Skip to content

זמנים ומצבים קשים הם תמיד הזמנה לפתרונות גאוליים

רק במצב ההזוי שבו נמצאת כיום הפוליטיקה בישראל, יכול אדם כיאיר לפיד להיות מלך בטרם היה לסריס ולמשרת. אפילו בניו של הנסיך צ'ארלס בממלכה הבריטית שירתו בצבא, היו קצינים, ואחד מהם הוא אפילו טייס מסוקי קרב. מדינת קיצורי הדרך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים אלה עולה וצפה בתוכנו מחדש כמיהת השווא למושיע בדמות מנהיג חזק וכריזמטי. אולי הוא יביא לנו מרגוע. יספק פתרונות שאנחנו ה'עניים ממעש' אינם יכולים לעשות. אולי זה גבי אשכנזי. אולי זה יובל דיסקין. גם ידידנו יאיר לפיד רואה את עצמו כמתאים לכך. וכבר נשמע מעמו שבבחירות הקרובות זה הוא או נתניהו. לא פחות ולא יותר.

זמנים ומצבים קשים הם תמיד הזמנה לפתרונות גאוליים. כך בחיינו האישיים וכך גם בחיינו הלאומיים. זה מצבנו הקיומי בעולם של מחפשי גאולה נצחיים. עלינו לדעת זאת ולהישמר מנטייה אנושית הרסנית זו.

בולט הדבר במיוחד באשר לפוליטיקה בישראל בעתותינו. העניינים אינם זורמים כפי שהיינו רוצים ויש לכך תוצאות קשות שכולנו משלמים עליהן ביוקר רב. כשנדמה שאין מוצא ואין תקווה זו שעתם היפה של פתרונות גאוליים. זו הקרקע הפורייה עליה צומחות שאיפות שכאלה.

האיש שאצה לו הדרך לנחות על הפסגה במקום לטפס עליה. לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

בעוד, באשר לחוקי הטבע והגורל אין לנו שליטה וגם לא ריבונות על המציאות, וכך גם באשר למרבית מעשי האדם שאינם מעשיי ידינו, הפוליטיקה בישראל נתונה כולה למעשינו, ואין בה כל צורך בסטיות גאוליות למיניהן. ואם אכן זה כך סימן שמתקיימת בנו איזו חולשה דורית מתמשכת שמונעת בעדנו לפעול כראוי בזירה חשובה זו של חיינו. את החידה הזו אני מנסה לפענח בספרי על הפוליטיקה הישראלית "לקראת פרדיגמה חדשה".

עלינו להבין שמנהיגות צומחת מתוכנו, היא בשר מבשרינו, ולא משהו היורד אלינו משמיים. אם אנחנו במשבר ולא ראויים, בהסתברות גבוהה נתקשה במציאות זו לייצר מנהיגים איכותיים. זהו המצב לאשורו. את השינוי אנחנו צריכים לייצר, והוא יבוא מלמטה: ממחאה ציבורית, מקבוצות ויחידים ששמם עדיין לא נודע ואף כתוצאה מאירועים שהם בחזקת הפתעה בהיסטוריה.

כל שעלינו לעשותו הוא להפשיל את השרוולים ולהתחיל במלאכה החשובה הזו של לימוד הפוליטיקה.

פריצת דרך גדולה תתחולל רק כשנבין שפוליטיקה היא מקצוע לכל עניין ודבר שיש ללומדו בדיוק כמו כל תחום אחר בחיינו. שזו ישות אוטונומית אשר לה תפקיד מאוד חשוב בקונספט הדמוקרטי: היא מופקדת על פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים; שניהול ענייני המדינה הוא דבר אחד ופוליטיקה הוא דבר שני – זה לא היינו אך ואל לנו לערבב בין השניים; וללא השקעה במחשבות עומק ובעיון והגות באשר אליה לא נגיע לשום מקום טוב.

הייתי שם וראיתי מקרוב כיצד אנשים טובים מיצרים תוצאות רעות. ראיתי אלופים ורמטכ"לים, פרופסורים ודוקטורים מן האקדמיה, ובכירים ומצליחנים מתחומים רבים בחיינו, כיצד הם מגיעים לפוליטיקה ונופלים שם בגדול.

וזה מתחיל בכך שלא כל מי שמבין משהו בשלום וביטחון ובחברה וכלכלה משמע שהוא כבר יודע פוליטיקה מהי ויכול לתרום לה. כמו כן, אנו למדים, שלעיתים קרובות ההצלחה הגדולה מחוץ לפוליטיקה רק מפריעה ל'כוכבים' המוצנחים להיקלט בה. היא אף עומדת להם לרועץ. הפוליטיקה לדידם היא פלטפורמה בלבד לכנסת ולממשלה, ואין להם כל עניין וסבלנות לטפל בבעיות היסוד והאמת של המערכת המאוד חשובה הזו. גם לא הכישורים ולא הרצון לרדת לעומקם של דברים, כדי להבין את הפרובלמטיקה היסודית שלה. האגו הגדול עמו באו לפוליטיקה מונע מהם להיפתח לדברים חדשים ולאנשים חדשים, ועד מהרה הציפייה הגאולית למשיח בן דוד נכזבת פעם אחר פעם. והם קמים ונוטשים ומשאירים אחריהם אדמה חרוכה.

מאחר וענייננו במציאות ולא במודלים מופשטים, לעת עתה לא נראה גיבור-חייל אחד מבחוץ שידחוף את הפוליטיקה הישראלית אל עבר אופקים חדשים. אני מתקשה לזהות בגבי אשכנזי וגם לא ביובל דיסקין את מי שיובילו את הפוליטיקה הישראלית. לכל היותר הם יכולים להיות שרים טובים. זכור לנו כישלונו הגדול של אהוד ברק, הגאון ומתקן השעונים הנודע. גם איש צנוע וערכי כמו האלוף עמרם מצנע כשל בגדול בהובלת מפלגת העבודה. לכך אפשר גם להוסיף את שאול מופז בקדימה, שהיה שותף מלא לקריסתה הקולוסאלית של מפלגה זו. ראיתי גם ראשי ערים מצליחים כושלים בפוליטיקה, ועוד ועוד.

יאיר לפיד זה סיפור אחר לחלוטין. הוא הצטרף לפוליטיקה ככוכב טלוויזיה ועיתונות עם אפס ניסיון קודם רלוונטי. במונחים צבאיים הוא היה לכל היותר 'מפקד חצי חוליה הפונה לאחור'. זה בוודאי לא מספיק כדי להוביל מערכות גדולות ומורכבות, ורבות משתתפים וקבוצות, כמו מפלגת יש עתיד, ולדלג מעל כל השלבים וישר להתיישב בכיסאו של שר בכיר בממשלת ישראל. האיש 'עף על עצמו', והוא שבוי באגו גדול וברטוריקה מתפרצת, החוסמים בפניו כל אפשרות ללמוד מאחרים, ולהיפתח לשדות חדשים של חשיבה ומקצוענות.

מלבד לפטפט את כולנו לדעת בענייני המדינה השונים אין ללפיד כל בשורה פוליטית אמתית. הוא איננו יורד לעומקם של דברים ואיננו מזהה את הפרובלמטיקה היסודית של הפוליטיקה בישראל. הוא דוגמה קלאסית למשיח שקר. רק במצב ההזוי בו נמצאת כיום הפוליטיקה בישראל יכול אדם כיאיר לפיד להיות מלך בטרם היה לסריס ולמשרת. אפילו בניו של הנסיך צ'ארלס בממלכה הבריטית שירתו בצבא, היו קצינים, ואחד מהם אף היה טייס מסוקי קרב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן