Skip to content

אובמה מזהיר: דברי נתניהו – תחמושת למתנגדי המדינה היהודית

"לנוכח דבריו של נתניהו ודחייתו את פתרון שתי המדינות, קשה למצוא נתיב בו אנשים באמת יאמינו שהמשא ומתן הוא אפשרי", אמר אובמה. "הסטטוס קוו, תוך הרחבת ההתנחלויות, אינו מתכון ליציבות במזרח התיכון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מזהיר כי דברי נתניהו ביום הבחירות, על נהירת הערבים לקלפיות, עלולים להביא את ישראל לאיבוד ערכי השוויון וההגינות כלפי כל אזרחיה ולשחיקת הערך הדמוקרטי שלה.

(צילום: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)
(צילום: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)

בהתבטאות חסרת תקדים, על הסכנה לאופייה הדמוקרטי של ישראל, אמר הנשיא אובמה: "אף שישראל נוסדה כבית יהודי היסטורי, הדמוקרטיה הישראלית הבטיחה לכל אחד במדינה יחס שווה והוגן – וזה מה שטוב בדמוקרטיה הישראלית. אם זה יאבד, לא זו בלבד שזה יעניק תחמושת לאלה שאינם מאמינים במדינה יהודית, אלא ישחוק גם את ערך הדמוקרטיה במדינה".

בריאיון לאתר החדשות "האפינגטון פוסט" הבהיר הנשיא אובמה כי אינו מקבל את הסבריו בדיעבד של ראש הממשלה, לאמירתו שלא תקום מדינה פלסטינית בתקופת כהונתו. "הסטטוס קוו, תוך הרחבת ההתנחלויות, אינו מתכון ליציבות במזרח התיכון", אמר אובמה והדגיש כי מסיבה זו ארצות הברית בוחנת כעת מחדש את מדיניותה.

"לנוכח דבריו של נתניהו ודחייתו את פתרון שתי המדינות, קשה למצוא נתיב בו אנשים באמת יאמינו שהמשא ומתן הוא אפשרי", אמר אובמה. הוא סיפר על שיחתו עם ראש הממשלה ביום חמישי האחרון: "אמרתי לנתניהו שדבריו בנוגע לפתרון שתי המדינות פגעו ויקשו מאוד על חידוש השיחות ותהליך השלום", אמר הנשיא אובמה. "אנחנו ממשיכים להחזיק בעמדה שהסטטוס קוו הנוכחי הוא אינו מצב שניתן לקבלו. אנחנו מאמינים שפתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה עבור ישראל לשמור על קיומה כיהודית ודמוקרטית". עם זאת, אובמה הדגיש בשיחה את החשיבות שארצות הברית מייחסת לשיתוף הפעולה הצבאי, הביטחוני והמודיעיני עם ישראל "שמשקף שותפות עמוקה ותמידית בין שתי המדינות".

 הנשיא אובמה הדגיש כי המשך הסטטוס קוו אינו מקובל על ארה"ב. "עלינו לקחת בחשבון את הביטחון של ישראל ולכן אנחנו לא יכולים להנציח את הסטטוס קוו הקיים ואת המשך התרחבות ההתנחלויות. זה לא מתכון ליציבות באזור", אמר אובמה. נשיא ארה"ב סירב להשיב לשאלה אם ארצות הברית מתכוונת להמשיך לבלום ניסיונות להכרה במדינה פלסטינית במועצת הביטחון.

בנושא האיראני אמר הנשיא אובמה כי אינו רואה השפעה ממשית לתוצאות הבחירות בישראל על המשא ומתן עם איראן. "איראן עדיין לא עשתה את הוויתורים שבראות עינינו חיוניים להשגת ההסכם הסופי. אך הם כן התקדמו ולכן עדיין ישנה אפשרות לחתימה על הסכם כזה".

שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, שהתראיין הבוקר לאריה גולן ברשת ב', אמר כי וושינגטון לא קיבלה כל החלטה בעניין ההערכה מחדש בעניין מדיניותה כלפי ישראל. עם זה, לדבריו, התבטאויותיו הסותרות של נתניהו בסוגיית המדינה הפלסטינית מעוררות ספקות באשר למדיניותה של ישראל. לדבריו, אם אין אפשר להקים מדינה פלסטינית יש לשאול אם אפשר להמשיך במשא ומתן או מהם הצעדים האחרים שאפשר לנקוט.

עוד אמר השגריר שפירו כי ממשל אובמה עדיין לא החליט כיצד ינהג במועצת הביטחון אם תובא הצעת החלטה להכיר במדינה פלסטינית.

בסוגיית הגרעין האיראני אמר שפירו כי ארצות הברית תקבל אך ורק הסכם שיבטיח שאיראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני ושיאפשר פיקוח מלא עליה. הוא הוסיף שאיראן עדיין לא קיבלה את ההחלטות הקשות שעליה לקבל.

4 Comments

  1. גידי
    23 במרץ 2015 @ 15:35

    עמית ,תרשה לי לחלוק על שתיים מקביעותיך
    1. שהבחירות היו קוריוז לאובמה.-מתברר שאובמה השקיע מאמצים רבים להפלת נתניהו וכבר התחיל להתברר שעברו כספים ושיחות עם גנרלים למינהם. כמו כן מתברר שהוא עדיין לא מחליט מה תעשה ישראל,ראה את הנושא האיראני והפלסטיני.אני כן מעוניין בפתרון שתי מדינות .הפלסטינים עדיין לא שם .
    2.לגבי חשיבה לטווח ארוך ,-תגדיר מה זה ארוך.לדעתי אצלנו במזרח זה מקסימום 7-10 שנים.אחרת לשיטתך היום היינו עם אל קעידה בכנרת וחמאס בגדה.
    נב- נולדים יותר ילדים יהודים מערבים ,והפער לטובתנו מתחזק. תקרא את הדמוגרף יעקב פייטלסון על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , מרתק.

    • עמית מנדלזון
      23 במרץ 2015 @ 22:13

      הצעדים שאובמה עשה הם משהו כמו הממון החיצוני של V15, דהיינו לא קיים. אם כי אין ספק שהוא לא רוצה את נתניהו בסביבה. בו נבדוק האם הפלסטינים "לא שם" כמו שאתה אומר. האם ביקרת לאחרונה ברמאללה ? עיר משגשגת ופעילה מאין כמוה כשתהיה להם מדינה הם לא יוכלו להתעסק בשטויות (וסיכוי סביר שיריבו בינם לבין עצמם) כל עוד ישראל מחזיקה חלק מהם תחת שלטונה אנחנו אוכלים את כל השטרונגול. הצעד העדיף היה לתת להם מדינה פלסטינית ולא דקה אחת מאוחר מדי, כי בקצב הזה לא רק שתהיה להם מדינה אלא שלישראל לא תהיה זכות החלטה והיא תכפה עליה. לגבי דמוגרפיה ראיתי את מסקנותיו של פיילסטון ויש בהם הרבה מן האמת והם נכונים גם לאירופה. אבל זה מעלה שאלה עוד יותר מעניינת אם כך מדוע פוסלים גם את הרעיון של מדינה אחת לשני עמים ?

  2. גידי
    23 במרץ 2015 @ 11:19

    תוצאות הבחירות וחשיפת מעורבות אובמה גרמו לאיבוד האמון והוא אינו יכול לתווך בסכסוך עם ה"פלסטינים".מה שהוא עושה כעט זה להזיק ,כמו שעשה עם מובארק ואוקראינה סעודיה עיראק ועוד ארצות של האביב הערבי.
    אגב אני חרד לחיסול הכושים ברחובות אמריקה…

    • עמית מנדלזון
      23 במרץ 2015 @ 12:44

      גידי, אתה בטח יודע שהמילה כושי היא מילת גנאי ומי שמשתמש בה הוא רק גזענים. אתה גם בטח יודע שבלי ארה"ב כדאי שתלמד לגדל את האוכל שלך בעצמך, וללמוד לשחות כי מדינת ישראל לא קיימת בלי ארה"ב. אתה יכול לאהוב את אובמה או לא. אבל הוא נשיא ארה"ב והוא מחליט גם מה תעשה מדינת ישראל. הבחירות בישראל הן קוריוז עבורו. אני גם מניח שאתה רוצה לאמץ את כל הפלסטינים ולתת להם לשלוט עליך. כי אתה לא מעוניין בשתי מדינות ודמוגרפית במדינה אחת הם יאכלו אותך בלי מלח. אתה יודע מה הבעיה עם ימניים כמוך. חשיבה לקוייה לטווח ארוך

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן