Skip to content

הממשלה אישרה העברת הסמכות לאישור מתווה עסקת הגז – לידיה

התנועה לאיכות השלטון פנתה למשטרת ישראל, בדרישה לחקור את התנהלות בעלי זכויות בגז, כפי שעלתה מטענתם של חברי הכנסת, משה גפני (יהדות התורה) ושלי יחימוביץ' (עבודה). השניים טוענים כי ברוני הגז ושלוחיהם פנו אל חברי הכנסת והציעו סיוע לקידום האג'נדה שלהם בתמורה ל"הורדת פרופיל" במאבקם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה להעביר משר הכלכלה, אריה דרעי, לידיה – את הסמכות לאישור הפעלתו של סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים מאפשר לחתום, במקום הממונה על ההגבלים העסקיים, או במקום שר הכלכלה – על מתווה הפשרה שהושג עם חברות הגז.

מליאת הכנסת תכריע (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מליאת הכנסת תכריע (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בשלב זה מדובר רק בהחלטה להעברת סמכות החתימה משר הכלכלה למליאת הממשלה ואין מדובר באישור מתווה כזה או אחר. בימים הקרובים יובא המתווה לשימוע הציבור ולאחר מכן תקיים הממשלה דיון במתווה.

שר הכלכלה, אריה דרעי הצביע בעד העברת הסמכויות מעצמו לממשלה. השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הצביע נגד והשרים משה כחלון, חיים כץ ויואב גלנט לא השתתפו בהצבעה.

התנועה לאיכות השלטון נגד מתווה עסקת הגז
התנועה לאיכות השלטון נגד מתווה עסקת הגז

בפתח ישיבת הממשלה אמר רה"מ בנימין נתניהו: "בסוף השבוע אישרנו פה אחד בקבינט את האצת הפיתוח והרחבתם של שדות הגז הטבעי שנתגלו מול חופי ישראל. אני נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי. אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה. כבר ראינו מספיק מדינות שנכנעו ללחצים הללו, והגז נשאר באדמה – אסור לתת לזה לקרות כאן.

"המתווה שגיבשנו מפרק את המונופול. הוא יכניס בעשורים הקרובים מאות מיליארדי שקלים לחינוך, לתרבות, לבריאות, ולעוד דברים רבים אחרים לטובת כל אזרחי ישראל. אחרי שנים של דיונים הגיע הזמן להכריע, כדי שהגז ייצא מהאדמה ויגיע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל".

הממשלה מסר שמעולם לא שוחח עם שלדון אדלסון בענייני מדיניות משק הגז. לדבריה, הפנייה שנשלחה למשרד ראש הממשלה בחתימת שלדון אדלסון, נשלחה מטעם גוף הפועל מטעם לשכת המסחר של ארצות הברית ואין מדובר בפנייה העוסקת בעסקיו הפרטיים של אדלסון. עורכת הדין זילבר אומרת כי ההחלטות בדבר קידום המתווה ואישורו אינן צפויות להתקבל בידי ראש הממשלה לבדו".

החלטת הממשלה מחייבת אישור של הכנסת על פי חוק יסוד הממשלה. המשוכה האמיתית שמעליה תצטרך הממשלה לדלג צפויה במליאת הכנסת, שם תתבקש הכנסת לאשר את העברת הסמכויות לממשלה. עפ"י הצפי, השרים כחלון וגלנט, שנמנעו מלהשתתף בהצבעה בישיבת הממשלה – לא ישתתפו גם בהצבעה במליאת הכנסת. לכן קיימת אפשרות שלקואליציה יישארו רק 59 אצבעות של חברי כנסת. עם זאת ישנו מאמץ לגייס את חברי ישראל ביתנו, לתמוך בהצעת הקואליציה או לפחות להתקזז עם ח"כים מהקואליציה.

נתניהו: "נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי" (צילום ארכיון: יולה זובריצקי)
נתניהו: "נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי" (צילום ארכיון: יולה זובריצקי)

בתוך כך, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, אומרת כי אין מניעה שראש הממשלה יעסוק במתווה הגז הטבעי. במכתב תשובה לפנייתה של חברת הכנסת זהבה גלאון הבהירה זילבר כי ראש

לאחר החלטת הממשלה פנתה התנועה לאיכות השלטון לכלל חברי הכנסת בקריאה למנוע עקיפה של סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים, מטעמי מדיניות חוץ וביטחון, והעברתם לידי ממשלת ישראל. תוך כך פנתה התנועה למשטרת ישראל בדרישה לחקור את התנהלות בעלי זכויות בגז כפי שעלתה מגילויים של שניים מחברי הכנסת, משה גפני (יהדות התורה) ושלי יחימוביץ' (עבודה) לפיהן תשובה, ברוני הגז ושלוחיהם פנו אל חברי הכנסת והציעו סיוע לקידום האג'נדה שלהם בתמורה ל"הורדת פרופיל". העתק  הפנייה למשטרה הועבר לחברי הכנסת. לעמדת התנועה, הניסיון להעברת סמכויות שר הכלכלה לממשלה כולה הנו מסלול שמטרתו "הלבנת" המהלך לעקיפת סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים: "…הניסיון להכשרתו בדיעבד באמצעות נימוק של טעמי מדיניות חוץ וביטחון. דרך פעולה זו של הממשלה נובעת מכניעתה לתכתיבי מונופול הגז…".

במכתבה לחברי הכנסת ציינה התנועה כי ככל שהצעות דומות הונחו או יונחו בפני מי מהם על ידי בעלי עניין ושלוחיהם, וכן כל פניה מבעל עניין בנושא, התנועה קוראת לחברי הכנסת לפרסם את הדבר או לכל הפחות לעדכן במידע זה את היועמ"ש ומפכ"ל המשטרה.פניית התנועה למשטרה התבססה על דברים שאמרו לאחרונה ח"כ יחימוביץ' וח"כ גפני באירועים שונים.

היחצ"נים אמרו לגפני: "החרדים ממילא לא ייהנו מכספי המיסים של הגז" (צילום: ויקיפדיה)
היחצ"נים אמרו לגפני: "החרדים ממילא לא ייהנו מכספי המיסים של הגז" (צילום: ויקיפדיה)

גפני סיפר כי שלקראת הכרעת וועדת ששינסקי, ועדת הכספים הייתה הוועדה שלפתחה הובאה ההכרעה. לכולם היה ברור כי כל אחוז נוסף של מיסוי משמעותו מיליארדים רבים. לכן הטייקונים הגדולים חילו את פניו של גפני, כמו שלוחים מישראל על מפתן בתיהם של נדיבים בחו"ל. הוא גילה כי הוא זומן לפגישות עם הטייקונים והגיע לדבריו בנפש חפצה ובלב פתוח. אלא לדבריו אותם שלוחים ויחצ"נים מטעם הסבירו לו מדוע ליהודי חרדי שכמותו אין שום עניין להעביר את הכסף הגדול מחברות הגז לקופת המדינה: "הם אמרו לי, "החרדים ממילא לא ייהנו מכספי המיסים של הגז. הרי מפלים את החרדים לרעה בתקציבי המדינה. אז למה לך להיאבק בעד ששינסקי? תתנגד, ולרווחת הציבור החרדי-אנחנו כבר נדאג". "הסברתי להם שזה לא הסגנון וביקשתי לסיים את הישיבה", סיפר גפני והוסיף: "יכולתי למשש באוויר את החמדנות".

לח"כ שלי יחימוביץ' הובטחה קרן של 100 מיליון שקל (צילום: דן בר דוב)
לח"כ שלי יחימוביץ' הובטחה קרן של 100 מיליון שקל (צילום: דן בר דוב)

יחימוביץ' סיפרה כי "בדצמבר 2010, כשהיינו בעיצומו של המאבק לשינוי המיסוי בישראל, תשובה ביקש להפגש איתי, אחרי סדרה של סירובים שלי להיפגש עם לוביסטים מטעמו. קיבלתי את ההזמנה הקלאסית להגיע לאסדה (בתמר) וסירבתי. ביקשתי שיבוא לכנסת – והוא סירב, ולבסוף נפגשנו בביתי", מספרת חברת הכנסת ומסבירה " מבחינת תשובה המטרה הייתה להוריד אותי מהמאבק. לקראת סוף השיחה הוא אמר לי 'למה שהכסף יילך למדינה,את סומכת עליהם שיעשו דברים טובים? אני אקים קרן שיהיו בה 100 מיליון שקל ואת ואני נחליט לאן הכסף ילך".

עידן וולס, מנכ"ל תשובה אחזקות שנכח בפגישה, הגיב לדברים ואמר כי "מדובר על הוצאה מכוונת של דברים מהקשרם מפגישה שנערכה לפני כחמש שנים בנוכחות אנשים נוספים ושבמהלכה ניתנה ליחימוביץ סקירה על תגליות הגז ושוק האנרגיה בישראל ועל התרומה שלהם לכלכלת מדינת ישראל. כל ניסיון לתת לדברים פרשנות אחרת הוא אינו נכון, מטעה ומוטעה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן