Skip to content

סגן שר הביטחון: סוסיא? אין דבר כזה, זהו מחטף של השמאל לכבוש שטחים

ח"כ אלי בן דהן שענה לשאילתא של ח"כ דב חנין הפתיע בתשובתו את חברי הכנסת. לדבריו הכפר הפלסטיני הקטן שהמדינה מבקשת להרסו לא קיים. לעומת זאת חוות סוסיא שהקימו המתנחלים בסמוך, היא עובדה קיימת. "תגובתו של סגן השר בן דהן מעידה על אי-בקיאות בעובדות כמו גם על חוסר רגישות לגורלם של מעל ל-300 איש, כמחציתם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכפר הפלסטיני הקטן סוסיא עומד בפני מחיקתו מעל פני הקרקע. לאחרונה אפשר בית המשפט העליון למדינה לבצע את הריסת הכפר עוד בטרם תישמע העתירה בעניינו שנקבעה ל-3 באוגוסט בבית המשפט העליון. משמעות הדבר היא כי קודם ייהרס הכפר ואחרי כן תשמע עתירתו כנגד ההריסה. אבסורד גדול מכך אין. נראה שהעליון נסמך על דברי סגן שר הביטחון ח"כ אלי בן דהן (הבית היהודי), שהגיב היום (רביעי) לשאלתו של ח"כ דוב חנין (חד"ש) מדוע משרד הביטחון באמצעות המנהל האזרחי מבקש להרוס את סוסיא.

צילום: אקטיבסטילס
צילום: אקטיבסטילס

"אין כפר כזה", הגיב בן דהן, וטען כי זהו סך הכול "מחטף של השמאל". "מעולם לא היה קיים כפר ערבי בשם 'סוסיא' " אמר סגן השר והסביר שוב כי "מדובר במחטף שנעשה על ידי ארגוני השמאל, שמטרתו השתלטות על שטחי C על ידי בנייה של מבני קבע". בן דהן: "חוקרים וסוקרים שהסתובבו באזור בשנות השבעים מעידים על הימצאותם של רועי צאן במערות, אך שוללים בדבריהם את קיומם של מבנים כלשהם באזור או מגורי קבע של מאן דהו".

סוסיא? המצאה של השמאל - סגן שר הביטחון ח"כ בן דהן (צילום: יח"צ)
סוסיא? המצאה של השמאל - סגן שר הביטחון ח"כ בן דהן (צילום: יח"צ)

כשחבר הכנסת חנין זקף גבה תמהה לקביעת סגן השר, אמר בן דהן שבעצם המדינה סובלנית ומתייחסת בסבלנות יתרה כשאיננה הורסת מייד את הכפר הבלתי חוקי. "ההתנהלות סביב סוסיא נמשכת כבר כעשרים שנים" אמר סגן השר, "זהו אינו נושא חדש וזו אינה הפרה חדשה של החוק אלא התנהלות פושעת סדרתית. לו היה מדובר ביישוב יהודי לצערי לא היו מתנהגים כלפיה באותה סלחנות. בהתאם לדין החל גם באזור יו"ש, כל בינוי מחייב קבלת היתר על ידי הגורמים המוסמכים", כך סגן השר. לגבי הריסת הכפר הסביר בן דהן כי "הפלסטינים בנו מספר מבנים ללא כל היתר. נגד הבינוי הבלתי חוקי שנבנה ללא היתרים, ננקטו הליכי פיקוח, נמסרו צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה. במהלך השנים 1995-2001 בוצעו הריסות חוזרות ונשנות של מבנים, שנבנו ללא כל היתר. סוגיית הבנייה הבלתי חוקית נדונה במסגרת עתירות שהוגשו ע"י הפלשתינאים לבג"צ. למרות צו ביניים שניתן ביוני 2012, האוסר על המשך הבניה הבלתי חוקית, נמשכה הבניה הבלתי חוקית תוך הפרת צו הביניים".

ילדים לא רצויים - מגורשי סוסיא (צילום: אקטיבסטילס)
ילדים לא רצויים - מגורשי סוסיא (צילום: אקטיבסטילס)

"תגובתו של סגן השר בן דהן מעידה על אי-בקיאות בעובדות כמו גם על חוסר רגישות לגורלם של מעל ל-300 איש, כמחציתם ילדים, שעומדים להיות מגורשים ממקום יישובם אפילו מבלי שניתן להם פיתרון הולם", הגיבו בכעס בארגון רבנים שומרי זכויות אדם. "לא ניתן להתכסות בשפה של חוק כשמקיימים מדיניות מפלה לחלוטין על בסיס אתני – למשל מדיניות שדוחה תוכניות מתאר לכפר סוסיא בטענה שהוא קטן מכדי להיות ישות עצמאית בעת שמאחזים קטנים ממנו, שאינם חוקיים לפי הדין הבינלאומי, מוכשרים כל העת", מגיבים בארגון.

הרס סוסיא בעבר (צילום מדף הפייסבוק)
הרס סוסיא בעבר (צילום מדף הפייסבוק)

מדוע מתעקשת המדינה להרוס את סוסיא?

תושבי ח'ירבת סוסיא גורשו מהכפר המקורי שלהם בשנות השמונים, אחרי שהמינהל האזרחי הכריז עליו כ״גן לאומי״ . לאחר הגירוש, הם עברו להתגורר על האדמות החקלאיות שלהם, אבל הרשויות ניסו לגרשם גם משם. לאחר מאבק משפטי ממושך שאיפשר להם להישאר בשטח, הוציא המנהל צווי הריסה לכל בתי התושבים וסירב לאשר את תכנית המתאר שהכינו לכפר. התושבים עתרו לבג״ץ באמצעות ארגון רבנים לזכויות האדם בטענה שהמנהל דחה את תכנית המתאר בטיעונים מפלים, וביקשו צו ביניים שימנע הריסה עד לסיום הדיון בעתירה. בקשה זו נדחתה כאמור לאחרונה על ידי השופט נעם סולברג בבית המשפט העליון.
למנהל האזרחי כמו גם למתנחלי חוות הר סיני – סוסיא שהוקמה על מספר דונמים והתפשטה לשטח של 8000 דונם, ברור לגמרי שלא מבני מגורים, התושבים יוותרו בתנאי המדבר הקשים ללא קורת גג. בפניה לבית המשפט מציינים בין השאר התושבים כי הריסת בתי הכפר היא צעד אכזרי ולא חוקי, וכי דיני הכיבוש אוסרים על הריסה בנסיבות אלה ועל העברה בכפייה של אוכלוסייה. ועוד" "ניסיון העבר מלמד שאם תושבי הכפר יגורשו מאדמותיהם, המתנחלים ישתלטו עליהן, בעידוד המדינה, כפי שכבר השתלטו על כ-3,000 דונם מאדמות הכפר", טוענים תושבי הכפר.
למעשה הסיפור של סוסיא הוא סיפורן של קהילות פלסטיניות רבות בשטח C . מדינת ישראל באמצעות המנהל האזרחי וצה"ל מפעילה אמצעים שונים כדי לדחוק את התושבים הפלסטינים משטח זה לשטחי A ו – B, ולצורך כך מגייסות גם את דיני התכנון. צריך להבין כי רוב הפלסטינים בשטחי C חיים בכפרים שרשויות המנהל האזרחי והמדינה מסרבות לתכנן ולחבר לתשתיות. עקב כך בלית ברירה התושבים מקימים מבנים ללא היתר, ואז הם חיים תחת איום מתמיד של הריסה וגירוש. בו בזמן, באותו אזור ממש, מוקמים מבנים לא חוקיים רבים במאחזים ובהתנחלויות, אבל במקרה שלהם המנהל האזרחי אינו אוכף עליהם את החוק, ואפילו דואג לחבר אותם לתשתיות מים, חשמל וביוב. המדינה פשוט מנסה לקבע עובדות לפיהן לא יהיו ערבים בשטחי C.

לאן נלך מכאן? (צילום: קרן מנור אקטיבסטילס)
לאן נלך מכאן? (צילום: קרן מנור אקטיבסטילס)

החוק מופר – הבריונות גוברת – המשטרה לא פועלת

הכו פלסטיני באלות ובמשטרה נסגר התיק מסיבות של: "תקיפה על ידי גורמים לא ידועים"
הכו פלסטיני באלות ובמשטרה נסגר התיק מסיבות של: "תקיפה על ידי גורמים לא ידועים"
התוקפים לא נלכדו מעולם
התוקפים לא נלכדו מעולם

תושבי סוסיא סובלים מעת לעת מפשיטות אלימות של מתנחלים ואירועי תג מחיר . כך לדוגמה בחודש יוני 2008, תקפה לצהרי היום חבורת מתנחלים רעולי פנים באלות משפחה פלסטינית מסוסיא. המתנחלים שלעדויות בני משפחת א-נוואג'ה המותקפת, הגיעו רגלית מחוות הרס סיני – סוסיא הסמוכה, צולמו בבירור כולל התקיפה הבריונית האלימה. המשטרה החליטה לסגור את תיק החקירה בעילה של "עבריין לא נודע". לדברי פרקליטות מחוז ש"י "עיון בחומר המצוי בתיק החקירה העלה כי הנילונים, בחקירתם במשטרה מכחישים כל קשר לאירוע. אין די ראיות אשר בעזרתן ניתן יהיה להצביע על מבצעי העבירה. הראיות המצויות בתיק אין בהן כדי לייחד או אף לצמצם את רשימת החשודים". כך גם לא נמצאו מבצעי תג מחיר ולמעשה לא נעצר איש על בסיס ההצקות והתקיפות האלימות של תושבי סוסיה מצד מתנחלים.

הסרטון המצמרר

שרי החוץ האירופאי: הריסת סוסיא תהווה עבירה על החוק הבינלאומי

"במבט ראשון נראים אוהלי העץ והבד שהקימו הפלסטינים בכפר סוסיא השוכן בדרום הגדה המערבית כמטרה קלה מאוד להריסה בידי כוח קטן של השלטונות הישראליים", פותח העיתון הבריטי הנפוץ אינדיפנדנט את מאמר המערכת לפני חמישה ימים. "אבל השלטונות הישראלים בחרו לשלוח את הצבא והדחפורים לבצע את ההריסה והפינוי". בישיבה שנערכה ביום שני השבוע קראו גם שרי החוץ של אירופה לישראל להיזהר שלא להרוס את סוסיא. "פעולות כאלו נועדו להכריח את הפלסטינים לעבור משטחי C " כתבו השרים במסמך של מועצת ענייני החוץ של האיחוד האירופאי. אבל בן דהן משוכנע שאין דבר כזה סוסיא הפלסטינית. חבר הכנסת חנין שציפה לתגובה מנומקת לשאלה שהעלה היום בכנסת, נדהם. "נדהמתי לשמוע את תשובותיך. מזמן לא נתקלתי בתשובה כל כך מנותקת מהמציאות", הגיב לדברי סגן שר הביטחון, והמשיך: "אפילו פליאה אלבק, אם ההתנחלויות, משפטנית בכירה כתבה בשנת 1982: "בית הכנסת העתיק נמצא במקום הנקרא חירבת סוסיא וסביבו כפר ערבי. על אדמות חירבת סוסיא יש רישום במרשם המקרקעין לפיו המאדמה הזאת היא בבעלות פרטית של בעלים הערבים. האם גברת אלבק שיקרה.? מי שהייתה מחויבת בכל נימי נפשה למפעל ההתנחלויות? היא המציאה את סוסיא?". לגבי טענת משרד הביטחון כי האוהלים והמבנים בסוסיא נבנו ללא התר תכנוני במנהל הסביר חנין כי "תושבי הכפר גורשו האדמות שבבעלותם. הם ניסו להסדיר שוב ושוב את מעמדם התכנוני לפי כל סטנדרט תכנוני. אבל רשויות התכנון בגדה המערבית כוללת בתוכה את נציגי המתנחלים ולא כוללת את הפלסטינים – מה הפלא שחסמו את בקשתם להסדרה תכנונית". קציני צה"ל שביקשו להישאר עלומים הבהירו למגפון כי קיים לחץ כבד מצד המתנחלים להרוס את סוסיא עוד לפני הדיון בעתירה בבג"צ. הם סירבו לנקוב בשמות ולהבהיר מי אלו המתנחלים.
"אמנת ז'נבה קובעת במפורש שגירוש של אנשים מביתם מאדמתם, הוא פשע מלחמה. כך גם ע"י בית הדין הבינלאומי. גם שרי החוץ של הקהילה האירופית 'קוראים לישראל להימנע מטרנספר כפוי של תושבי סוסיא
גם משרד החוץ האמריקאי פנה בדרישה להימנע מגירוש", הדגיש חנין בפני סגן שר הביטחון.

1 Comment

  1. דני
    22 ביולי 2015 @ 17:33

    איך בדיוק תגובה שפליאה אלבק כתבה ב1982, סותרת את הנתונים של הסוקרים שהסתובבו באזור בשנות ה70' ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן