Skip to content

רצח בדומא: שני רעולי פנים הציתו בית מגורים, תינוק נחנק למוות

צה"ל הגביר כוננות והקפיץ כוחות גדולים לירושלים ולשומרון. חשש מהתלקחויות והתפרעויות קשות. החמאס קרא השבוע ליום זעם לאחר תפילות השיש וכעת הפלסטינים קוראים ליום זעם לאחר הרצח. גורמי ביטחון פלסטיני מזהירים: יש חשש לפיגועי נקמה שיכללו גם ירי רקטות בידי בודדים. משטרת ירושלים העלתה כוננות והגבילה גילאי הגברים הבאים לתפילה באל אקצה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עלי דוואבשה, תינוק פלסטיני כבן שנה וחצי, נחנק הלילה (שישי) למוות משאיפת עשן שריפה בהצתת שני בתים בכפר דומא צפון מזרח לרמאללה. על קירות המבנים רוססו כתובת נאצה בהן נכתב: "נקמה" ו"יחי המלך משיח". הורי התינוק ואחיו בן הארבע פונו לבית החולים רפידיא בשכם במצב קשה משם פונו במסוק צה"לי לבית החולים שיבא בתל השומר. בעקבות האירוע המצטרף לאירועי מוות של פלסטינים בשטחים וקריאה מוקדמת לאירוע ליום זעם בגדה המערבית ובירושלים, מזהירים גורמי ביטחון פלסטינים מפני פעולות נקם עד כדי ירי רקטות על מטרות ישראליות בידי יחידים.
הלילה בסמוך לשעה 02:00 הוצתו שני בתים צמודים זה לזה המצויים בפאתי הכפר. אחד מהמבנים היה ריק מאדם ובמבנה השני גרה משפחת דוואבשא. בני המשפחה ניעורו בעקבו השריפה וניסו למלט תחילה את ילדיהם. כשהצליחו לצאת, הסתבר כי מילטו את עצמם ובנם הבכור, אך בנם התינוק נספה בשריפה. גורמי רפואה מסרו כי ההורים והבן סובלים מכוויות קשות בגובה של כ-70%. זכארייה סעדה איש השטח של רבנים לזכויות אדם אמר הבוקר כי "מדובר במקרה חמור מאוד שבו הפלסטינים שילמו מחיר גבוה מאוד כתוצאה מאוזלת היד של הגורמים האחראים בישראל. זוהי פעולת טרור נגד אנשים חפים מפשע שישנו בבית שלהם". "אנו קוראים לשר הביטחון, למשטרה, לצבא הישראלי למצוא את הפושעים ולהביא אותם לדין כי חיי האזרחים הפלסטינים נמצאים באחריותה של ישראל", אמר סעדה.

אחיו בן ה-4.5 של עלי דוואבשה מובהל לבית החולים בשכם (צילום: סוכנות שיהאב)
אחיו בן ה-4.5 של עלי דוואבשה מובהל לבית החולים בשכם (צילום: סוכנות שיהאב)
אב המשפחה מובהל לבית החולים בשכם (צילום: סוכנות שיהאב)
אב המשפחה מובהל לבית החולים בשכם (צילום: סוכנות שיהאב)

מצה"ל נמסר כי מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי חשודים הציתו בתים של שתי משפחות פלסטיניות בכפר וריססו כתובות בעברית. כתוצאה מכך נהרג אחד מבני המשפחה ונפצעו ארבעה נוספים. הנ"ל פונו לקבלת טיפול רפואי. כוחות צה"ל סורקים כעת במרחב אחר המפגעים ועושים כל שביכולתם על מנת להביאם לדין במהירות האפשרית, למען מאמץ זה הוקפצו כעת כוחות בצה"ל. צה"ל רואה בפעולה זאת פעילות טרור ומגנה בתוקף כל פעילות טרור באזור יהודה ושומרון, לרבות טרור יהודי. צה"ל וגופי הביטחון ימשיכו לפעול למען שמירת הסדר והביטחון באזור יהודה ושומרון. עוד עלה מהתחקיר כי שני רעולי פנים ניפצו את חלונות הבתים ודרכם השליכו בקבוקי תבעירה שגרמו לשריפה מיידית.

צילומים זכארייה סעדה רבנים לזכויות אדם
צילומים זכארייה סעדה רבנים לזכויות אדם
צילומים זכארייה סעדה רבנים לזכויות אדם
צילומים זכארייה סעדה רבנים לזכויות אדם
צילומים זכארייה סעדה רבנים לזכויות אדם
צילומים זכארייה סעדה רבנים לזכויות אדם

גורמי ביטחון פלסטינים: יתכנו פיגועי נקמה ועד ירי רקטות בידי בודדים

מייד עם היוודע דבר ההצתה הגיעו למקום בנוסף לכוחות צה"ל, אנשי המנהל האזרחי שהחלו לפעול להרגעת הרוחות מחשש להתפרצויות זעם שיתפשטו הלאה, חוקרי זיהוי פלילי ואנשי יחידת הפשיעה הלאומנית במחוז ש"י. בעקבות ההצתה הנפשעת קראו הפלסטינים היום לקיום יום זעם ברחבי הגדה המערבית. קריאה זו מצטרפת לקריאת החמאס להפגנות יום זעם בירושלים ובגדה שאמורות להתחיל לאחר תפילת הצהריים של המוסלמים במסגדים השונים. החמאס קרא ליום הזעם בעקבות האירועים הקשים ביום שישי האחרון במסגד אל אקצה ובעקבות מותו לפני שלושה ימים של צעיר פלסטיני בן 18 שלטענת צה"ל נמלט בעת מעצר מבוקשים אל הגג בביתו במחנה הפליטים קלנדייה.
הרשות הפלסטינאית גינתה קשות את האירוע ומסרה כי "ממשלת ישראל אחראית לפשע בכפר דומא שבו נספה פעוט בן שנה וחצי. אלמלא ההגנה על המתנחלים זה לא היה קורה. זהו מקרה כמו שריפת הנער אבו חדיר משועפט", לשון ההודעה. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הגיב ומסר: "אני מזועזע מהמעשה הנפשע הנורא הזה. מדובר בפיגוע טרור לכל דבר. מדינת ישראל נוקטת יד קשה נגד הטרור ולא משדנה מי מבצעיו". נתניהו הוסיף כי "הנחיתי את כוחות הביטחון לפעול בכל האמצעים ללכוד את הרוצחים ולהביאם בהקדם לדין. ממשלת ישראל מאוחדת בהתנגדותה למעשים הנוראים ושפלים כאלה". ראש הממשלה פנה למשפחת דוואבשה ואמר: "בשם אזרחי ישראל אני מבקש להשתתף בצער משפחתו של עלי דוואבשה ולאחל החלמה מהירה לבני משפחתו שנפגעו".

צילומים סוכנות שיהאב
צילומים סוכנות שיהאב
צילומים: סוכנות שיהאב
צילומים: סוכנות שיהאב
כרזת החמאס ליום הזעם
כרזת החמאס ליום הזעם


הבית השרוף. צילום: זכארייה סעדה

הפינוי לשיבא תל השומר. צילום: דובר צה"ל

משטרת ירושלים נערכת לפרעות והפרות סדר קשות

מפקד מחוז ש"י ניצב שלומי מיכאל התייחס לאירוע בכפר דומא ואמר מזירת האירוע כי "כל צמרת הפיקוד של המחוז נמצאת כאן בזירת האירוע מדובר באירוע חמור ביותר בו נרצח תינוק ומשפחתו נפצעה, משטרת מחוז ש"י תפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותה ואת היחידות המיוחדות של המחוז. את החקירה תוביל היחידה לפשיעה לאומנית ביחידה המרכזית. אנחנו נעשה הכול בכדי לתפוס את אותם רוצחים". בעקבות האירוע הוקפצו אלפי חיילים לאזורי הר הבית ולשומרון מחשש למהומות קשות ובנוסף נפרסו מחסומי משטרה וצבא באזור שכם במצוד אחר מבצעי הרצח. צה"ל הקפיץ מיידית 2 גדודי צבא וחטיבות אחרות המצויות באזור יצרפו את לוחמיהן.
מפקד משטרת מחוז ירושלים ניצב משה (צ'יקו) אדרי, קיים ישבת חירום דחופה לךהערכת המצב ובה הוחלט כי לאור כוונות צעירים ערבים להפר את הסדר בהר הבית תוגבל כניסת המתפללים לגילאי 50 ומעלה בלבד.לעומת הגבלת גילאי הגברים, נשים מכל גיל תורשנה להיכנס לתפילה. ממשטרת ירושלים נמבר כי משטרת הבירה תגברה כוחות ופרוסה מאז שעות הבוקר המוקדמות במזרח ובמערב העיר. דגש מיוחד ניתן לאבטחת סימטאות העירהעתיקה ואזור הר הבית. "המשטרה ומג"ב", נמסר בהודעה "יישמרו על הסדר וימנעו כל ניסיון לשבש את שגרת החיים בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים".

במערכת הפוליטית, תגובות של גינוי מקיר לקיר:

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "ההצתה ורצח התינוק הפלסטיני עלי דוואפשה הלילה בכפר דומא הם פיגוע טרור קשה ביותר שאיננו יכולים לסבול, ואנו מגנים אותו מכול וכול. בשעה זו עושים כוחות הביטחון – צה״ל, שב״כ ומשטרה – מאמץ עילאי ללכוד את הרוצחים. אנו נרדוף אותם עד אשר נניח עליהם את ידנו.

"לא נאפשר למחבלים יהודים לפגוע בחייהם של פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון, נילחם נגדם בחומרה ובכל הדרכים והכלים העומדים לרשותנו, ונפעל ביד קשה גם נגד שולחיהם וכלפי מי שמזין אותם.

"אין לנו כל כוונה להתפשר על כך. אלו מעשים המנוגדים לערכיה של מדינת ישראל, ואין בכוונתנו לאפשר לטרוריסטים להמשיך במעשיהם המתועבים".

השר יעלון שלח תנחומים למשפחת דוואפשה על רצח התינוק עלי, ואיחל החלמה לבני המשפחה הפצועים.

יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג: "ימים נוראים. אמש בירושלים והבוקר פשע שנאה מחריד בכפר דומא. מותו של התינוק ושריפת הבתים הם אסון נורא. זה טרור לכל דבר מהסוג הגרוע ביותר, מקרה אבו חדיר שחוזר על עצמו ומחייב אותנו ללבוש שק ואפר- אבל לאומי.

"על רשויות החוק להגביר כוננות ולחקור את האירוע בכל העוצמה כולל גל מעצרים וחקירות עד שיביאו את האשמים לדין במהירות האפשרית.

"ואני אומר לאחיי מצידה השני של הקשת הפוליטית: דרוש חשבון נפש גדול עת מתחדשת האלימות הנוראה. בכנסיית הדגים והלילה במעשה הזוועה של שריפת תינוק.

"לא די בגינוי. ולא די בהתנערות. דרושה הנהגה וחשבון נפש גדול".

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד: "מי ששורף תינוק פלשתיני הכריז מלחמה על מדינת ישראל. מי שתוקף בסכין צעירים במצעד הגאווה הכריז מלחמה על מדינת ישראל. מי ששורף כנסיות הכריז מלחמה על מדינת ישראל. מי שמאיים לתקוף את בית המשפט העליון ב- D9 הכריז מלחמה על מדינת ישראל. מי שזורק אבנים על כוחות הבטחון, הכריז מלחמה על מדינת ישראל. אנשי להב"ה הם בוגדים שעוזרים לאויב בזמן מלחמה. הצעירים שהיכו ערבים בירושלים, בוגדים. מי שצועק במשחקים של בית"ר 'מוות לערבים', בוגד במולדת.

"בחדר השני הבן שלי עולה על מדים", כתב לפיד. "הוא הגיע אתמול בלילה, ועכשיו קיבל טלפון. 'הקפצה', הוא אומר בפנים קשים. הוא מוקפץ מפני שהאויב פעל הלילה בכפר דומא. מחבלים נכנסו בלילה ושרפו תינוק. כמו תמיד, צה"ל יוצא למלחמה באויב, רק שהפעם האויב הוא מפה, מבפנים, מתוכנו. האנשים האלה הם גיס חמישי. הם שותפיו הטבעיים של החמאס, של חיזבאללה, של דאעש. הם נראים כמונו, אבל הם לא כמונו. הם בוגדים בכל מה שקדוש שלנו, בוגדים בעצם הרעיון שעליו מבוססת מדינת ישראל, בוגדים ביהדות.

"והם מנסים – כי זה מה שתמיד מנסה האויב לעשות – לחסל את מדינת ישראל. אנחנו לא ניתן לזה לקרות", כתב לפיד. "זוהי אינה מלחמה בין ימין לשמאל, אלא בין המרכז הישראל השפוי לשוליים המטורפים. הנשק שלנו הוא החוק. המבצר שלנו הוא בית המשפט. הצבא שלנו הוא כל האנשים שאינם מוכנים לשתוק עוד בזמן שמדינת ישראל מתפוררת מול שלטון הססן וחלש.

"אנחנו במלחמה. על העתיד, על הציונות, על עצם הקיום שלנו. כמו בכל מלחמות ישראל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להפסיד בה".

בהמשך לדבריו, פנה הבוקר יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צחי הנגבי בדרישה לקיים דיון דחוף בוועדה בעקבות התגברות ארועי האלימות.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "רצח התינוק בכפר הפלסטיני דומא היה כתוב על הקיר, הוא היה מרוסס עליו בעשרות כתובות נאצה עם השם המכובס 'תג מחיר'.

"מי שסירב לדרישות החוזרות והנשנות שלנו להכריז על מבצעי 'תג מחיר' כעל כנופיות טרור והסתפק בגינוי רפה כשנשרפים בתי תפילה בארץ ובשטחים שלא יתפלא שהיום הוא מתעורר לגופה של תינוק שרוף.

"את הרוצחים שביצעו את הפיגוע הזה צריך למצוא ולהעניש בחומרה, ויחד איתם גם את מי שמפעילים את תשתית הטרור ואת השולחים הרוחניים שלהם, הרבנים הקנאים שמסיתים ונותנים הכשר בשם אלוהים למעשים האלה.

"ולמנהיגי הימין: אתם באמת לא מצליחים לראות את הקו הישיר שעובר בין הפרות הסדר והצפצוף על שלטון החוק בבית אל ובשא נור והגיבוי שנתתם להם (כולכם) לבין הצתת הבית על יושביו הבוקר?"

ח"כ מייקל אורן (כולנו): "פשע השנאה בכפר דומא שבו נרצח תינוק ובני משפחה נוספים נכוו קשות הוא מעשה טרור. מדינת ישראל היא מדינת חוק ופעולות מסוג זה מנוגדות לכל מה שאנו מאמינים בו.

"אותם גורמים שביצעו מעשה מחריד זה פוגעים במדינת ישראל בצורה אנושה מפני שהם מכתימים את המדינה ועל ידי כך פוגעים בלגיטימיות הבינלאומית שלנו. אני שולח את תנחומי למשפחה ומקווה שהפצועים יתאוששו במהרה. בנוסף, אני קורא לכוחות הביטחון להפעיל את כל כובד משקלם ולתפוס את החשודים במהרה".

ראש השב״כ לשעבר, ח״כ יעקב פרי (יש עתיד): ״מדובר בפיגוע טרור מזעזע ומבצעיו הינם מחבלים שפלים. על כוחות הביטחון וגופי המודיעין לפעול בנחרצות בלתי מתפשרת בכדי לתפוס את המחבלים ולמצות איתם את הדין״, אמר פרי והוסיף: ״אני משתתף בצערה העמוק של המשפחה, ומאחל החלמה מהירה לפצועים״.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בעמוד הפייסבוק שלה: "לאן נוליך את החרפה, את הזוועה של התינוק עלי סעד דוואבשה בן השנה וחצי, כאן בתמונה, עולה באש יחד עם הוריו ואחיו בן הארבע.

"לאן נוליך את החרפה כשאת הטבח הזה מלוות כתובות 'יחי המלך המשיח' ו'נקמה'. ואיזה מסע נפשי ופוליטי מעוות וניקלה עשו מי שסבורים שהמשיח שלהם זקוק לנקמות בדמות תינוק שרוף למוות.

"ונקמה על מה? על שני בתים שבית משפט בישראל הורה להרסם, כי נבנו שלא כחוק על קרקע שנגנבה מפלסטינים?

"מעטים, אולי עשרות, הם כאלה שיש בלבם את הטירוף, הרוע והאלימות האפלה לשרוף למוות במו ידיהם את התינוק עלי אבל המסיתים והמדיחים רבים, רבים מדי. הם ברחוב, הם ברשתות החברתיות, וגרוע מזה הם בהנהגה.

"יש מלים שהן מרד בממלכה", כתבה יחימוביץ'. "מרד שהוא אנרכיה שבה המותר והאסור מתערבבים עד שהם נתקלים באדם ה'מתאים'. יש מלים שיכולות להרוג. שמייצרות אווירת טירוף, שנאה והמרדה. שנותנות לגיטימציה למה שאינו לגיטימי, שמנרמלות את מה שלא נורמאלי. מלים שסופן הכדור, הסכין, הגפרור והנפט.

"יזכרו זאת העומדים על הגגות, על המרפסות, על הדחפורים המטפוריים, יזכרו מנהיגים ששותקים בעת שחיילי צה"ל, שוטרים ועיתונאים חוטפים מכות, קללות ויריקות מבריונים. יזכרו המסיתים נגד שופטי ישראל – שיש מי ששומע את המלים ומפרש אותן כפי שהן, ואף יותר. שיש מי ששומע את השתיקה ומבין שמה שלא גונה הוא מותר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אחר הצהריים (שישי) לבית החולים שיבא בתל השומר, כדי לבקר את בני משפחתו של עלי דוואבשה שנרצח לפנות בוקר בביתו.

בסיום ביקורו אמר נתניהו: "ביקרתי עכשיו את הילד שנאבק על חייו לצד שני הוריו שתלויים עכשיו בין חיים למוות. מדינת ישראל תעמיד ומעמידה את מיטב רופאיה כדי לנסות לשקם את הילד, להציל את ההורים. קשה כשאתה עומד ליד מיטה של חומד כזה, כשאתה יודע שאחיו הקטן בן השנה וחצי, עלי, נרצח.

"אתה שואל ׳בשביל מה המעשה הנורא הזה׳?! אנחנו מזועזעים ממנו, אנחנו מגנים אותו בכל פה, כל ממשלת ישראל, ואזרחי ישראל מוקיעים את זה כפשע של טרור", אמר נתניהו. "טרור זה טרור, אנחנו צריכים להילחם בו מכל מקום שהוא מגיע, ואנחנו נתפוס את המרצחים הללו, נפעיל את כל הכלים שעומדים לרשותנו כדי להביא אותם לדין ולמצות איתם את הדין".

ראש הממשלה נתניהו הוסיף "שוחחתי לפני שנכנסתי לבית החולים עם אבו מאזן, הבעתי את תנחומינו למשפחה, ואת המחויבות המשותפת שלנו להילחם בטרור ולהבטיח חיים לדו-קיום של שני העמים. זה מאמץ מתמשך, וראוי שכל הישראלים והפלסטינים יתגייסו אליו באיפוק, במחויבות אבל בנחישות רבה."

ראש הממשלה נתניהו אמר ליושב ראש הרש״פ עבאס שנתן הנחיה לכוחות הביטחון להפעיל את כל האמצעים כדי לאתר את הרוצחים.

גם הנשיא ראובן ריבלין הגיע לבית החולים תל השומר. "קמנו הבוקר ליום עצוב ויותר ממה שאני מתבייש אני כואב. קשה לראות שמישהו מבני עמי גרם לזה. הבושה גדולה, אבל הכאב גדול יותר. מה שאנחנו דורשים מאויבינו, אנחנו צריכים לדרוש מעצמנו. המרצחים הם לא בני אנוש, הם מחוללי זוועות".

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג הגיע ביחד עם ציפי לבני ועם יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, לבית החולים תל השומר. "הלב נקרע מול אחיו של עלי דאוובשה שנרצח באכזריות", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו. "ילד תמים שעטוף עכשיו בתחבושות ונאבק על חייו רק בגלל שנאה נוראית ששורפת הכל. אני מביע כאב נורא וצער עמוק בשם כלל הציבור במדינה שמבקש לגנות ולהוקיע את המרצחים השפלים מבני עמינו.

"אנחנו חייבים להכיר בכך שאנחנו נלחמים בטרור יהודי ולעשות זאת בכוחות גדולים יותר מאי פעם. זה מאבק על דמותה של המדינה ואסור לנו להפסיד בו לאכזריות המשתוללת. יש להילחם בכל מי שחינך, הסית, התיר את הרסן והצית את האש הזרה הזו בעמינו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן