Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 29.5.2015

ספר מפתיע במיוחד על קולנוע, דברים חדשים על בן גוריון, שיר הלל לבורקס ועוד. שבת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בן-גוריון: דמותו של מנהיג / אניטה שפירא  נדמה אולי שהכל כבר נאמר על המנהיג הראשון של המדינה וזה שהכריז על הקמתה כנגד כל הסיכויים. בתוך תזזיתיות אינסופית שבה מנהיגים מלפני חמש או עשר שנים נדמים לנו כמו דמויות מימי המקרא, משהו ישן וכמעט אגדי, דווקא בתוכה, כדאי לעצור לרגע ולהיזכר איך נראית מנהיגות אמיתית ואמיצה מהסוג שלא ראינו כאן כבר הרבה הרבה זמן.

פרופסור אניטה שפירא, מהבולטות בחקר ההיסטוריה של עם ישראל וכלת פרס ישראל לשנת 2008 נגעה בדמותו של בן-גוריון בחלק ניכר מעבודות המחקר שלה ובעיקר בביוגרפיה של ברל כצנלסון אולם כעת היא מעמידה אותו לראשונה במרכז הבמה. הספר ראה אור לראשונה באנגלית בהוצאת ייל לפני כשנה במסגרת סדרה העוסקת בדמותם של מנהיגים יהודים ובו נתבקשה לעסוק בעיקר במאפייני אישיותו של בן-גוריון וצמיחתו והפיכתו לאחד המנהיגים הבולטים בתולדות העם היהודי. לבד מכישרונה המוכר והידוע של אניטה שפירא לספר סיפור חיים ראוי לציין את בחירתה לעשות זאת בצמצום ובדיוק רב ובכך להפוך את הספר החשוב הזה לנגיש ואפשרי לקריאה גם עבור קוראים רבים שנרתעים מביוגרפיות השוקלות חצי טון.

בן-גוריון: דמותו של מנהיג מאת אניטה שפירא, הוצאת עם עובד, 208 עמ'

 

ארבע מאות המלקות וסרטים אחרים / ירון זליכה  די הופתעתי, למען האמת. את ירון זליכה, מי שהיה החשב הכללי של משרד האוצר אני מחבב כבר מאז ימי מאבקיו למען מנהל תקין בעיקר מול ממשלת אולמרט. מאז עזב את תפקידו בשרות המדינה בשנת 2007, הספיק להוציא שלושה ספרים, כולם קרובים לתחום עיסוקו ועוסקים בין היתר בשחיתות ובכלכלה הוגנת וצדק חברתי.

אז אחרי כל זה, לא באמת ברור איך נשאר לבן אדם זמן לראות סרטים, והרבה, ועוד לכתוב עליהם, ועוד בצורה כל כך חכמה ומאירת עיניים. אולם זליכה אינו סתם עוד חובב קולנוע שהחליט לשתף את הקוראים בטעמו האישי. עושרו התרבותי והידע הרב שלו הן על  קולנוע אבל גם על ספרות, פילוסופיה ואמנות פלסטית ניכר במסקנותיו על הסרטים ומדרך התבוננותו בהם. לכאורה מדובר בשורת מאמרים אודות סרטים ויוצרי קולנוע, ללא קשר של זמן או נושא ביניהם, אולם, כפי שכותב נסים דיין בפתח הדבר לספר, איכשהו נוצר מבנה מקורי המזכיר ספרות השוואתית ומשאיל ממנה אל הקולנוע.

ארבע מאות המלקות וסרטים אחרים מאת ירון זליכה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 136 עמ'

תעלומת העיניים השחורות-כחולות / אלכס פז-גולדמן  מדי פעם, כפי שנכתב כאן בהקשר אחר בשבוע שעבר, מתגלה ספר שפוספס, שכבר חלפו כמה חודשים מאז צאתו לאור, ומצד שני, אולי זוהי מעלתו של חוק הספרים שמאפשר להאריך מעט את הזמן שספר נושא את התואר "חדש". אלכס פז-גולדמן שכבר פרסם שני ספרי ילדים וזכה לתגובות טובות למדי לקח על עצמו בספרו החדש משימה לא פשוטה: חשיפת פרשת ילדי תימן בפני קוראים צעירים.

סיפור העלילה מתרחש בישראל של שנות השישים, כאשר צבי, נער בן שלוש עשרה מגיע לישראל מארצות הברית אחרי שורה של אירועים לא ברורים שיישארו כאלה עד סיומו של הספר. חברתו החדשה לספסל הלימודים היא ילדה ממוצא תימני בשם אורית שמשתפת אותו בסיפור היעלמותו של אחיה בימי ראשית המדינה. יחד הם יוצאים לנסות ולגלות מה עלה בגורלו וגם מצליחים במשימה, פחות או יותר, מה שלא הצליחו ארבע וועדות שהוקמו על ידי המדינה מאז התפוצצה הפרשה בשנות השישים..

תעלומת העיניים השחורות-כחולות מאת אלכס פז-גולדמן, הוצאת כנרת זמורה ביתן, 264 עמ'

 

חיי הטבסקו / דנה מרקוביץ עוד לפני השירים לכד את המבט האיור היפהפה על הכריכה, של אמיר פרסיה שעושה בדיוק את המצופה ממנו ומבקש ממך לשלוח יד ללא שהות ולגלות מה יש שם בפנים. ובפנים הוא יפה לא פחות מאשר מבחוץ, והוא דק ומהודק ונראה הגיוני למדי שרוני סומק מפליג בשבחיה על הכריכה האחורית כי המוסיקה של שניהם צמחה מאותו מועדון לילה, נדמה לי. ויש שם שירים יפים מזה שבחרתי, בספר הביכורים היפה הזה, אבל על בחירתה לתת לבורקס את המקום הראוי שמה ייחרט לנצח בהיכל התהילה של השירה העברית: בְּכָל שִׂמְחָה וָאֵבֶל אָנוּ אוֹחֲזִים בְּבּוּרֶקַס. /  עַל שִׁכְבוֹתָיו הַחֲמִימוֹת הוּא מְנַחֵם, / הַפֵּרוּרִים הַנּוֹתָרִים אִלְּמִים / עַל הַסַּפּוֹת, עַל הַשְּׁטִיחִים /  הֵם זִכָּרוֹן פָּרִיךְ וּמִתְפָּרֵק. / בַּנֶּפֶשׁ פְּנִימָה לַבּורֶּקַס / תַּפּוּחַ אֲדָמָה, גְּבִינָה, תֶּרֶד, פִּטְרִיּוֹת / נְשָׁמָה עֲשִׁירָה בְּמִלּוּיִים וּבִשְׁכָבוֹת. / הַבּוּרֶקַס הוּא עִלּוּי לְכָל בֶּכִי / הוּא מַצָּע לְכָל חִיּוּךְ. / עַל הַשֻּׁלְחָן מִתְכַּנְּסִים, / אֶפְשָׁר גַּם לְבַד. / הַבּוּרֶקַס מַרְעִישׁ אֶת אוֹכְלָיו / וּמְמַלֵּא אֶת הֶחָלָל. / אַל דְּאָגָה, / הַבָּצֵק לֹא אַלִּים, / הַפַּחְמֵימוֹת רֵיקוֹת / וְהַשֻּׁמָּן – טְרַאנְס. / לְכָל אָדָם רֵיק בִּשְׁעוֹתָיו הַקָּשׁוֹת / בּוּרֶקַס מְמֻלָּא כִּרְצוֹנוֹ.

חיי הטבסקו מאת דנה מרקוביץ, הוצאת אבן חושן, 48 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן