Skip to content

כיכר רבין – זירת לחימה

כיכר רבין בתל אביב ידעה הפגנות אלימות, ראש הממשלה יצחק רבין נרצח שם. אך מעולם לא הייתה שם לחימה של ממש. אמש היה נדמה שמדובר בפעילות כוחות הביטחון מול קהל פלסטיני בשטחים. רימוני הלם, רימוני גז מדמיע, חצצית שיורה סילוני מים. עשרות שוטרים פצועים ועשרות מפגינים שנעצרו. הפגנה כזו תל אביב לא ידעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
כיכר רבין - זירת לחימה ( צילום: רפי מיכאלי )
כיכר רבין - זירת לחימה ( צילום: רפי מיכאלי )

חצות הלילה, יום שני וההפגנה בכיכר רבין נרגעה. הפגנת יוצאי אתיופיה שהחלה אתמול (ראשון) בשלוש אחר הצהריים של ראשון, הסתיימה עם 46 עצורים, 33 פצועים מהם 27 שוטרים ויתרתם מפגינים.  הפצועים הועברו לטיפול בבתי החולים, וולפסון, בלינסון ואסף הרופא. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש עם השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ׳. ראש הממשלה נתניהו קורא להרגעת הרוחות ולהשבת הסדר. נתניהו: "יש מקום לברר את כל הטענות, אבל אין מקום לאלימות והפרות חוק שכאלה". מחר יכנס ראש הממשלה נתניהו דיון בהשתתפות נציגי יוצאי אתיופיה, לרבות החייל דמאס פיקדה שצולם כששוטרים מכים אותו. בישיבה ישתתפו גם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', נציגי משרדי בטחון הפנים, הרווחה, הקליטה, הפנים, מרכז השלטון המקומי ותנ"צ יוחנן דנינו, מפכ״ל המשטרה.
ההפגנה החלה בצעידת אלפים לעבר נתיבי איילון. הם חסמו את התנועה בשני הנתיבים, צפון ודרום. משטרת ישראל נערכה מראש וחסמה את הכניסה לנתיבים. מפכ"ל המשטרה אמר כי למרות שההפגנה נערכה ללא רישיון, הוחלט לאפשר למפגינים את חופש המחאה והדיבור על מנת לתת להם לזעוק את כאבם.
ההפגנה החלה בסמוך למגדלי עזריאלי, משם נעו אלפי לנתיבי איילון וחסמו את התנועה בשני הכיוונים, בין דרך השלום ללה גווארדיה. בהמשך אף רצו חלק מהמפגינים לכיוון מחלף ההלכה. בשלב זה המשטרה הזהירה את המפגינים כי אם לא יפנו את הכביש המרכזי, בכוונתה לפנותם בכוח. במקביל, באזור קניון עזריאלי פרצו עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים.

נתיבי אילון (צילום: ציפי מנשה)
נתיבי אילון (צילום: ציפי מנשה)

 

צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

קהל זועק: "שוטר אלים צריך להיות בפנים" וזורק בקבוקי זכוכית לעבר השוטרים

המפגינים קראו בין השאר –  "הדם שלנו טוב רק במלחמות" ו"שוטר אלים צריך להיות בפנים".  נהגים רבים נאלצו לעצור עם כלי הרכב שלהם. ואכן, בעקבות המחאה דיווחה המשטרה על פקקי תנועה גדולים באזור תל אביב וגוש דן. המשתתפים התקדמו כשהם מניפים ידיים מוצלבות באוויר. כשעתיים לאחר מכן, בקרוב לשבע בערב החלו המפגינים לנטוש את נתיבי אילון ופנו לעבר כיכר רבין. שם מול העירייה החלה ההפגנה לשנות את פניה.
מספר מפגינים יידו אבנים והשליכו בקבוקים לעבר השוטרים ואחרים אף ירקו לעברם. השוטרים פעלו מייד ופינו את המוחים באמצעות גז פלפל. חלק מהמפגינים כיסו את פניהם וההפגנה החלה לשאת אופי אלים. כוח משטרה הכניס את השר לביטחון הפנים ואת מפקד המחוז ניצב בני סאו,  לתוך בניין העירייה בשל האלימות הקשה שפרצה באזור. המפגינים גם פגעו באופנועים באזור כיכר רבין, ניפצו שמשות של מכוניות ותלשו כידונים של אופניים. בשלב מסוים הם  הצליחו להפוך ניידת משטרה, ניפצו שמשות רכב יונדאי משטרתי  וגרמו נזקים לבתי עסק. בתוך בניין העירייה התראיינו השר אהרונוביץ' ודנינו.  אהרונוביץ' דחה כל טענה כי יש להפנות אצבע מאשימה על מחאת יוצאי אתיופיה כלפי התנהלות המשטרה. הוא טען כי הבעיה היא בעיה חברתית כוללת שלגביה יידרשו משרדי הרווחה, החינוך , ביטחון הפנים ועוד לתת תשובות ופתרונות.
דנינו: "המשטרה עושה מאמצים גדולים. עשינו הרבה מאוד כדי לבוא לקראתם כמו גיוס גדול מאוד של יוצאי אתיופיה למשטרה, יש לנו 138 בהליכי גיוס , יש לנו הרבה נערים יוצאי אתיופיה שהוכנסו לתוכנית מיל"ה, מאות רבות, כ 800 נערים בשלוש שנים האחרונות. ועדיין יש הרבה מה לעשות. ישבתי איתם והקמנו צוות משותף כדי לראות איך יחד אנו מקרבים ומגבירים את האמון בין העדה למשטרת ישראל". כמו אהרונוביץ' דחה המפכ"ל את האצבע המאשימה כחפי המשטרה ואמר כי "רוב הטענות שלהם לא קשורות למשטרה, רובן שייכות לקשיי קליטה , תעסוקה , השכרת דירות , שילוב בתוך המגזר הציבורי והרבה מאוד".
כזכור, המחאה הנוכחית החלה לאחר פרסום סרטון תיעוד בו נראו שני שוטרים תוקפים את דמאס פיקדה, חייל אתיופי ברחוב בחולון. הודעת המשטרה כי שוטר אחד מהשנים יפוטר והשני יעמוד לדין משמעתי, לא עזרה וציננה את הזעם שקינן מזה זמן רב בקרב הציבור יוצאי אתיופיה. פיקדה עצמו הסביר כי איננו יכול להשתתף בהפגנה מפני שחיילים זה אסור. אני מקווה שהשינוי יגיע סוף, סוף הוא אמר, "אני יודע שהוא לא יבוא בגדול אבל אני מקווה שהוא יתחיל בקטן".

כיכר רבין רגעים לפני המהומות (צילום: ציפי מנשה)
כיכר רבין רגעים לפני המהומות (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: רפי מכאלי
צילום: רפי מכאלי


צילום: חדשות המהפכה

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צלם שספג אגרוף לפניו (צילום: דוברות המשטרה)
צלם שספג אגרוף לפניו (צילום: דוברות המשטרה)
צילום: פי מיכאלי
צילום: פי מיכאלי

המשטרה איבדה סבלנות – המפגינים טוענים כי גורמים מסיתים החלו באלימות

בהערכת מצב שקיים מפכ"ל המשטרה בשטח בהשתתפות מפקד מחוז ת"א ניצב בנצי סאו, מפקד אגף התנועה ניצב ירון בארי, ראש אגף המבצעים ניצב אהרון אקסול וקצינים נוספים, הורה המפכ"ל כי יוקם צוות חקירה מיוחד שתפקידו לאתר את המתפרעים וגורמי הנזק במטרה להביאם לדין.
לעניין המשך ההפגנות להבא אמר המפכ"ל כי לא יאפשר קיום הפגנות ללא רישיון  "מיצינו את רף הסובלנות, קבוצות אלימות ניצלו את האיפוק לשם ביצוע מעשה ונדליזם", אמר דנינו.   הוא שב וציין כי "נמשיך לנהל הידברות חיובית אל מול הגורמים המתונים לשם קידום נושאי העניין הנוספים עליהם סיכמנו". הבוקר, שני, יובאו 46 עצורי ההפגנה לפני שופט בית המשפט השלום בתל אביב להארכת מעצרם. שם צפויה המחאה להתעורר שוב. משטרת ישראל כבר הודיעה כי כל מחאה שתהפך להפגנה ללא רישיון, תטופל מייד ביד קשה. סבלנות המשטרה הסתיימה.
תוך כך החלו מארגני ומובילי המחאה לערוך חשבון נפש. גנטו מנגיסטו, אחד ממובילי המחאה  טען כי לא הייתה כל כוונה לנקוט באלימות וכי קבוצות שונות ניצלו את המחאה לצורכיהן. "הצטרפו אלינו כל מיני ארגונים והתסיסו הכל", הוא אמר והוסיף "אנחנו לא פה בשביל האלימות. אנחנו רוצים שיבינו שאנחנו ישראלים. זה שחייל במדינת ישראל מוכה זה כואב". לשאלה אם זיהה מי אלו שהתסיסו ענה: "הבקבוק הראשון הושלך על ידי פעיל להב"ה".  בנצי גופשטיין מנהיג הארגון הימני קיצוני להב"ה (הארגון למניעת התבוללות), הגיב למגפון שלל את הטענה ואמר כי הוא עצמו לא היה בהפגנה בתל אביב ולמיטב ידיעתו שום פעיל מפעיליו לא השתתף בהפגנה. עו"ד איתמר בן גביר המייצג את הארגון מסר כי "בנצי גופשטיין  לא השתתף ההפגנה ואישר כי גופשטיין והוא היו ביום חמישי בהפגנה בירושלים כהזדהות עם מאבק העדה האתיופית ונגד גזענות כלפי יהודים יוצאי אתיופיה. "מדובר בהוצאת דיבה של גורמי שמאל קיצוני ושקר גמור שנועד להסית ולהכפיש", אמר בן גביר. אךלאחר פרסום הדברים בערוצי התקשורת, התעורר זעמו של גופשטיין שהוסיף כי ארגונו מתכוון לתבוע את ערוץ 2 על הוצאת דיבת הארגון. "יש שקרנים בכל העדות" אמר גופשטיין, "עכשיו בערוץ 2 טוענים  כאלה שמציגים את עצמם כמארגני ההפגנה שפעילי להבה התחילו בזריקת אבנים. אני שלא הייתי נוכח בהפגנה אומר שמדובר בשקר ובעלילה, שמראה שמארגני ההפגנה הם אנרכיסטים קיצוניים. נכון השתתפתי בהפגנה ביום חמישי עם פעילי להבה מתוך הזדהות עם המאבק ומתוך ההתנגדות שלנו לאלימות השוטרים שפוגעת בכולם. אבל אנחנו לא אלימים ולא תקפנו שוטרים. היום לא היינו בהפגנה שלדעתנו כבר הייתה מיותרת אנחנו מתכוונים לתבוע דיבה את ערוץ 2 ומארגני ההפגנה", הוא אמר והוסיף: "חבל שאתם לא אומרים את האמת".

זה לא הקסבה בשכם, זו הכניסה לעיריית תל אביב (צילום: רפי מכאלי)
זה לא הקסבה בשכם, זו הכניסה לעיריית תל אביב (צילום: רפי מכאלי)
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן