Skip to content

אפשר אחרת. על הספר "עפיפונים" לרומן גארי

עפיפון מסמל את השינוי, את התקווה שיכול להיות אחרת. בני האדם נולדו עם "שתי רגליים על הקרקע", הם נטועים, שלא לומר קבורים במציאות המדממת. ולעפיפון, ממרום גובהו, יש זווית ראיה שונה. הוא רואה דברים שבני האדם לא יכולים לראות, הוא רואה גם מעבר לחומה. כמו בשירו של יהודה עמיחי - יְרוּשָׁלַיִם - העפיפון רואה את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עַל גַּג בָּעִיר הָעַתִּיקָה
כְּבִיסָה מוּאֶרֶת בְּאוֹר אַחֲרוֹן שֶׁל יוֹם:
סָדִין לָבָן שֶׁל אוֹיֶבֶת,
מַגֶּבֶת שֶׁל אוֹיֵב
לְנַגֵּב בָּהּ אֶת זֵעַת אַפּוֹ.

וּבִשְׁמֵי הָעִיר הָעַתִּיקָה
עֲפִיפוֹן.
וּבִקְצֵה הַחוּט –
יֶלֶד.
שֶׁלֹּא רָאִיתִי אוֹתוֹ,
בִּגְלַל הַחוֹמָה.

הֶעֱלֵינוּ הַרְבֵּה דְּגָלִים,
הֶעֱלוּ הַרְבֵּה דְּגָלִים.
כְּדֵי שֶׁנַּחְשֹׁב שֶׁהֵם שְׂמֵחִים.
כְּדֵי שֶׁיְּחַשְּׁבוּ שֶׁאֲנַחְנוּ שְׂמֵחִים.

           (יְרוּשָׁלַיִם/ יהודה עמיחי)  

מה יש בו בעפיפון? מה יש בו שגורם לאנשים רבים, מבוגרים כילדים, לעמול על הכנתו ואז לצאת לפארק או מקום פתוח אחר ולהעיף אותו? מה העפיפון מסמל?

כשניגשים לעולם הדימויים, נדרשת לדעתי זהירות שלא לחצות את הקו המטושטש שחוצץ לעתים בין האמת לקלישאה. אך כמדומני שכאשר בעפיפון עסקינן, כמו שהספר "עפיפונים" של רומן גארי מדגיש – המציאות והדימוי נפגשים, החוויה של העפיפונאים משקפת, ולו במעט, את מה שהעפיפון מסמל.

עפיפון מסמל את השינוי, את התקווה שיכול להיות אחרת. בני האדם נולדו עם "שתי רגליים על הקרקע", הם נטועים – שלא לומר קבורים – במציאות המדממת.

ולעפיפון, ממרום גובהו, יש זווית ראיה שונה, הוא רואה דברים שבני האדם לא יכולים לראות, הוא רואה גם מעבר לחומה. כמו בשירו של יהודה עמיחי המובא למעלה, העפיפון רואה את האנשים שבין שני צדי החומה. אך החומה מסתירה, הדובר בשירו של עמיחי לא רואה את אותו ילד שמעיף את העפיפון – בגלל החומה. עברו חמישים שנה ויותר מאז שנכתב השיר, החומה המדוברת, המוּשרת, נופצה, אך עדיין את החומות האנושיות לא הצלחנו לנפץ. העפיפונאי, שמעיף את העפיפון, רוצה לסגל לעצמו את אותה זווית ראיה, כי הוא מכיר במגבלותיו האנושיות.

בני משפחת  פלֶרי, לוּדוֹביק ודודו אַמבּרוּאַז, גיבורי הספר "עפיפונים" – ניחנים ביכולת זיכרון פנומנלית. הזיכרון יכול להיות דבר מעיק, מכביד, שכובל אותנו לאירועי העבר. זיכרון מקושר למילה שמירה, שהיא סינונימית לנטירה, כלומר "שמירה שלילית", שמירה שמלווה בשנאה. כפי שהספר מוכיח, אפשר גם אחרת. בני משפחת פלרי, מצולקים ממלחמת העולם הראשונה, מבינים שזו לא הדרך, וההבנה הזו היא גם שמסייעת להם במלחמת העולם השנייה. מבלי לשפוט אף אחד, לצד משפחות שכול שמקדישות את חייהן למלחמה בטרור, ישנן משפחות שמשתמשות בטראומה האישית שלהן בכדי ליצור דו-קיום. זיכרון הוא רק אמצעי, זיכרון יכול לשמש כלי להבנה שאפשר אחרת, שמוכרח להיות אחרת.

אַמבּרוּאַז, שלצד עיסוקו כדוור יש לו סדנה לבניית עפיפונים, מכונה שוטה הכפר. "אדם המקדיש את חייו לעפיפונים" הוא אומר ללוּדוֹ, "אי-אפשר שאין בו גרעין של טירוף. אלא שהכול עניין של פירוש. יש המכנים זאת 'גרעין של טירוף', ואחרים מגדירים זאת כ'ניצוץ של קדושה'. לעתים קשה להבחין בין השניים".

אני חושב שיש כאן תובנה עמוקה: רק האנשים שנמצאים בשוליים החברתיים – שוטה הכפר בספר, הילד בשיר של עמיחי יכולים, כמו העפיפונים, לראות את המציאות אחרת, ומכאן להביא לשינוי.

בתלמוד הבבלי נאמר כי "מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות". מהי נבואה? נבואה היא היכולת לראות אחרת, לצאת מן ההווה ולחזות את העתיד. השוטים והילדים חורגים מהגבולות המשפטיים ומהחברה כיוון שאין להם אחריות למעשיהם, אבל גם בגלל שיש להם אפשרות לראות אחרת.
והסדר החברתי הקיים חרד מן האפשרות שיהיה אחרת.

בני משפחת פלרי הם בני כפר פשוטים, עניים. אם אתם רוצים לראות עוני, לכו בעקבות העפיפונים. העפיפון גם מסמל עוני, פשטות, שלא כמו אחיו החורג הטיסן, שהוא מורכב ויקר יותר ושהוא כשלעצמו תעתיק של כלי זין – של המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס). גם מתוך העוני, מתוך אותם שוליים חברתיים, יש אפשרות לראות אחרת. וכמו שנאמר במשפט אחר במקורותינו "היזהרו בבני העניים כי מהם תצא תורה". ומהי אותה תורה אם לא "תיקון עולם"?

הוצאות ספרים מוצאות להן מועדים שונים להוציא ספר ישן בהדפסה מחודשת: לפעמים זה כתבים של הסופר שלא נודעו בעת ההדפסה המקורית, לעתים אלו דברים שנפלו בעריכה ונמצא טעם חדש לפרסמם. הספר "עפיפונים" יוצא כעת בהדפסה חדשה לרגל יובל המאה להולדתו של רומן גארי. לדעתי, זו סיבה מצוינת להדפסה מחודשת, ולו בשל כך שהספר מזכיר לנו שאפשר אחרת. שמוכרח להיות אחרת.

עפיפונים, רומן גארי, מצרפתית אביטל ענבר, הוצאת עם עובד, 2015, 283 עמ'

[related-posts title="אודי נוימן – חלק מביקורות קודמות"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן