Skip to content

"1989": מותחן פוליטי מרתק

הסרט הדוקומנטרי, המוקרן בפסטיבל "דוקאביב", הוא מסע נדיר העוקב אחרי פעולותיהם של המנהיגים הפוליטייים, שהביאו לסדיקת מסך הברזל ולנפילת חומת ברלין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

עבור אנשים רבים בישראל, האירוע הפוליטי המשמעותי ביותר שהתרחש בשנת 1989 היה המשך קיומה של ממשלת האחדות בין שמיר לפרס. לעומת זאת, לאנשים בחלקים אחרים של העולם, זה היה מותו של האייתוללה חומייני, הטבח בכיכר טיין-אן-מן בבייג'ינג, הניצחון בבחירות של מפלגת הסולידריות (האנטי-קומוניסטית) בפולין, או נפילתה של חומת ברלין (ומסך הברזל באופן כללי). האירוע האחרון הוא מוקד יצירתו של הדוקומנטריסט ממוצא דני, אנדרס אוסטרגארד ושל יוצרת הסרטים ההונגריה, ארז'בט ראצץ'. יצירתם "1989" מוקרנת השבוע בפסטיבל דוקאביב ב"סינמטק תל אביב".

מהפך קולנועי. "1989"

ממסך מרתק של ראיונות מצולמים, קטעי ארכיון וגם "דיאלוגים מחודשים", שהם חידוש בעולם הקולנוע התיעודי: מילים שנאמרו במציאות, לכאורה, על ידי המנהיג הסובייטי, מיכאל גורבצ'וב ושליט מזרח גרמניה, אריך הונקר, מדובבים בסרט באופן יוצא דופן המציג כאילו הם באמת אומרים מילים אלה). "1989" הוא מותחן תיעודי ויצירתי המציג איך אירועים שהתרחשו בהונגריה תרמו לסדיקת מסך הברזל, מה שהוביל בסופו של דבר לנפילת חומת ברלין.

חלק מהאירועים ומהאישים המוצגים בסרט מוכרים לחובבי ההיסטוריה של התקופה, אחרים פחות. בסרט נכללים מנהיגים פוליטיים הונגריים, כגון ראש הממשלה דאז, מיקלוש נמת', וקורט-וורנר שולץ, תושב מזרח גרמניה, שחייו משחקים תפקיד חשוב בהחלטה גורלית שקיבל נמת'.

במה שניתן לתאר כהפיכה קולנועית גדולה נוספת, יוצרי הסרט זכו לשיתוף פעולה מרשים של נמת' – הוא מתראיין למצלמה ומספר לקהל הצופים את מחשבותיו ותגובותיו להתפתחויות השונות שהתרחשו בשנת 1989. הוא גם משתף את היוצרים בקטעי ארכיון פרטיים שלו, שבהם ניתן לראותו נשבע לתפקיד כשנכנס למשרד ראש הממשלה בגיל 40, ובישיבת ברית ורשה של אותה שנה. ראש הממשלה ההונגרי לשעבר מצטייר בסרט כמנהיג יוצא דופן וללא רבב – אחד שלא רוצה להסתיר הרבה סודות מהעם ההונגרי, אך באופן בלתי נמנע משקר להם. הוא אדם שלא רק היה בזמן הנכון ובמקום הנכון, אלא באמת היה האיש הנכון בראש הפירמידה והקובייה ההונגרית ומי ששיחק תפקיד מרכזי בשינוי ההיסטורי המשמעותי ביותר של 1989.

הסרט התיעודי היה משכנע מספיק גם אם התמקד רק במילים ובמעשים של המנהיגים הפוליטיים של התקופה (וגם בהפיכה ההונגרית הכושלת בשנת 1956), אך אוסטרגארד וראצץ' בחרו להוסיף את סיפוריהם של מזרח גרמנים שביקשו לערוק למערב דרך הונגריה בשנת 1989. והנה שוב, היוצרים עצמם עשו הפיכה קולנועית שלישית – וזכו לשיתוף פעולה של גונדולה שפיטל, אלמנתו של קורט וורנר-שולץ, וכמה מחבריו, ואלו לא רק מספרים למצלמה את מחשבותיהם מהתקופה, אלא מסייעים לשחזר סצנות מחייהם, שהתקיימו לפני כשני עשורים וחצי. לחובבי המותחנים הפוליטיים – מומלץ ביותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן