Skip to content

125 שנים של השראה לכבוד 162 שנה להולדתו של וינסנט ואן גוך

שנת 2015 הוכרזה כשנת ואן גוך באירופה לציון 125 למותו של גאון הציור ההולנדי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דיוקן עצמי ואן-גוך, 1887 מוזאון ואן גוך

בדיוק היום ב-30 למארס 1853 נולד וינסנט ואן גוך למשפחת כומר בעיירה גרוט זונדרט שבהולנד. את חייו הוא סיים ב-29 ביולי 1890 בגיל 37 כאשר ירה בבטנו שלושה כדורי אקדח באמצע שדה חיטה באובר סור אואז שבצרפת. 

 תוכנית אירועים תוססת ורבגונית ברחבי אירופה תחת המוטו : 125 שנים של השראה מציינת את יובל 125 שנה למותו של הצייר ההולנדי המפורסם בעולם.   הפעילות לקידום מורשת ואן גוך מתרחשת לא רק בהולנד מולדתו, אלא גם בבלגיה ובצרפת הודות לשיתוף פעולה מיוחד ואן גוך אירופה. וגם מחוץ לאירופה עושים כבוד לגיבור התרבות הנערץ בעולם כולו.

אין אולי אמן שהטביע את חותמו על העולם כמו וינסנט ואן גוך. חייו ויצירתו מהווים עד היום השראה לסופרים, במאי קולנוע, מחזאים ושחקנים, משוררים ומוסיקאים. בין היצירות המפורסמות שנוצרו בהשראתו הרומן התאווה לחיים של אירווינג סטון, הסרט שביים וינסנט מינלי בשנות החמישים על פי הסרט כשקירק דאגלס מגלם את ואן גוך,  האפיזודה עורבים בסרט חלומות של הבמאי היפני אקירה קורוסאווה כשמרטין סקורסזה מגלם את דמותו של וינסנט, הסרט וינסנט ותיאו של רוברט אלטמן, וכן הסרט ואן גוך של הבמאי הצרפתי מוריס פיאלה. וזוהי רשימה קצרה מבין למעלה ממאה סרטים על ואן גוך שהופקו בהשראתו.

הבית הצהוב - 1888 - מוזיאון ואן גוך

האמן ההולנדי, שמכר רק תמונה אחת בכל חייו ומת כעני מרוד בחוסר כל הפך לגיבור תרבות עולמי. ציוריו שנחטפים במאות מיליוני דולרים על ידי אספנים והמוזאונים החשובים בעולם, הפכו לציורים היקרים והנחשקים ביותר בעולם. לאחר מותו ואן גוך הופך לאגדה ומודל לחיקוי לאמנים. המקומות שבהם הוא חי, והמוזאונים שמציגים את יצירותיו, מהווים מוקד עלייה לרגל המושכים אליהם מיליוני מעריצים מכל העולם.  

נוף של ארל עם שדה אירוסים - 1888 - מוזיאון ואן גוך

האמן הדחוי והמיוסר, הפך לאחר מותו לאגדה ששינתה את פני תולדות האמנות. הוא האמן הראשון שפרץ את גבולות שדה האמנות והוא משפיע עד היום, 125 שנה לאחר מותו, על תחומים רבים ובלתי צפויים כגון: עסקים, אדריכלות, יחסים בינלאומיים, ספרות, תיאטרון קולנוע ועוד.

גאון הציור, שהעדיף לחיות בבקתות דלות  ונדד בכפרים הקטנים בשדות חיטה כדי לצייר את הדמויות שכל כך אהב, הותיר לנו למעלה מ-2000  יצירות מרגשות שמדברות אלינו עד עצם היום הזה.

חדרו של האמן בארל - 1888 - מוזיאון ואן גוך

 

 

 

בתערוכות מיוחדות שאורגנו לרגל יובל 125 שנה למותו יושם גם דגש מיוחד על השפעתו של ואן גוך על ציירים עכשוויים, אמנים, ומעריצים עד עצם היום הזה.

תערוכות נבחרות ואירועי ואן גוך בעולם ב- 2015

התערוכה הפותחת את שנת ואן גוך באירופה היא התערוכה ואן גוך בבורינאז' המוצגת בימים אלה בעיר מונס בבלגיה, שהוכרזה כבירת התרבות של אירופה ל-2015. התערוכה היא מחוות הוקרה של איזור המכרות המוזנח שבו ואן גוך זכה בו לכינוי ישו של הכורים בעת ששימש כמטיף למשפחות הכורים. זאת הודות לחמלתו ולנדיבותו הרבה. לאחר שחילק את כל רכושו לעניים, הכנסייה שהעסיקה אותו פיטרה אותו ממשרתו.   התערוכה שנפתחה ב-25 לינואר תינעל ב17 למאי 2015. באיזור הזה, שהוא בן 27 , ולאחר שנואש מכל העיסוקים הקודמים שמהם נזרק, החליט ואן גוך להקדיש את חייו לציור.  

פריחת השקד - 1890 - מוזיאון ואן גוך

ובארצות הברית,במוזאון קריסטל ברידג'ס לאמנות אמריקאית בבנטוויל מוצגת התערוכה המרתקת ואן גוך עד רותקו: יצירות מופת מגלריית אלברייט-קנוקס, התערוכה נפתחה ב-21 לפברואר 2015 ותינעל ב-1 ליוני.

התערוכה לבקר את ואן גוך: טבע דומם, סלסלת תפוחים נפתחה ב-14 למארס נפתחה במוזאון קארנגי לאמנויות שבפיטסבורג שבארצות הברית והיא תינעל ב-6 ליולי.

התערוכה  ואן גוך, מאנה, ומאטיס: האמנות של הפרח. שנערכת במוזאון וירג'יניה לאמנות בריצ'מונד שנפתחה ב21 למארס נפתחה תינעל ב21 ליוני.

במוזאון המטרופוליטן בניו יורק תיפתח ב-12 למאי התערוכה ואן גוך: אירוסים ווורדים . התערוכה תימשך עד ל-16 באוגוסט 2015.

שתי תערוכות ענק ייערכו בהולנד כמחווה להשפעתו של ואן גוך על תולדות האמנות והאמנים הגדולים, במוזאונים שבהם מוצגים האוספים הגדולים ביותר של ציורי ואן גוך בעולם. בתערוכות יחשפו המבקרים למקורות ההשראה של האמנים שיצרו ופעלו בעקבות ואן גוך מאז ועד היום

  • במוזאון קרולר מולר באוטרלו שבהולנד, תיפתח ב-25 לאפריל 2015 התערוכה ואן גוך ושות'  ובה יוצגו יותר מ-50 מציורי ואן גוך שבאוסף האיכותי , ובהם עבודות בז'אנרים של טבע, טבע דומם, נופי כפר ונופים עירוניים, ציורי דמויות ופורטרטים. וזאת במקביל ליצירות של אמנים שהושפעו בסגנון הציור והרישום ממנו. התערוכה תינעל ב27 לספטמבר 2015.

    מוזאון ואן גוך באמסטרדם, בשיתוף מוזאון מונק באוסלו יציג תערוכה מרגשת ויחידה במינה: מונק – ואן גוך. בתערוכה שתיפתח ב-25 לספטמבר 2015 ותימשך עד ל-17 בינואר 2016,   יוצגו לראשונה בעולם זה לצד זה יצירותיהם של ענקי האמנות בתערוכה אחת.  כך ניתן יהיה לעמוד על קווי הדמיון המדהימים וההבדלים בין שני הציירים הגאונים האלה. 

  •  התערוכה עיצוב מן הארץ של אוכלי תפוחי האדמה: מעצבים פוגשים את ואן גוך  מוצגת במוזאון Noordbrabandrs Museum    בצפון בראבאנט המחוז שבו נולד ואן גוך והתחיל לצייר בתקופת הולנד שלו. התערוכה  מציגה עבודות בלתי שגרתיות של מעצבים שיש להם קשר לבראבנט, אשר מתייחסות לשלוש עבודות מפורסמות של ואן גוך, נפתחה ב-24 לינואר 2015. ותינעל ב-17.1.2016

    מוזיאון ואן גוך באמסטרדם

עוד אירועים מיוחדים כמחווה לוינסנט  ואן גוך: 125 שנה של להשראה

 תחת הכותרת 125 שנה להשראה, התאחדו עוד מספר אירגונים שיצאו ביוזמות ובהם מגוון אירועים לציון החשיבות של ואן גוך כמקור להשראה, ולהבעת הערצתם לצייר המיתולוגי.

בין המיזמים הרבגוניים והעממיים לזכרו יהיה פסיפס הצבעונים של ואן גוך בהולנד.  לרגל יום השנה ה-125 למותו של ואן גוך עוצבו שדות הצבעונים הפורחים בקאוקנהוף ( Keukenhof ) בדמות הדיוקנאות העצמיים של ואן גוך  ובהשראת יצירותיו של האמן ההולנדי המפורסם. הגנים המרהיבים בהשראת ואן גוך  פתוחים לקהל הרחב החל מאמצע מרץ ועד אמצע מאי, כשהפריחה בשיאה בהולנד.  והם נמצאים  ליד העיירה ליסֶה (Lisse) שבמערב הולנד.

אוכלי תפוחי האדמה - 1885- מוזיאון ואן גוך

אלפי פקעות של צבעונים ססגוניים שנשתלו בסתיו באחד מגני הפרחים הגדולים בעולם , כבר החלו לפרוח בצורת דיוקן עצמי של ואן גוך . פסיפס הצבעונים בתצוגת הפרחים ההולנדית השנתית בגני קאוקנהוף,   הינו אחד ממוקדי העניין הלאומיים בהולנד  שמקדישה את השנה לציון יובל מותו של אחד האמנים המפורסמים בעולם שנולד בה.

הזורע 1888 - מוזיאון קרולר-מולר-אוטרלו - הולנד

גם מצעד הפרחים בזונדרט, עיר הולדתו, יצטרף לאירועי ואן גוך השנה.  ועוד אטרקציה טכנולוגית חזותית עוצרת נשימה ביופיה הוא מסלול רכיבת אופניים זוהר בלילה שהוקם באידנהובן סמוך לעיירה נואנן , שבה צייר את הציור אוכלי תפוחי האדמה. שביל הרכיבה עוצב בהשראת ציור המופת שלו "ליל כוכבים" שצוייר בסן רמי.

בית קפה בפורום ארל - 1888 - מוזיאון קרולר-מולר-אוטרלו- הולנד

 

מיזם שנקרא " הטעם של ואן גוך"   ביוזמת הקהילה של אד Ede בנושאי טבע, התרבות, והמזון של וולווב Veluwe . גני טינן ואן אפלטרן   Tuinen van Appeltern gardensיעצבו 10 גני ואן גוך בשנת 2015.  יצירות אמנות בהשראת ואן גוך יוצגו בפסטיבל האורות הזוהר באידנהובן. 

פסטיבל בולווארד בהרטוגנבוש Festival Boulevard in 's-Hertogenbosch  ייתן הזדמנות למפיקים צעירים לפתח תוכניות תיאטרון על ואן גוך. ואפילו פסטיבל ימי הג'ינג'ים בברדה Breda   ואירוע המחול Wish Outdoorשואבים השראה השנה מואן גוך.  

פינאלה מוסיקלי לשנת ואן גוך

והפינאלה לשנת ואן גוך יהיה מוסיקלי. הפרמיירה של המחזמר "וינסנט"  על חיי ואן גוך שיופק על ידי אלברט ורלינדה, יועלה בסתויו 2015. 

החמניות 1889 - מוזיאון ואן גוך

 

כבוד לואן גוך בבלגיה – התוכנית הבלגית

קרן מונס בירת התרבות של אירופה לשנת 2015 ,מארגנת את  התערוכה ואן גוך בבורינאז'-  לידתו של אמן , שתימשך בין : 25.1.15-17-5.15. במוזאון לאמנויות יפות. כדי לחגוג את מונס  2015 ייפתח הבית שבו חי ואן גוך בעת ששימש כמטיף בוואזמס ( Wasmes),  כיום קולפונטיין Colfontain . ואירוע השיא היה עם הגעתו של והקרנתו של הסרט התשוקה לחיים על חיי ואן גוך שביים הבמאי וינסנט מינלי בהשתתפות של קירק דאגלאס כוינסנט ואן גוך. וזאת כמחווה להגעתו של מינלי לבורינאז' Borinage בשנות החמישים על מנת לצלם את הסרט על ואן גוך. הסרט הוקרן בערוץ הטלוויזיה ארטה.

דיוקן עצמי 1888 - מוזיאון ואן גוך

 

אירועי ואן גוך בצרפת

בין המקומות השונים שבהם חי ויצר ואן גוך בצרפת שיקחו חלק באירועי ואן גוך 2015 ישתתפו גם :    מוזאון פונדסיון ואן גוך בארל שיציג תערוכה על רישומי ואן גוך החל מ-17 למאי ועד 30 לאוגוסט 2015. תוכנית מיוחדת  בסנט רמי בפרובאנס שתכלול תערוכה, הרצאות, ותוכנית סרטי קולנוע.

ובאובר סור אואז התחנה האחרונה בחייו של ואן גוך , שבה הוא מת ונקבר ב-1890 תהיה עונת התרבות שתתקיים  בין ה-4 לאפריל -30 לאוגוסט 2015 בסימן הנושא ואן גוך.  יערכו בעיירה הציורית סיורים בעקבות ואן גוך, ביקורים ועליה לרגל למקומות שוינסנט ואן גוך חי בהם והנופים שאותם תיעד במכחולו. 

 ובגדנסק שבפולין 

"אוהבים את וינסנט" – ציורי ואן גוך קמים לתחייה בסרט אנימציה חדש

לראשונה בהסטוריה, יופק הסרט על חייו ומותו של ואן גוך, המורכב מכ–56 אלף ציורי שמן שמשחזרים את יצירותיו. "אוהבים את  וינסנט" סרט האנימציה הראשון באורך מלא המבוסס על ציורי שמן, שנוצרו במיוחד. הסרט, בבימויה של הבמאית הפולנייה דורוטה קוביילה, צפוי לצאת בהמשך השנה, לציון 125 שנה למותו של ואן גוך.

קבריהם של האחים ואן גוך
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן