Skip to content

מסירים כפפות: עתירה נגד YNET

ארגון העיתונאים הגיש עתירה נגד מהלך הפיטורים של תני גולדשטיין באתר YNET מבית ידיעות אחרונות. בעתירה שתידון ביום חמישי, תועלה תביעת ארגון העיתונאים לחייב את YNET בפיצוי בסך 200 אלף שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון העיתונאים הגיש עתירה נגד מהלך הפיטורים של תני גולדשטיין באתר YNET מבית ידיעות אחרונות. בעתירה שתידון ביום חמישי, תועלה תביעת ארגון העיתונאים לחייב את YNET בפיצוי בסך 200 אלף שקל

מאת אורה עריף כץ

בכתב העתירה, המתמקד בפיטורי גולדשטיין, אך מאזכר גם את פיטוריהם של עוד שני עיתונאים נוספים, נטען כי הפיטורים באו על רקע הצטרפותם של השלושה לארגון העיתונאים וכי המעסיק מבית YNET "התנהל באופן פוגעני ומאיים כלפי העובדים וביטחונם התעסוקתי, באופן שלא היה מבייש את הנקלה שבמעסיקים: התנהלות שאינה ראויה למעסיק שהוא עיתון, ולעובדים שהם עיתונאים".

הפנייה לבית הדין לעבודה בתל אביב נעשתה היום על ידי ארגון העיתונאים וההסתדרות הכללית, התובעים להוציא צו מניעה האוסר את פיטורי גולדשטיין על רקע פעילותו בהתארגנות עובדים, בטענה שמדובר בהפרה בוטה של הוראות הדין.

עורך ערוץ המחשבים, יהונתן זילבר, ועורכת דף הבית, אראלה גניסלב, זומנו בשבוע שעבר לשימוע לפני פיטורים. גולדשטיין שהתפטר וחזר בו לפני כשלושה שבועות, קיבל הודעה לפיה אינו יכול לשוב ולעבוד באתר.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אמיר בשה, אלי כהן וענת גוטמן, נכתב כי "הנהלת האתר הודיעה לעיתונאי הבכיר תני גולדשטיין שהוא מפוטר, תוך שהיא מוסיפה חטא על פשע, ובלשון העיתונאים 'עורכת ומשכתבת' בצורה מגמתית את העובדות, וצובעת את הפיטורים בצבעי 'התפטרות', באופן שאינו עולה בקנה אחד עם העובדות ועם שורת ההיגיון. נראה, כי מטרת המשיבה הינה ליצור עובדות מוגמרות בשטח, ולפגוע במובילי ההתארגנות באופן פרטני, למען יראו  שאר העובדים מה ייעשה למי שיפעל להתארגנות עובדים – וייראו". בעתירה גם נטען, כי "בפנינו דפוס פעולה שיטתי של רמיסת התארגנויות, תוך שימוש במנגנון מתוחכם ומשומן, שכל מטרתו לקטוע באיבה את התארגנות העובדים."

העותרים דחו את טענתו של עורך האתר יון פדר כאילו לא ידע על הקשר בין המפוטרים לארגון העיתונאים, שכן הם פעלו בגלוי לצירוף עוד עיתונאים לארגון.

בעתירה מתואר ההליך הדרמטי שבו הוזמנו העיתונאים לבכירי המערכת, יון פדר וערן טיפנברון,  וקיבלו מידיהם מכתב זימון לשימוע מיידי לפני פיטורים. "ברגעים אלה, ומספר דקות לאחר שעלתה לאתר עוד כתבה מפרי עטו, הבין תני כי הוא הבא בתור. תני גודלשטיין זומן לחדרה של גב' שירלי גפני, מנהלת משאבי אנוש, שמסרה לידיו מכתב הנושא את הכותרת: "הנדון: הודעת התפטרותך מתאריך 19.1.2012".

להלן ציטוטים מכתב התביעה:

"שלושת הפעילים, שברגע אחד עולמם התעסוקתי חרב עליהם, ניצבו שרויים בהלם אל מול מפטריהם. אחרי שהתעשתו, ביקשו לקיים שיחת שימוע כדין, בעוד לנגד עיניהם ריצדו תמונות מהשבועות האחרונים, ובמיוחד מהשבוע האחרון, בו לקחו חלק פעיל בהתארגנות העובדים. המסד העובדתי לעיל מוביל למסקנה ברורה. המשיבה ביקשה להביא לפיטורי הפעילים שלא כדין, כדי לפגוע בבטן הרכה של התארגנות העובדים ולהביא לגוויעתה."

"חפזונה של המשיבה מעיד, כי זו האחרונה החליטה להילחם בהתארגנות העובדים בחצרה, ויהי מה, תוך שהיא רומסת ברגל גסה את הוראות החוק ומסלקת מעל פניה עובדים מעולים ונאמנים למקום העבודה, בהתעלם כאמור מהחוק, מהעובדים עצמם ומבני משפחתם, והכל על מנת להעביר מסר חד וברור לציבור העיתונאים: אצלה לא תהיה להתארגנות עובדים תקומה."

"עם פניית עורכי הדין של ארגון העיתונאי להנהלת Ynet, לאראלה ויהונתן נקבע מועד חדש לשימוע בהתייחס לתני הודיעה, כי "התפטרותו" נכנסה לתוקף ביום 12.2.2012.  נוכח הטענות החדשות שהפציעו לראשונה מתשובות המשיבה, והמוכחשות מכל וכל, ביקשו הח"מ לדחות את ישיבות השימוע של אראלה ויהונתן כדי להתכונן אליהם כיאות, ולנמק את התנגדותם לפיטורים."

"כך למשל, במכתבים המקוריים לשימוע הסיבה לכוונת המשיבה לסיים את העסקתם של אראלה ויהונתן הייתה "על רקע צעדי התייעלות הנערכים בידיעות אינטרנט" ואילו במכתבי הזימון לשימוע החדשים צצו, יש מאין, טענות אישיות בנוגע לעבודתם המקצועית, טענות המוכחשות, כמובן, מכול וכול. גם תני לא נותר מקופח, ובתשובת המשיבה עלו לפתע טענות חדשות, המוכחשות כמובן,  ברוח של חוסר שביעות רצון ובעיות אתיות."

"לטענת ארגון העיתונאים: "העלאת טענות חדשות יש מאין מהווה 'מקצה שיפורים' של המשיבה, על מנת לנסות להלבין ולהכשיר את הסיבה האחת והיחידה העומדת בבסיס כוונתה לסיים את העסקתם של אראלה ויהונתן, והיא החשש מפני קידום התארגנות העובדים במסגרת ארגון העיתונאים בישראל."

"תני מועסק ב- YNET משנת 2003 ברציפות, תני נחשב לעיתונאי מוערך אשר מעולם לא הובע בפניו חוסר שביעות רצון  מתפקודו. נהפוך הוא –  תני זכה לדברי שבח רבים מכל עורכיו. בניסיונה הפסול להלבין את הסיבה האמיתית לפיטוריו של תני שהיא: פעילותו למען התארגנות העובדים, קפצה המשיבה על "התפטרותו" של תני כמוצאת שלל רב. ואולם, וכפי שיפורט בהרחבה להלן, תני חזר בו מהתפטרותו, והמשיבה קיבלה אותו אליה בזרועות פתוחות, באופן שמעורר תמיהה על הניסיון המלאכותי ליצור בדיעבד מציאות אחרת יש מאין, ובלשון העיתונאים: "שכתוב" ועריכה מגמתית של העובדות"

"ניסיונה של המשיבה לפטר את תני, כמו גם את חבריו, הוא ניסיון לרסק את עמוד השדרה של התארגנות העובדים, ולהכות בבטן הרכה שלה. זהו ניסיון ידוע ומוכר מבית מדרשה של המשיבה, בעלת ותק רב בשבירת התארגנויות עובדים בחצרה.

בעתירה הוזכר, כי זה אינו נסיונה הראשון של קבוצת ידיעות אחרונות לשבור התארגנות: 'רבותיי ההיסטוריה חוזרת… בקבוצה'. זה המשפט שמיטיב לתאר את ההתנהלות הנלוזה והניסיונות הבלתי פוסקים לפורר את התארגנות העובדים המוצאת ביטויה בהתנכלות לראשי ההתארגנות הנוכחית.  בית הדין הארצי לעבודה הביע בעבר את מורת רוחו מן הפעולות שנקטה ההנהלה כנגד ניסיון ההתארגנות של העובדים בחב' האם, עיתון "ידיעות אחרונות בע"מ".

1 Comment

  1. עמי שחר
    20 בפברואר 2012 @ 3:41

    ראוי שמישהו יחבר ברז רחב לקודקודו, לניקוז השתן הרב שנצטבר בו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן