Skip to content

יום הולדת שמח מר מרטל

הקוניאק השני בגודלו בעולם, מרטל, חוגג 300 שנה ועתה הוא גם תופס מקום, נוכחות וגאווה על מדפי הדיוטי פרי בארץ • והמחירים? הוגנים מאוד, תמורה נהדרת לצרכנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קוניאק מרטל עבר הרבה ידיים עם השנים. בית הקוניאק נוסד בשנת 1715 על ידי ז'אן מרטל, ובשנת 1982 משפחת ברונפמן (סיגרם) רכשו את המזקקה עבור 1.2 מיליארד דולר. אולם בשנת 2001, חברת המשקאות הגדולה מכרה את יצרן הקוניאק האיכותי לקבוצת המשקאות הצרפתית, פרנו ריקאר.

מרטל עושה עלייה מחודשת

עתה חוגג בית הקוניאק 300 שנה, ועושה כמעט עלייה מחודשת לארץ הקודש, אלא שהוא נותר על מדפי הדיוטי פרי, ג'יימס ריצ'רדסון. לציון אירוע מיוחד זה, ביקר השבוע בישראל כריסטוף פיינקובסקי, שגריר מרטל העולמי.

ברשימה המגוונת של בית הקוניאק אפשר למצוא כתמיד את סדרת ה-VS, ה-VSOP הקורדון בלו ומעל הכל מככב ה-XO. עם השנים, הקוניאק הפך למשקה האהוב של נפוליאון והצאר הרוסי, ניקולאי השני, אולם המאפיינים החשובים של מרטל, כפי שמציין השגריר המיוחד, הם: אלגנטיות, מורכבות ואיזון.

אם כן, מה כדאי לדעת על כל אחד ממותגי הקוניאק השונים של מרטל, וכמה זה יעלה לנו? הנה ההמלצות:

קוניאק מרטל VS

הרמה הבסיסית של המזקקה, אם כי גם ראשי התיבות מרמזות כי זו רמה מאוד מיוחדת (Very Special). מתאים לשתייה ארוכה מול הטלוויזיה או כחלק מממזג (קוקטייל) מסקרן ומתוק. צבעו ענברי, והבשומת העולה מן הכוס מזכירה הדרים וקטורת. טעמיו מביאים רעננות טובה, אם כי סמיכות גבוהה ומתמשכת. סה"כ, מחיר מאוד הוגן ביחס לתמורה: 1 ליטר עולהבדיוטי פרי 47.90 דולר, ואם תמצאו אותו בחנויות משקאות בארץ הוא עשוי לטפס עד 189 שקל עבור 700 מ"ל.

קוניאק מרטל VSOP

רמה אחת מעל הקוניאק לעיל, וראשי התיבות שעל הבקבוק רומזים כי זהו איכות נעלה מיושנת ובהירה (Very Superior Old Pale). שיטת השתייה המומלצת היא בכוסית קוניאק טיפוסית בליווי קובית קרח בודדת. צבעו זהבהב, והבשומת העולה מהכוס מזכירה ליים, פירות מסוכרים, צימוקים ואגוזי לוז. הפה עשיר, סמיך והגוף מלא ועגול. קופצים מדרגה גם במחיר, כאשר בדיוטי פרי יעלה בקבוק בגודל 1 ליטר 74.90 דולר, ואם תמצאו אותו בחנויות המשקאות בארץ, המחיר המומלץ לבקבוק 700 מ"ל הוא 279 שקל.

קוניאק מרטל קורדון בלו

מרטל קורדון בלו נוצר ב-1912 על ידי אדוארד מרטל עבור מלונות היוקרה והמסעדות בתקופה שצרפת עברה מהפכה תרבותית ואומנותית. נחשב לאנין שבסדרות השונות, בטרם מטפסים לשערי גן העדן של עולם הקוניאק. הבקבוק פשוט ואלגנטי ומומלץ לשתות את המשקה נקי. צבעו נחושת עמוקה והבשומת העולה מזכירה את פריחת התפוז, וניל, קפה, מוקה וברקע מעט דבש. הפה סמיך מאוד ומותיר אלגנטיות טעימה עם סיומת מאוד ארוכה ומכובדת. המחיר כבר עולה לליגה של הגדולים, ו-700 מ"ל מן המשקה בדיוטי פרי ימכר תמורת 145.50 דולר ובחנויות המשקאות תאלצו להיפרד מאותו נפח בקבוק מ-595 שקל.


קוניאק מרטל XO

פה אנו כבר מגיעים לשערי גן העדן בכל הקשור לאיכות של קוניאק – אם ברמה ספציפית לבית הקוניאק או ברמה השוואתית לשאר בתי הקוניאק בצרפת. התווית XO מסמלת Extra Old, ואם רק מביטים על הבקבוק עצמו אפשר לדמיינו כפסלון ביתי מעוצב – הפגנת הכוח והנחישות של המזקקה. איך שותים? קודם כל, רק באירועים חגיגיים במיוחד, בכוסית קוניאק ראויה וללא כל תוספת. מה מקבלים? צבע ענברי אדמדם, ובשומת עשירה מאוד של תבלינים אקזוטיים, פירות אדמדמים, לפתן מתוק ושאר תענוגות. הפה עשיר, סמיך, מדויק ומורכב. סיומת ארוכה ונעימה, כך שלא תרצו לצחצח שיניים הרבה אחרי סיום המשקה. המחיר? הוגן מאוד ביחס למה שמוצע: בדיוטי פרי 159.90 דולר עבור 750 מ"ל, ו-679 שקל עבור אותו נפח בחנויות המשקאות.

מעניין יהיה לטעום משקאות אלו שוב בחגיגות ה-400 שנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן