Skip to content

אירופה- הפתיל הוצת

מה בדיוק ירוויחו מכל העסק הנושים? הם לא ירוויחו דבר בדיוק כמו מגולחי תשובה הם לא יראו אגורה שחוקה, אני משוכנע שהם גם יודעים זאת אבל להיות נושה של מישהו זה להיות בעל כוח והשפעה עליו ומישהו רוצה את יוון על הברכיים, רק שהוא שוכח שיוון זה לא הממשלה שלה, יוון זה לא הבנקים שלה, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אירופה בוערת- אילוסטרציה: עמית מנדלזון

בערש הדמוקרטיה בוערות ניידות, הניידות הללו הם הפתיל שיצית את כל אירופה, ובסופו של דבר ישנה את עולם המערבי המוכר לנו. אלכסיס טסיפרס ראש ממשלת יוון שנבחר כדי לחסל את הצנע המטורף, שנכפה על העם היווני, נכנע והגיש צעדי צנע נוספים לאישור הפרלמנט היווני. צעדים שאושרו והוציאו את היוונים לרחובות…שוב וסביר להניח יגרום במוקדם או במאוחר לנפילתה של ממשלת סיריזה, ממשלה שנבחרה כתקווה האחרונה של יוון, תקווה שהכזיבה.

ראשית זה המקום להבהיר לכל הישראלים שאוכלים לוקשים מכל כיוון, שרק מאכילים אותם. לא רק שהיוונים אינם על עצלן הם דווקא מהחרוצים באירופה. כל המספרים מוכיחים שהם עובדים יותר שעות ביום ויותר ימים בשבוע מרוב מדינות אירופה והתפוקה שלהם לא נופלת משום מדינת איחוד אחרת. העם היווני נשדד על ידי החשודים הקבועים כל טייקון אפשרי שדד את הקופה, פוליטיקאים גילחו שמנת ולא התאפקו לגלח קצת מתחת לה. הבנקים התנהלו כאילו אין מחר ואם יש הרי שהוא מיועד להם ולמשפחותיהם. והאזרח היווני נאלץ לשלם על כך.

חבילות הסיוע שהועברו ליוון, מעולם לא הגיעו לציבור היווני, הם נחתו, איך לא, בבנקים, כדי למנוע את קריסתה של המערכת הבנקאים המושחתת. האבסורד הוא שבנק הוא עסק שמתפקידו לשמור על כספי לקוחותיו. תאירטית לפחות כל יורו שמופקד במערכת חייב גיבוי, זוהי התחייבות בסיסית של בנק ללקוחותיו. אבל עם כלכלת ההימורים שהתפתחה במאות האחרונות בעולם זה לא מובן מאליו. גם הרגולציה על הבנקים שבמילא רופפת, מתנה רשיון בהון עצמי יחסי כדי להבטיח שכספם של הלקוחות איננו מונח על קרן הצבי.

ביוון, ולא רק ביוון. משלם הציבור את מחיר ההימור של הבנקים, צעדי הצנע נועדו לוודא שממשלת יוון תחזיר את ההלואות שנלקחו על ידיה לחיזוק המערכת הבנקאית כדי להבטיח דבר כל כך בסיסי מתן מינימום שירות ללקוחות. דהיינו אזרחי יוון משלמים את המחיר של האמון שנתנו בבנקים שלהם בחסות הממשלה. הדבר משול בעצם ללקוח שרכש קמח בכסף מלא, סופק לו ציאניד, והוא נדרש לשלם על ההפרש בעלות.

צעדי הצנע למה ולמי זה טוב

כל מדיניות הצנע שנכפית על אירופה הוכחה ככשלון גמור אבל המערכת הכלכלית ממשיכה להתעקש ולדבוק בשיטת הראש בקיר. למה? כי זה הראש של הציבור ואת הראש הזה אין שום בעיה לנפץ הוא לא שווה הרבה מבחינת העיליתות הפיננסיות.

צעדי הצנע שנכפו על יוון הם פטתים במיוחד, מעבר לעובדה שכל סיפור הצנע בייוון מזכיר את משל החמור שבעליו הפחית ממזונו מדי יום כדי לחסוך עד שהחמור מת.
איך ניתן להתייחס ברצינות להעלאת גיל הפנסיה במדינה מוכת אבטלה? לא רק שמדובר בעומס של עוד ארבע שנים של דמי אבטלה למובטלים הרי שאת המחיר משלמים בעצם אלו שעדיין יש להם עבודה והללו הולכים ומתמעטים ביוון ובשאר העולם. אז המטרה היא להוריד את עלות הפנסיה מהממשלה (למרות שהפנסיה איננה מתנה אלא חוק והציבור משלם עליו, דהיינו העלאת גיל הפנסיה היא הפרה חוזה בין הממשלה והציבור היווני).

העלאת המע"מ היא אפילו עוד יותר עצובה, כוח הקניה של הציבור היווני נמוך במיוחד כבר היום. העלאת המע"מ פירושה העלאת מיסים והמשמעות המיידית היא ייקור מחירים, העמסה של הוצאות גביית המיסים על הציבור ועידוד מסיבי לעבודה "שחורה" משהו שכבר מזמן לא נחשב כמילת גנאי אלא כצורך קיומי ברוב מדינות אירופה.

מה בדיוק ירוויחו מכל העסק הנושים? הם לא ירוויחו דבר בדיוק כמו מגולחי תשובה הם לא יראו אגורה שחוקה, אני משוכנע שהם גם יודעים זאת אבל להיות נושה של מישהו זה להיות בעל כוח והשפעה עליו ומישהו רוצה את יוון על הברכיים, רק שהוא שוכח שיוון זה לא הממשלה שלה, יוון זה לא הבנקים שלה, יוון זה סך תושביה והללו נואשים, וכשאדם נואש אין לו מה להפסיד וכשאין לו מה להפסיד הרי שלאיש אין השפעה עליו, זה נכון לאדם בודד אבל כשזה קורא לעם שלם זו תחילתה של מהפיכה אלימה.

ומי הבא בתור?

מעבר לפינה ממתינים הספרדים, אלו שהתחילו את המחאה באירופה, רק שעדיין לא השכילו לייצר ממנה הון פוליטי. עליית מפלגת "סיריזה" לשלטון ביוון הפיחה תקווה רבה בספרד, כניעתה ללא תנאים של ממשלת יוון לדרישות הנושים בניגוד מוחלט לאינטרס של הציבור היווני, סביר להניח שיגרום לספרדים לדלג על השלב הפוליטי ויגרום לספרדים להעלות באש ניידות מוקדם מהצפוי. לאיטלקים מעולם לא היתה חיבה לשלטון או מרות כלשהי וגם הם לא ישבו על ישבנם בשקט ובשלווה. וכשמשני צידי גבולותיה יבערו ניידות, גם צרפת תתחיל לבעור. צרפת שגילתה בדרך הקשה שלמפלגה הסוציאליסטית שלה יש בדיוק אותה מדיניות כמו לממשלה אותה טרחו במאמץ לא קטן להעיף, וביום שצרפת, שאזרחיה מנהלים רומן עם מהפיכות, תתעטש אירופה לא תחלה בשפעת אלא בדלקת ריאות.

אני נזכר בדבריו של אחד מפעילי מחאת 2011 הישראלית, יגאל רמב"ם, "חמש מאות אלף איש היו ברחובות וניידת אחת לא הוצתה, ושמשה אחת לא נופצה". יגאל כמו רבים אחרים האמינו בתאוריית המרד הלא אלים. ממשלות העולם, מתות על התאוריה הזו. כל עוד יש בציבור מספיק אנשים שתומכים בה הרי שזה כמו רשיון עבורן לגנוב, לעשוק, לרמות ולדפוק את הציבור הטמבל.

אבל הפתיל הוצת ביוון ועימו ניידות משטרה. את האש הזו כבר איש לא יוכל לעצור, כי מה שהיתה התקווה האחרונה של היוונים הוכחה כעוד הונאה. וליוונים כבר אין מה להפסיד.

2 Comments

  1. sofar
    19 ביולי 2015 @ 10:15

    הפתעת אותי, בכתבך שהיוונים הם לא עצלנים. הרי את זה ניסו כל הזמן למכור לנו כל אמצעי התקשורת. אבל אני סומך עליך, ולו מן הטעם הפשוט, שמי שבטלן – אין לו מה לאכול, והיוונים עובדים ומתפרנסים – את זה ראיתי בעצמי.
    הממשלות והבנקים שלהם אכן פושעים, זה נשמע יותר הגיוני.
    אבל עצוב שזה כך…

  2. גידי
    18 ביולי 2015 @ 12:59

    עמית , קראתי פעמיים כדי להבין ולנסות לרדת לעומק.אני מסכים כמעט עם כל דברייך .יש לי הרגשה שהנושים יודעים שלא יראו כסף,מאחר שהם חזקים ובריאים כלכלית הם פשוט משלמים ודוחים את הבעיות לעוד 5 שנים.(כמו הפטנט עם איראן…) המצב לא פשוט. ועקב דברייך , נזכרתי כתבה ב-cnn כנראה שראיתי לפני שנים על בית סוהר בסיביר. מוחזקים שם אסירים מהמסוכנים ביותר ברוסיה. התנאים לא יאמנו הם חיים במחילות ,בצפיפות וזוהמה איומים בלי אור ועם מזון מועט .כל תנועה שלהם מחוץ לתא היא באזיקים ידיים ורגליים ועל ארבע.אסור להם להביט או להזדקף כדי לא לראות או להביט בפני הסוהר.משמעת רצחנית שכל סטייה נתקלת במכות הרעבות ועינויים. לשאלת הכתב, מנהל הכלא הסביר שאין התקוממות ומרד מאחר והם יודעים שיש להם עוד מה להפסיד…?!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן