Skip to content

לילה לא שקט: פינוי מבנים בבית אל, פלישה לשאנור, הריסה בסילואן

בעוד כחות צה"ל, מג"ב ויס"מ מפנים מאות צעירים ממתחם דריינהוף בבית אל ומתכוננים לאבטח את הריסת המבנים בעוד יומיים, פלשו עשות מתנחלים לשנור שפונתה והוחזרה לידי הפלסטינים. מוקדם יותר וללא התנגדות הרסה משטרת ישראל מבנים וחנות בסילואן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות שוטרי יס"מ ומשמר הגבול פינו הלילה (שלישי) מתנחלים משני בתי מתחם "דריינהוף" בהתנחלות בית אל שבהרי בנימין. המבנים שנבנו שלא כחוק וללא היתר צפויים להיהרס בעוד יומיים ב-30 לחודש זה.
דובר צה"ל מסר כי בהתאם לפסיקת בית-המשפט הגבוה לצדק ובמטרה להיערך לפינוי והריסת שלדי מבני "דריינהוף" ביישוב בית אל, הוחלט הלילה למקם כוח משמר הגבול במתחם המבנים. על מנת למנוע התבצרות במתחם המבנים, להקטין את החיכוך והאלימות באזור וכדי לאפשר את השלמתו של המהלך המתוכנן, הוצב כוח משמר הגבול במתחם שלדי מבני "דריינהוף". כוחות הביטחון יפעלו לשמירה על החוק והסדר במתחם וערוכים למימוש הנחיות הדרג המדיני. שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), הוזעקה לישיבת חירום במועצה המקומית בבית אל ואמרה כי יש ניסיון להכשיר את הבתים מבחינה חוקית לפני ההריסה. הבטחתי לתושבים כי שר הממשלה פועלים כדי לדאוג להתיישבות היהודית בכל רחבי הארץ. כדי שמצבים כאלו לא יקרו, הקמנו את ועדת ההסדרה שתתחיל לפעול בשבוע הבא ומטרתה להסדיר את הבנייה ביו"ש כדי שאף יהודי לא יצטרך לוותר על ביתו", אמרה שקד.

ישיבת חרום: שקד הבטיחה לפעול (צילום: תצפית)
ישיבת חרום: שקד הבטיחה לפעול (צילום: תצפית)
הפינוי (צילום: הילל מאיר סוכנות תצפית)
הפינוי (צילום: הילל מאיר סוכנות תצפית)
השתלטות על המבנים (צילום: מאיר הילל סוכנות תצפית)
השתלטות על המבנים (צילום: מאיר הילל סוכנות תצפית)


בתוך כך פינתה משטרת ישראל כ- 200 צעירים שהתבצרו בתוך המתחם ולטענת ארגון חוננו כחמישים מהם עוכבו והועלו לאוטובוס עצורים שהוכן מבעוד מועד על ידי משמר הגבול וצה"ל. למעט צעיר אחד שמואשם בתקיפת שוטר ונעצר בתחנת בנימין, שוחררו כל המעוכבים בתחנת משטרה בירושלים. האזור עצמו הוכרז על ידי צה"ל כשטח צבאי סגור וכוח מג"ב הוצב במתחם המבנים כדי למנוע חזרה של הצעירים לתוך הבניינים ולאפשר את השלמת פעולות הפינוי ללא חיכוכים.

קודם לכן, אתמול הגיעו לבית אל עשרות מתנחלים שתכננו להקים בתוך המתחם עיר אוהלים לאחר פסיקת בג"ץ כי העבודות במתחם שנועדו להריסה חיבות להיפסק מייד. המתנחלים הציבו גדרות תיל וצמיגים מסביב למתחם מחשש להריסה הצפויה. החלטת בג"ץ, שניתנה על ידי השופטת ענת ברון, התקבלה בעקבות עתירה דחופה שהוגשה על ידי ארגון לזכויות האדם "יש דין". "מערכת הנחיות זו נועדה, על פי ייעודה המוצהר, לנסות ולתת גושפנקה לבינוי בלתי חוקי, אשר נבנה על אדמה פרטית, ללא היתרי בנייה ותוך הפרת צווים מנהליים", נכתב בעתירה, ועוד: "קידומה המואץ של התוכנית נעשה במובהק בחוסר תום לב, בניגוד לכל מושכלות יסוד בדיני תכנון, ותוך הפרה חזיתית ומודעת של הדין, המקומי והבינלאומי, במטרה לנסות ולמלט את המבנים".

צילום: הילל מאיר סוכנות תצפית
צילום: הילל מאיר סוכנות תצפית
בית אל הבוקר - צילום: תצפית
בית אל הבוקר - צילום: תצפית
צילום: תצפית
צילום: תצפית

צמד הבניינים הקרוי מתחם דריינוף (על שם הקבלן שבנה אותם) נבנו על ידי המתנחלים כשני מרכזי דיור בני 24 דירות בכל מבנה. בניגוד להחלטת ועדת המשנה להתיישבות במנהל האזרחי שהתקבלה בשבוע שעבר, לפיה יוכשרו המבנים, הורה בג"ץ ביום ראשון השבוע להפסיק לאלתר את הליך ההכשרה והפיתוח של המתחם עד לדיון שיתקיים בתחילת חודש אוגוסט. ראש מועצת בית אל, שי אלון אמר הבוקר כי דבר לא נגמר והוא מקווה שהבניינים יוכשרו חוקית לפני הריסתם. "מקומם ומצער שנתניהו ויעלון, אדריכלי חנק ההתיישבות, לא אפשרו להתיישבות למצות את ההליכים המשפטיים והפכו לקבלני הביצוע של מדיניות השמאל", זעם אלון. ראשי ההתנחלות קראו לראש הממשלה "להפעיל את כל כובד משקלו לתגובת המדינה לבג"ץ ולמנוע את הריסת הבתים, שנכון להיום הם חוקיים לפי כל דין".

פלישה לשאנור
תוך כך במקביל לפעולת צה"ל והמשטרה בבית אל, עלו הלילה (שלישי) כ-250 גברים נשים במבצע חשאי ומתוכנן היטב לחורבות הישוב שאנור שבצפון השומרון. בין חברי הקבוצה: ח"כ לשעבר פרופסור אריה אלדד, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הרב אלישמע כהן ראש ישיבת חומש, הרב גדי בן זמרה ראש אולפנת מעלה לבונה, הרב מאיר גולדמינץ וכן כ-20 משפחות ממפוני משאנור וחומש אשר אליהן הצטרפו קבוצות בני נוער ומבוגרים מכל רחבי הארץ.

הפולשים לשאנור (צילום: אלחנן גרונר)
הפולשים לשאנור (צילום: אלחנן גרונר)

הקבוצה יצאה משטח כינוס באחד מיישובי השומרון והגיעה במהלך הלילה לשאנור, והתמקמו במבנה המצודה המפורסם שנותר עומד על תילו. המשפחות החלו להתמקם בחדרי המצודה מתוך כוונה להישאר במקום לאורך זמן. לאחר כשעתיים הגיע לשטח כח צבאי ולחיילי הכוח הוסבר חד משמעית כי לאחר עשור חוזרות משפחות המפונים הביתה. לימור סיון הר מלך שגורשה עם משפחתה מחומש הסבירה כי "אנחנו חוזרים לבית שלנו בכדי לתקן את הפשע שנעשה. יש פה ברוך ה' הרבה אנשים ומשפחות שרוצים לשוב לבתים שגורשנו מהם….גם אם כל המציאות אומרת שמפחיד ומסוכן וקשה אנחנו אומרים ואף על פי כן. את המציאויות המשמעותיות בעולם הובילו מעט אנשים שהיה להם הרבה אמונה, גם אם זה נראה מאוד קשה". ח"כ בצלאל סמוטריץ' שהשתתף בפלישה הסביר: "עשר שנים אחרי הגירוש הגיע הזמן לתקן, ותחילת התיקון הוא כאן בצפון השומרון. אני חושב שהיום ברור לכל ילד במדינת ישראל שההתנתקות הייתה עיוולת, וחוץ מטרור ומדינת חמאס זה לא הביא לשום דבר. צה"ל שולט בשטח, חמאס לא כאן, נשארנו בשטחי C ואין שום סיבה שלא נחזור ונקים את כל הישובים הללו מחדש. מראש הגירוש של ארבעת הישובים הללו היה חסר תוחלת לחלוטין גם לשיטת מי שחשב שיש איזו תוחלת בעקירת גוש קטיף. המשפחות רואות בזה שליחות גדולה, הילדים מקבלים חינוך טוב של אהבת הארץ וההיאחזות בארץ ישראל, ואני מקווה שהעוצמה הזאת תדביק אחריה גם את ראש הממשלה והמערכת הפוליטית כולה, את הצבא ואלוף הפיקוד. קשה לי לראות איך אותם אנשים פועלים כנגד המסירות הגדולה הזאת". ח"כ לשעבר פרופסור אריה אלדד: "העיוולת הגרועה ביותר אחרי שלא הצלחנו להבין את ההרס והחורבן והגירוש בגוש קטיף, זה צפון השומרון. אין שום הגיון בעקירת יישובי צפון השומרון. צה"ל נשאר, מעמד השטח לא השתנה, רק את התושבים גירשו מכאן. אין טרור שהוא חריג באזור הזה לעומת אזורים אחרים ביו"ש, וכל מה שטוחנים לנו בראש שאין אף אחד שרוצה לחזור לרצועת עזה, כל זה לא קיים לגבי צפון השומרון. הגיע הזמן שיהודים יחזרו לגור באזור הזה, שגורשו ממנו בגלל התחייבותו של אריאל שרון לאמריקאים. הוא מת ותכניתו מתה, והגיע הזמן לחזור לצפון השומרון". הרב גדי בן זמרה: "הפעילות הלילה אמנם קצת מזכירה את שיירות גוש אמונים שמטפסות במעלה ההר לפני 40 שנה אבל מי שיש לו קצת חוש יותר עמוק ופנימי, יכול להרגיש שעל אף שאנחנו כמובן צועדים אחרי מתיישבי השומרון הראשונים, ישנה היום תוספת קומה. הגירוש שהצליח לפני עשר שנים היה בגלל שהשאלה למי מחויבים לא הייתה מספיק מבוררת. היום אנחנו עולים ממקום יותר משוחרר מנטאלית, לא מחכים לאישורים ולא מצפים לאישורים אלא עולים מכח הברית של עם ישראל עם הקב"ה".

צילום: אלחנן גרונר
צילום: אלחנן גרונר
צילום: אלחנן גרונר
צילום: אלחנן גרונר

הריסת מבנים בסילואן

אתמול, מוקדם יותר בשעות הערב המוקדמות הגיעו דחפורים מלווים בכוחות קטנים של משטרת ישראל והרסו מבנים וחנויות שנבנו ללא התר בסילואן שבדרום מזרחה של ירושלים. המבנים נהרסו מבלי שהכוחות נתקלו בהתנגדות מקומית.

צילום סוכנות אל-קודס

כוח קטן מספיק לאבטח את ההריסה (צילום: סוכנות אלקודס)
כוח קטן מספיק לאבטח את ההריסה (צילום: סוכנות אלקודס)
סילואן (צילום: סוכנות אל קודס)
סילואן (צילום: סוכנות אל קודס)
הריסות המבנים (צילום: סוכנות אל קודס)
הריסות המבנים (צילום: סוכנות אל קודס)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן