה מכהן, התנער ממחויבות קודמת שלו לפתרון שתי המדינות.

אתמול התקשרו לנתניהו, כדי לברכו, גם ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, ראש ממשלת רומניה ויקטור פונטה וראש ממשלת צ'כיה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן