Skip to content

הממשלה החליטה בישיבתה האחרונה: לא יוגבל מספר השרים

מחר תובא ההצעה למליאת הכנסת, שתתבקש לאשר את התיקון לחוק ברוב של 61 ח"כים לפחות. מפלגתו של יאיר לפיד, "יש עתיד", עתרה לבג"ץ נגד התיקון החוק. "ממשלת ישראל קיבלה היום החלטה מבזה, אין לי מילה אחרת", אמר יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לא יוגבל מספר השרים וסגני השרים בממשלה הבאה. כך החליטו הבוקר, פה אחד, שרי הממשלה, בישיבתה האחרונה. התיקון לחוק, שעבר בממשלה ה-33 – יאפשר לנתניהו למנות יותר מ-18 שרים. שרי ישראל ביתנו לא הופיעו לישיבה.

מחר תובא ההצעה למליאת הכנסת, שתתבקש לאשר את התיקון לחוק ברוב של 61 ח"כים לפחות. כל קול בהצבעה זו יכול להכריע ומשום כך דחה ראש הממשלה נתניהו, את השבעת הממשלה, עד ליום רביעי. נתניהו רצה להבטיח, בראש ובראשונה, שהתיקון לחוק יעבור בכנסת – כדי למנוע אפשרות שמאוכזבים מקרב חברי הכנסת של הליכוד, שלא יקודמו, ייעדרו מההצבעה.

לא יוגבל מספר השרים בממשלה. בנימין נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)
לא יוגבל מספר השרים בממשלה. בנימין נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)

בתגובה קראה התנועה לאיכות השלטון לחברי הכנסת שלא לתמוך בתיקון לחוק ואמרה כי ניסיונה של הממשלה לבטל בפזיזות חקיקת יסוד שחוקקה, אך לפני כשנה, נעשה כדי לשרת מניעים פוליטיים גרידא. "שינוי זה, לא רק שיעלה לציבור ממון רב, אלא שיש בו כדי להצביע על זילות החוק בעיני הממשלה עצמה זו אשר, אך לפני שנה מצאה אותו נכון וראוי ואף עיגנה שינויו ברוב מיוחד של חברי כנסת".

"התנועה קוראת לכל חברי הכנסת שלא שלא לתת יד לתיקון זה, אשר יש בו חוסר אחריות חוקתי, בזבוז כספי ציבור וזילות פועלה של הכנסת", נאמר בהודעת התנועה לאיכות השלטון. "מספר השרים בממשלות ישראל גדל בכל ממשלה והוא גדול גם בהשוואה למדינות העולם המערביות. ממשלה גדולה מקטינה את מספר חברי הכנסת הנושאים בעול עבודת הכנסת וועדותיה ובכך פוגעת בעבודת הכנסת. יתרה מכך, ממשלה שכזו הינה ממשלה בלתי יעילה שאף גורמת לסירבול ביורוקרטי. ממשלות רחבות גוררות עלויות גבוהות ביותר ובזבוז כספי ציבור למימון לשכות, צוות עוזרים וכל הכרוך בכך".

מפלגתו של יאיר לפיד, "יש עתיד", עתרה לבג"ץ נגד התיקון החוק. בג"צ ידון הבוקר בעתירה. חו"ר יש עתיד, ייר לפיד, אמר אמש: "הם לא מרחיבים את הממשלה ל-20 שרים כמו שהם אומרים אלא להרבה יותר מזה. הם לוקחים כספים שמיועדים לרווחה, לבריאות ולחינוך ולביטחון ומבזבזים אותם על סידורי עבודה פוליטיים וג'ובים לחבר'ה. זה לא מיליונים בודדים של שקלים, לי לא יכולים למכור את השטות הזאת, אני הייתי שר האוצר. אני מכיר את המספרים. כל שר כזה מיותר מייצר פעילות במאות מיליונים בודדים של שקלים, קל לבדוק את זה מול התקציבים הקודמים. אנחנו ניאבק בזה בכנסת, אנחנו ניאבק בזה בבג"צ, אנחנו ניאבק בזה ברחובות, אנחנו ניאבק בזה בכל צעד ושעל מפני שזו הפרה של העיקרון הדמוקרטי שבו הממשלה עובדת בשביל האזרחים, לא האזרחים מייצרים סידור עבודה לממשלה. אנחנו נייצר ממחר מאבק פרלמנטרי שיימשך שעות וימים עם כל ההסתייגויות האפשריות כי זה לא נכון, זה לא מוצדק, ולא מוסרי. זה דרך עלובה להתחיל את פעילותה של הממשלה החדשה".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' מ"העבודה" אמרה כי מדובר בצעד לא חוקתי הפוגע בדמוקרטיה. "בהליך בזק משנים חוק יסוד ששינוי שלו אמור להידון בוועדת החוקה, חוק ומשפט – ועדה שעדיין לא קמה".

בחוות דעת שהגיש הממונה על התקציבים לשרי הממשלה, לקראת ישיבת הממשלה, העריך  הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, כי הגדלת מספר השרים בממשלה תעלה בשנה בין שלושה לארבעה מיליון שקלים לכל שר, וכמיליון וחצי שקלים לכל סגן שר.

בממשלה הקרובה יהיו לליכוד 12 שרים וארבעה סגני שרים, מתוך סיעה של 30 ח"כים. תיק החוץ יישאר בידיו של נתניהו וכך גם תיק התקשורת. שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ושר התחבורה, ישראל כץ, יישארו בתפקידיהם. על שאר התיקים שנשארו בידי הליכוד מתחרים שרי הליכוד וחברי הכנסת הבכירים – ובהם זאב אלקין, יריב לוין, דני דנון, מירי רגב, גילה גמליאל וציפי חוטובלי. גם ח"כ איוב קרא תובע לקבל תיק בממשלה. בשבוע שעבר רמז כי אם לא יקבל את מבוקשו – לא יצביע מחר עם הקואליציה. אולם נראה כי חזר בו מהאיום הזה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בדבריו לסיכום כהונתה של הממשלה היוצאת. "כשאני מסכם את הפעילות של הממשלה ה-33, אני יכול לומר בהחלט שלמרות הקשיים, והיו הרבה, בכל הגזרות, קידמנו בשנים הללו את מדינת ישראל. בשנתיים ומעלה, מאז שהממשלה הזאת קיימה את ישיבתה הראשונה, לא פסק האזור מסביבנו לגעוש ולסעור. ולמרות הניסיונות הרבים לאתגר אותנו בגבולות שמסביבנו, הדפנו את כל הניסיונות הללו, בלי יוצא מן הכלל: מחיזבאללה בדרום לבנון, דרך הניסיונות של איראן לפתח נגדנו חזית חדשה ברמת הגולן, דרך הניסיונות הבלתי פוסקים להחדיר נשק מתקדם מסוריה לתוך לבנון, ועד למאמצי החמאס לבצע נגדנו פגיעה אסטרטגית בדרום. במבצע צוק איתן הנחתנו על החמאס את המכה החזקה ביותר שהוא ספג מאז הקמתו. אנחנו ערוכים לכל התפתחות שתהיה מהחזית הזאת.

"מעל לכל", אמר נתניהו, "פעלנו בלי הפסק מול ניסיונה של איראן להתחמש בנשק גרעיני. המאמץ הזה בעיצומו, אנחנו לא נפסיק בו, אנחנו נתמיד בו, לשמור על זכותה של ישראל להגן על עצמה בכל תנאי ובכל מצב".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן