Skip to content

מכתב גלוי ליצחק הרצוג

פוזת ההתבצרות הנפלאה הזו מאחורי הרעיון להיות אופוזיציה לוחמת, שבבוא היום תשיב את הבכורה לעבודה, אין לה כל אחיזה במציאות הישראלית העכשווית. היא בחזקת חלומות באספמיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אני שב ומציין בפניך ומדגיש כי מפלגת העבודה (המחנה הציוני) איננה יכולה להוות את הפלטפורמה שתביא בדור הזה לשינויים הנדרשים במערכת הפוליטית שלנו. מה לעשות, אלו הם פני המציאות. הזיהוי שלה בציבור הרחב עם הציונות הקלאסית, עם הממסד ועם האליטות האשכנזיות הלבנות, ועל כך אפשר להוסיף גם את העדיפות לערכים האוניברסליים על פני הזהות הלאומית היהודית ואף התנכרות רבה להם, ושמרנות ודבקות רבה בדפוסי עבר, אינם מאפשרים לציבורים נרחבים מן הימין המתון לחבור אליה ולחולל מפנה גדול בפוליטיקה שלנו.

לצורך כך יש לבנות פלטפורמה חדשה לגמרי. על כך אני כותב בהרחבה בספר שכתבתי והנחתי על שולחנך על הפוליטיקה הישראלית "לקראת פרדיגמה חדשה". "קדימה" הייתה הזדמנות לעשות כן שלצערי היא הוחמצה. היא לא תפסה את השור בקרניו ופטפטה עצמה לדעת בקשקוש בלבוש על מפלגת מרכז וכדומה. את המהלך הזה הובילה ציפי לבני שלא נתנה לאיש מלבדה לתרום לניסיון החשוב הזה. שבלמה כל יוזמה ויצירתיות. והיא עצמה הייתה תקועה תקיעה אחת גדולה. עם הגברת הנכבדה הזו אתה מקיים כיום שותפות. הכול  היה בידה והיא לא התרוממה לגדול העשייה והאחריות הנדרשים, ובסופו של יום הביאה לקריסתה הקולוסאלית של קדימה. זו לא הדרך.

כמובן שזו לא רק ציפי לבני. זו חולשת הדור כולו, ובזאת היא איננה שונה מאף אחד וגם לא ממך. כולכם חושבים ופועלים על פי דפוסים מן העבר, בחזקת עשיית עוד מאותו הדבר. אותו עוד מאותו הדבר שהבאנו עד הלום.

פוזת ההתבצרות הנפלאה הזו מאחורי הרעיון להיות אופוזיציה לוחמת, שבבוא היום תשיב את הבכורה לעבודה, אין לה כל אחיזה במציאות הישראלית העכשווית. היא בחזקת חלומות באספמיה.

בחריפות רבה אומר לך שהפוליטיקאים, שהנך נמנה עליהם, מייצרים את הבעיות ולא פותרים אותם. למעשה אין כיום הבדלים מהותיים בין הליכוד לעבודה ובוודאי שגם לא בינם לבין יאיר לפיד וכחולון. זו הכול פיקציה שנבנית כדי לחדד הבדלים שאינם קיימים למטרות ואינטרסים אישיים ותו לא. התנהלות המצביעה על חולשה דורית ולא על אומץ לב, תעוזת הרוח ובוודאי שלא על מקצוענות ועומק המחשבה.

מוטלת עליך היום המשימה הדורית לכונן מערכת פוליטית חדשה, והצעד הראשון שעליך לעשותו הוא לחבור לנתניהו לממשלת אחדות לאומית, ולהוביל יחדיו גם את העמידה המשותפת מול האתגרים החיצוניים היוצאי דופן בחריפותם מולם אנו עומדים, וגם מול האתגרים הפנימיים ובראשם טיפול יסודי ונמרץ בחולשתם הגדולה של מערכות חיינו הציבוריים במדינה, ובראשם המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. זו ראיה היסטורית, אסטרטגית וחזונית מן המעלה הראשונה. כל היתר הוא בבחינת דקלום סיסמאות וקלישאות עבר ומלל ריק שלא יביאו לשום דבר טוב.

עליך לעשות חשבון נפש נוקב ולהשקיע מאמץ רב בחשיבה ובעיון. סתם כך הדברים אינם מסתדרים. צריך להתמודד עם שאלות היסוד והאמת של חיינו הציבוריים. נדרשת מעמנו גם מקצוענות רבה וידע בתחומים רלוונטיים נרחבים. את הדברים שהנחתי על שולחנך איש בישראל לא יניח. אל תלך בדרך שבו הלכה ציפי לבני שלא ספרה איש סביבה, והיא והיא והיא ותו לא. כמי שעוסק בייעוץ ארגוני ואסטרטגי אומר לך שזו נוסחה להפסדים אדירים ובהקדם.

אני פה ומי שרוצה את שירותיי יכול לקבלם בחפץ לב ובאהבה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן