Skip to content

תחבורה איכותית 24/6

בעוד שבמדינת ישראל רק מחאה ציבורית בעלת גוון פוליטי מעניינת את התקשורת, השר ישראל כץ זוכה להנחה ענקית מכל הגורמים. במקום לעסוק במחדלי התחבורה הציבורית בישראל כולם נטפלים למאבק חדש ישן בין שמאל לימין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההתרסה האחרונה כנגד שר התחבורה ישראל כץ  באשר לתחבורה ציבורית בשבת היא אכן פרובוקציה  של השמאל. בעניין הזה צודק כבוד השר. זוהי סוגיה שנוגעת ביחסי דת ומדינה, וראוי לדון בה דיון ציבורי מעמיק שייכללו בו אנשי רוח, נציגי ציבור של כל הקשת הפוליטית ושל כל הדתות.

יתרה מכך, כץ התראיין ביושר אצל יונית לוי אמש (חמישי) בחדשות ערוץ 2 ואמר שהוא סבור שאין להתיר תחבורה ציבורית בשבת כדי לשמור על צביון יהודי במרחב הציבורי. גילוי נאות: אני מסכימה עם השר בנושא זה וסבורה שעל המדינה לאמץ עקרונות מהסוג שמופיעים באמנת גביזון-מדן כדי לרצות עד כמה שניתן את אזרחי המדינה כולם. גילוי נאות נוסף : אני חברה בוועד המנהל של ארגון "תחבורה בדרך שלנו" ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. אני, כמו הרבה מחבריי בארגון שומרת שבת ואנו בארגון מאמינים בהידברות בין כל אזרחי ישראל בסוגיה הנידונה, ולא בתחבורה ציבורית בשבת באופן גורף.

בישראל לא תיתכן מחאה ציבורית אמיתית

ברם, התפרצות הזעם האחרונה כלפי שר התחבורה, מעבר לעובדה שהוא עצמו, ישראל כ"ץ, ליבה אותה שלא לצורך ("מדובר בחבורה של שמאלנים" הוא אמר וכו') מעוררת אותי שוב להתבונן בתהליכי המחאה בישראל ולהסיק מהם שוב את המסקנה הבלתי נמנעת : מחאה ציבורית לא תצלח כאן. הסיבה לכך פשוטה: אי אפשר להרים פה מחאה חברתית צודקת ככל שתהיה אם היא לא קשורה בעבותות לעמדה פוליטית. שהרי ארבע שנים אנחנו מנסים בארגון לגרום לכך ששר התחבורה ייקח אחריות אמתית על איכות התחבורה הציבורית, ללא הצלחה. לא הועילו פגישות, קואליציות של ארגונים, שדולה בכנסת, מאות מכתבים, פניות וניירות עמדה.

השר הנכבד, בלי ציניות, שמצליח לפרוץ הרים באמצעות מנהור משוכלל, לא מצליח לסיים עם האוצר את האחדת התעריפים, לדוגמה. לא מספיק מעניין אותו (מתי הוא נסע לעבודה באוטובוס לאחרונה?) כיצד נדחסים נוסעים באוטובוסים בתל אביב. הוא לא חשב כיצד לרכז את עבודת משרד התחבורה באופן כזה שלכל הנושאים יהיה אותו "הורה". תחנות האוטובוס הן באחריות הרשות המקומית ;מישהו במשרד חשב איך לעצור לחולדאי את התיאבון לקמפיין פרסומות על חשבון ה"דוגמית" ששמה תחנת אוטובוס בת"א, צרה מלהכיל אפילו אדם שלם? עשויה מזכוכית וברזל… בקיץ הלוהט, בחורף..? מישהו חשב כיצד תתוחזקנה תחנות בערי השדה העניות?

כבר למעלה משנה וחצי מכהנת רשות ארצית לתחבורה ציבורית, מושג חדש ומבורך שבא לרכז את העבודה של המפעילים כולם, אוטובוסים, מוניות שירות, רכבות, רכבות קלות ועוד תחת רשות אחת. 42 תקנים, עבודת מטה, א ב ל קיצוץ של 1.2 מיליארד ₪ לתח"צ בשנת 2014. אתם מבינים ? אותו שר תחבורה שהעביר לפרויקט המגלומני של נתיבי תחבורה עירוניים נת"ע להקמת הרכבת הקלה בת"א, קרוב ל ש ב ע ה מיליארד ₪ תוספת בשנת 2014, תוספת שהתבררה כגזל ואשר הולאמה בסוף 2014 על ידי יו"ר אגף התקציבים באוצר בגלל המעילה הגדולה של ישראל ביתנו והתפטרותו של יו"ר נת"ע הלא הוא אלכס ויז'ניצר האגדי, אותו שר, ב 2014 – הסכים לקצץ 1.2 מיליארד ₪ לתחבורה הציבורית… לא אלאה אתכם בערב שביעי של פסח. אלה רק דוגמאות קטנות שמסבירות למה ישראל נמצאת בתחתית העולם המערבי מבחינת רמת התחבורה הציבורית שלה.

מתי התקשורת מתעוררת ?

אבל, שימו לב – מתי אנחנו זוכים לקבל במה ? כשהשר שכנראה שחרר את היועצים שלו לחופשת פסח הכניס את עצמו למלכוד פוליטי באמירה האומללה "חבורת שמאלנים"…

יו"ר ארגון "תחבורה בדרך שלנו"
סטלה אבידן

מאז שיו"ר הארגון, הגב' סטלה אבידן, פעילה חברתית במשך עשרות שנים וחברה במרכז הליכוד הגיבה בזעם על דברי השר – לא הפסיק הטלפון שלה ושל מנכ"ל הארגון, מר איתי חיים,לצלצל. כ ל מה שעניין את התקשורת היה איך זה שחברת מרכז ליכוד יוצאת חוצץ כנגד השר. לא הועילו כל הניסיונות להביא את הפעילות של הארגון לידיעת הציבור. לא הועילו כל הדרכים להסביר למה דרוש כזה ארגון. רק "שמאל נגד ימין" זה מה שמעניין, זה מה שתופס בתקשורת. אז תגידו, איך נצליח להרים מחאה חברתית שחובקת את כל חלקי העם אם מה שבאמת מעניין זה איך להוריד את ביבי או את כ"ץ ולא כיצד לשנות את המדיניות ?

 מה באמת צריך לשנות בתחבורה הציבורית ?

המחאה הרצינית לקיום תחבורה ציבורית איכותית צריכה להיקרא : תחבורה 24/6 ! תחבורה ציבורית שבה כל בעל רכב יעדיף לנסוע באמצעותה לעבודה ויגיע יותר מהר ויותר ירוק. תחבורה שתכבד את המאה ה-21. רכבות שיהיו מתוזמנות עם קווי הזנה, משרד תחבורה שיחלוש באמת על המפעילים ולא יעמעם את העובדות והמספרים כך שאף אחד מהפעילים ואנשי המקצוע לא יוכל לעקוב אחר מה שקורה. מחירים הוגנים ושווים בכל רחבי הארץ, אוטובוסים ברמה ראויה, לא כאלה שנשרפים בדרכים, שילוט אלקטרוני ומסונכרן של כל המפעילים, וזוהי רק רשימה חלקית. כל הנ"ל הוא במנדט של שר התחבורה. לא מדובר כאן על עמדות פוליטיות אלא מקצועיות.

ולבסוף צריך גם לומר מילה לזכותו של ישראל כ"ץ. הוא עושה, הוא עושה המון, לא מתעדף נכון ולא מנקה מספיק את האורוות במשרד אבל אי אפשר לטעון כלפיו שאיננו ראוי. כדאי שילמד לראות את מיליוני התומכים בממשלת ימין, כולם, כמו גם כל תומכי השמאל –  זקוקים לתחבורה ציבורית יותר מכל.

חג שמח

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן