Skip to content

דת חדשה נוסדה בישראל: הומניזם

הפיכת השאיפה האנושית האוניברסלית לשיוויון, לצדק ולאחוות עמים, מחזון ותקווה לחיים טובים יותר לכלי עבודה במציאות הריאלית, היא הנקודה בה נעשה שימוש קלוקל ברעיון נשגב זה. הנקודה בה הוא הופך לדת. זה הרגע בו הדברים יוצאים מכלל שליטה, מאבדים פרופורציה ונהפכים לעיקר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפיכת השאיפה האנושית האוניברסלית לשיוויון, לצדק ולאחוות עמים, מחזון ותקווה לחיים טובים יותר לכלי עבודה במציאות הריאלית, היא הנקודה בה נעשה שימוש קלוקל ברעיון נשגב זה. הנקודה בה הוא הופך לדת. זה הרגע בו הדברים יוצאים מכלל שליטה, מאבדים פרופורציה ונהפכים לעיקר

דת חדשה-ישנה הגיע לישראל. חבריה הם מלומדים נושאי תארים אקדמאים, סופרים, אמנים, בעלי משרות בכירות לשעבר בשירות הציבורי וסתם מחפשי תקווה וגאולה למיניהם, שלא מצאו את דרכם תחת יריעת השמים ואין להם אלוהים. בידי הכת, יש אומרים, נמצא מקל קסמים שאיש טרם ראהו. לשונות אף מתלחשים שהמקל התגלה על ידי בדואים בהר נבו, ויתכן שהוא מקלו של משה רבנו, שבקע את ים סוף, הוציא מים מן הסלע, ויכול היה לקסמיהם של מכשפי פרעו מלך מצרים. מקל המרפא כל חולי ופותר כל בעיה. מקל פלאים המכונה בפי המאמינים החדשים "הערכים האוניברסליים".

אברהם בדרכו לארץ (מקור: ויקישיתוף)

יודעי דבר, אוהבי חקר, וסתם מטרידנים ומרגיזנים למיניהם ושואלי שאלות שאינם מקבלים את הדברים כמובנים מאליהם, מצביעים על כך שמשהו בפעולת המקל המסתורי הזה השתבשה. זה לא אותו מקל רב-און משיא מעלה הרים ויוצר מטה גאיות. דבר אחד כבר בטוח וידוע. למקל אין שליטה על המציאות – לא על חוקי הטבע ולא על הגורל. רינונים ולזות שפתיים מדברים על כך שאפילו על מרבית מעשי ידי האדם אין למקל זה כל השפעה. נדמה, כי מלבד להביא לגאולה אישית, משהו פרטי ומצומצם שכזה, המקל הוא אימפוטנט מושלם. סתם ענף שיבש לו וילד קטן אספו מן המדבר. לכל היותר הוא יכול לשמש כחלום וכשאיפה אנושית לחיים טובים יותר.

ככל שהמציאות מחציפה פניה ואיננה נשמעת לקולם של חברי הכת הם נעשים אגרסיביים ולוחמניים יותר. זוהי דת מסיונרית הפועלת במרץ רב לגייס חברים נוספים תחת כנפיה. קורבנותיה הראשונים הם צעירי תנועות הנוער השונות. הם תופסים אותם בתקופה הפורמטיבית של חייהם ומציגים בפניהם תמונת עולם גאולית, תמימה וחביבה.

מקורות מימון רבים לכת זו. שונאי ישראל בעולם כולו תומכים בפעולותיה. הם מזהים בהם את תקוותיהם לחורבנה של ישראל. לאחרונה, יבש מקלם עד מאוד ויצא מכלל שימוש. כפעולת ייאוש ונקם, יצאו שליחיה לקצוות תבל להוציא את דיבת הארץ ויושביה רעה. הדיבוק אחז בהם. ולא ירחק היום ונחזה כולנו בטנקי מחשבות המציפים את רחובות ערינו ומתוכם יקפצו צעירים ויפזזו את מחול הערכים האוניברסליים.
הם דומיננטיים עד מאוד בתקשורת. היא ביתם ומעוזם העיקרי. האכסניה המטפחת אותם ונותנת להם במה הרחק מעבר לכוחם ולחלקם בציבור. אחד הפרופסורים הדגולים בישראל, מומחה בעל שם עלומי לפשיזם, הוא נציגה הבולט של הכת הזו. אותו פרופסור תם איננו יודע עד כמה דפוסי פעולתו עצמם דומים להפליא לדפוסי הפעולה של הימין הלאומי הדתי הקיצוני, אותו הוא מכנה פשיסט.

את מאמיני הכת לא מעניינות התוצאות הרעות המתקבלות. מקל הפלאים שבידם מקנה להם באופן אוטומטי מקום בטוח בגן העדן. ואילו אנו יושבי ארץ תמימים, אנשים פשוטים מן השורה, מבינים באינטואיציות שלנו, שעם הערכים האוניברסליים בלבד אי אפשר לקום בבוקר ולעשות מעשה קונסטרוקטיבי ראוי לשמו. ושערכים אוניברסליים הם שאיפה אנושית, חזון ותקווה, אך לא כלי עבודה ממשי לפתרון בעיות.

מאחר ולחברי הכת אין שליטה על כלום מלבד על עצמם, כל מעייניהם מכוונים אל פנימיותם ואל בני עמם. לדידם, הכול תלוי אך ורק בנו ובמעשי ידינו. שום סיפור על מציאות כאוטית ונוראית הסובבת אותנו לא יטה אותם מאידיאל האוניברסליזם. השלום, הם אומרים, בהישג ידנו וזה אנו שאיננו רוצים בו. אנו חומדים את ארצם של הפלשתינאים. אנו כובשים, קולניאלים, שואפים למדינת אפרטהייד וגזענים בעלי נטיות פשיסטיות חזקות. טפו עלינו. טפו.

מילה לא תשמע מן המופלאים האלו על האחר סביבם – הערבים והאסלם. האם גם הם כמותם דוגלים בערכים האוניברסליים ומקיימים אותם? האם באמת הם רוצים את שלומנו? אולי ישנן דרכים אחרות לפתרון הבעיה הפלשתינאית, שיבטיחו טוב יותר את מצבנו בקצה השכונה המזרח תיכונית הנידחת הזו?
הפיכת השאיפה האנושית האוניברסלית לשיוויון, לצדק ולאחוות עמים, מחזון ותקווה לחיים טובים יותר לכלי עבודה במציאות הריאלית, היא הנקודה בה נעשה שימוש קלוקל ברעיון נשגב זה. הנקודה בה הוא הופך לדת. זה הרגע בו הדברים יוצאים מכלל שליטה, מאבדים כל פרופורציה ונהפכים לעיקר.

 

10 Comments

  1. sofar
    7 ביוני 2015 @ 13:04

    כולם טיפשים ורק נמרוד נוי הוא חכם…

  2. גורן
    6 ביוני 2015 @ 0:55

    וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה. וְכָל הַמִּינִים כְּרֶגַע יאבֵדוּ. וְכָל אויְבֵי עַמְּךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ. וְהַזֵדִים מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר וּתְמַגֵּר וּתְכַלֵּם וְתַשְׁפִּילֵם וְתַכְנִיעֵם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ:
    בָּרוּךְ אַתָּה ה'. שׁובֵר אויְבִים וּמַכְנִיעַ זֵדִים:

  3. שרה
    4 ביוני 2015 @ 17:32

    מה זה הומניזם במובן הפשוט? ואהבת לרעך כמוך, אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, לכל יש עת תחת שמיים, ועוד ועוד אמרות של חז״ל. והיום? אלה הקוראים עצמם ״הומינם״ הם האנשים הצבועים ביותר, וכל מלה במאמרך נמרוד אמת היא. אמר אלכסנדר ינאי לא להתירא מן הפרושים ולא מהצדוקים אלא מהצבועים. ובימינו אנו איני יראה מהשמאלנים או מהימניים בתוכנו – הם פועלים מאהבת הארץ והעם לפי אמונתם. יראה אני מהצבועים שנראים בעיני עצמם ״הומינם״ ובכך גורמים נזקים לכל הצדדים בתוכנו ומחוצה לנו. תודה שהעלית את הנושא החשוב הזה.

    • נמרוד נוי
      6 ביוני 2015 @ 18:02

      תודה שרה על הדברים היפים שכתבת. אני אף מקנה בבקיאותך במקורות שלנו. תמיד טוב לשמעו כמה מילים מלבבות. סה"כ אני עושה את מלאכתי נאמנה. אני מתבטא במקומות שאני סבור שיש לי ערך מוסף שנגזר מן הדרך שעשיתי בחיי.

      • שרה
        6 ביוני 2015 @ 23:20

        תודה נמרוד, אמרתי כבר פעם ואני חוזרת – הלואי והיו רבים בתוכנו כמוך, שדבריהם דברי טעם והנושאים שהם מעלים לדיון חשובים ללכידות ולחוזק הלאומי שלנו כעם וכמדינה שכל כך יקרים לכולנו.

  4. גידי
    1 ביוני 2015 @ 13:44

    לא לחינם קראת לעצמך אחד העם,הרי הוא צבי גינצברג טען שארץ ישראל לא אמורה לפתור בעיות הקיום והכלכלה של היהודים…! מעניין כמה יהודים בזמנו שמעו לו והגיעו בהמשך למשרפות.
    כבר אז בהיותו מיעוט כפר בעתידה וחזונה של הארץ הזאת.
    נראה שהזדעקת ולא הבנת, קרא שוב את המאמר ומצא שהוא פונה רק לשמאל הקיצוני וההזוי שמאשים אותנו בחוליי אויבינו.
    כותב המאמר לא שונא למעשה הציב בפניך מראה ,והמראה אחי ,,,

  5. אחד העם
    1 ביוני 2015 @ 2:22

    מאמר הדיוטי, אידיוטי, שכולו רק שנאה.
    הומניזם זו אידאולוגיה השמה את האדם במרכז.
    דת זו אידאולוגיה השמה כוח עליון במרכז.
    אין כל קשר בין הומניזם לבין דעות פוליטיות.
    כותב המאמר שונא את השמאל הישראלי, מיחס לכולו פעולות מיעוט קיצוני, מנסה להציגו כחורשי רעת המדינה.

    מתי אנשי ימין יבינו, שיש דעות שונות וכולן לגיטימיות, גם אם הן שונות מדעתך?

    • נמרוד נוי
      1 ביוני 2015 @ 8:38

      לאחד העם היקר,
      הנך יכול להניח שאין צורך לומר לאדם כמותי מה זה הומניזם. אני חונכתי על ברכי הרעיונות של ההשכלה והנאורות, ובביתי מספר ספרים העוסקים בכך. לא יצאתי נגד ערכים אלה כלל והכלל. היה חשוב לי להדגיש שהפיכתם של רעיונות נשגבים לכלי עבודה עמם פותרים כל בעיה והם התשובה לכל, יש בה סממנים של אמונה ודבקות הנושאת אופי דתי. אני נשוי לד"ר לפילוסופיה של הדת והנך יכול לשער שמשהו אני מבין בדתות. בטח אינני גולם ובור ועם הארץ. כמו כן, אינני שונא את השמאל. להפך, אני מודאג עד מאוד לשלומו. כך למשל, האבות המייסדים שלנו, החבורה של בן גוריון, הציגו מודל שונה של שמאל מזה המאפיין אותנו כיום.

    • שרה
      6 ביוני 2015 @ 23:14

      לאחד העם, הדת שלנו שמה את האדם במרכז. בעשרת הדברות רק הדיבר הראשון מצווה עליך לאהוב את ה׳ אלוהיך. כל יתר הדברות הן על היחסים בין בני האדם ועל כך מבוססת דתנו, על ההתנהגות, על היושר וההגינות. כך, שההומניזם האמיתי הוא בדת היהודית, (מה שאי אפשר לומר על האיסלאם) ולא בעמדה פוליטית כלשהי. האם החרמת ישראל היא מעשה הומני? למה נדמה לך שהימין לא מכיר בכך שיש דעות אחרות וגם הן לגיטימיות? למה צריך להכליל? והאם אין בשמאל אנשים שלא מקבלים ריבוי דעות ולגיטימיות לאחר?

    • רוב ען
      7 ביוני 2015 @ 11:38

      כשהדתיים החדשים יבינו זאת.
      דרך אגב, דתיים הם לא המאמינים בכוח עליון, אלא מאמינים המבטלים עצמם מול אמונתם ואינם מטילים ספק. במילים אחרות – הומניסטים מודרניים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן