Skip to content

מאחורי הקלעים של עיצוב המוצר – "שלוש בחמש" במוזיאון העיצוב חולון

במלאת 5 שנים לפתיחת מוזיאון העיצוב בחולון, מוצגות בו 3 תערוכות בו זמנית, החושפות את פניהם של התהליכים הנסתרים מהעין בעיצוב המוצר.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיצוב המוצר הוא מקצוע מסתורי למדי עבור רוב הצרכנים שפשוט ניגשים לחנות ורוכשים את מה שמצא חן בעיניהם. שלוש תערוכות הנערכות בימים אלו במוזיאון העיצוב בחולון נותנות למבקר הצצה מזווית שונות לעולם הזה על שלל השיקולים, החומרים והרעיונות המביאים אותו לעולם וגם אל השיקולים המסחריים.

לא כל רעיון טוב מגיע לידי מוצר, לא כל עיצוב מבריק הופך לפריט על מדפי החנויות. אבל כל פריט הוא סיפור מעניין, כל פריט הוא מחשבה ואין שום סיבה לא להציג אותם לציבור. התערוכה "רעיון מגרה" נוצרה בדיוק למטרה זו.

התערוכה מתבססת על האוסף הענקי של מוזיאון אלסי, המרכז כ- 25,000 עיצובים ומתעד את תהליכי התכנון והעבודה על המוצרים. אוצרת התערוכה, פרנצ'סקה אפיאני, בחרה כ-50 פריטים, אשר לא הגיעו מעולם לקו הייצור. כל פריט וסיפורו הוא – המעצב המטרה, ומדוע בסופו של דבר לא הגיע לייצור מסחרי. ההתבוננות בתערוכה חושפת את מערכת השיקולים הנלווית לשיקול האסתטי/פונקציונלי – עלות, בטיחות, שימושיות ועוד.

מעמד לבקבוקי יין של ג'ייקוב וגנר – נפסל לייצור כי דומה מדי לפריטים אחרים שהיו בשוק. צילום: ענבל כהן-חמו
תבניות אפיה של ג'ובני אלסי אנגיני – נפסלו לייצור בגלל עלויות ייצור גבוהות, וכן כי תבניות א-סימטריות נתפסו כפגומות. צילום: ענבל כהן-חמו
תבניות אפיה של ג'ובני אלסי אנגיני – נפסלו לייצור בגלל עלויות ייצור גבוהות, וכן כי תבניות א-סימטריות נתפסו כפגומות. צילום: ענבל כהן-חמו
שולחן תלת שימושי – שולחן עזר, פינת עבודה ומדרגות – נפסל עקב אי עמידה בדרישות הבטיחות. צילום: ענבל כהן-חמו
שולחן תלת שימושי – שולחן עזר, פינת עבודה ומדרגות – נפסל עקב אי עמידה בדרישות הבטיחות. צילום: ענבל כהן-חמו

 בתערוכה "שרפרפים" אשר אצרה גלית גאון מוצג אוסף של 450 שרפרפים אשר יצר אחד מבכירי המעצבים בארץ – יעקב קאופמן. יצירת השרפרף היוותה עבור קאופמן תירוץ לעסוק בחומר, בצורה ובמבנה. התוצאה מגוונת, ומזכירה לנו עד כמה מגוון הדמיון האנושי ומה מרובה יכולתו ליצור. בין החומרים בהם משתמש קאופמן נוכל למצוא, גם בלונים, נפות קמח ועוד. השרפרפים מסודרים לפי סדרות שייכות – חומר משותף או רעיון משותף.

יעקב קאופמן על אחד משרפרפיו במוזיאון העיצוב. צילום: ענבל כהן-חמו
450 שרפרפים של יעקב קאופמן. מגוון של צורות וחומרים. צילום: ענבל כהן-חמו

בתערוכה השלישית "מתבנית לשבר" אנו נחשפים לתהליך העבודה של סטודיו ישראלי קטן – סטודיו קהאן, בבעלות מיי ובועז קהאן, אשר מעצבים ויוצרים ביציקה קרמית. התערוכה מספרת את תהליך היצירה, מהיציאה לקבלת השראה ברחוב הרצל, ועד תהליך הניסוי והטעיה ביצירת תבניות ליציקה הקרמית, והכנת היצירה הסופית.

שרשרת אשר עשויה מיציקה קרמית, והקונה שובר את החלקים ומרכיב את התליון. צילום: ענבל כהן-חמו
אגרטלי בייגלה של סטודיו קאהן. צילום: ענבל כהן-חמו

התערוכה תוצג החל ממחר ועד ה-6 ביוני 2015. מומלץ, גם עם הילדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן