Skip to content

כשזה בוער, פוגע בחיי אדם וברכוש כמו אינתיפאדה – זו אינתיפאדה

אירועי היממה האחרונה בירושלים ובגדה המערבית לא מותרים ספק כי לא מדובר בגל טרור מקומי שעלה ושכח, אלא אינתיפאדה שאינה כל כך שקטה, אלא מתרחשת למרות הצהרות המנהיגים שהיא אינה קיימת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות כל הצהרות ההרגעה המגיעות לציבור מראש ממשלת ישראל, מנהיגי ציבור כמו ראש עיריית ירושלים ועד לכוחות הביטחון ובהן נאמר כי למעשה אין אינתיפאדה בגדה המערבית בפרט ובירושלים בכלל, הנתונים חושפים מציאות אחרת. בעוד המשטרה טוענת כי "הטיפול שלנו בחודשים האחרונים בהפרות הסדר הוביל לירידה מתמשכת באירועים", נתונים הנמצאים בידי מגפון מלמדים כי רק באזור בעיר העתיקה והר הזיתים אירעו בחודשי יולי אוגוסט מאות מקרי ידויי אבנים וידויי בקבוקי תבעירה (בקת"בים). מנתונים שנאספו על ידי משרד הבינוי, המפעיל מערך אבטחה ב"אגן העיר העתיקה" בירושלים ומתייחסים לחודשים יוני ויולי השנה, נרשמו 580 אירועים אלימים נגד אזרחים ונגד כוחות הביטחון. הנתונים כוללים 580 אירועים אלימים נגד אזרחים וכנגד כוחות הביטחון. מתוך כלל האירועים 477 היו ידויי אבנים וסלעים בכלי רכב חולפים, 28 אירועי בקבוקי תבעירה שהושלכו על כלי רכב ולעבר בתים בהם גרים יהודים, ובנוסף אירועים של השלכות בקבוקי זכוכית ריקים, ירי זיקוקים וחבלות ברכוש. כך גם נרשמו במהלך חודש יוני האחרון ארבע השחתות קברים בהר הזיתים ושישה מקרי תקיפת יהודים בעיר העתיקה.

מהומות בבירה (צילום: תקשורת ערבית)
מהומות בבירה (צילום: תקשורת ערבית)


בקבוקי תבערה, ידויי אבנים, דקירת שוטר ושריפת רכבים ביממה אחת

אתמול (רביעי) עד שעות הערב המוקדמות, אירעו 6 אירועי זריקות אבנים ובקת"בים בירושלים וכביש 433 ואירוע חמור נוסף של דקירת שוטר מג"ב בידי פלסטינאי שהגיח בשער שכם לעבר עמדת מג"ב ותוך קריאות "אללה הוא אגבר", תקף את השוטר בסכין. השוטר נפצע קלות ברגלו ומאוחר יותר שוחרר לביתו מבית החולים הדסה הר הצופים בו אושפז לטיפול, ואילו התוקף מחמוד עטא מועמר בן 56 תושב חברון ששהה בישראל ללא אישורי כניסה נעצר. מחמוד היא כלוא בגין רצח פרופסור מנחם שטרן בשנת 1989 בפיגוע דקירה שאירע בעמק המצלבה שבבירה. הוא שוחרר בשנת 2013 במסגרת הפעימה השלישית לשחרור אסירים פלסטינאים. מחקירתו עלה כי באותו יום הוא יצא מביתו, רכש גרזן וסכין והגיע לעיר העתיקה בירושלים, שם זיהה שני לוחמי מג"ב שסיירו ברחוב הגיא כשהם נעים לעבר שער שכם. כאשר הלוחמים עלו במדרגות לכיוון השער, הגיח מאחוריהם מחמוד כשהוא מניף את הגרזן שבידו לעבר ראש אחד הלוחמים ומחטיא. הגרזן עף מידו תוך כך. באמצעות הסכין שבידיו הספיק לדקור קלות לוחם ברגלו ואז נעצר בידי השניים שהשתלטו עליו ומנעו את הפיגוע. מפקד פלוגת מג"ב שמוצבת באזור, סגן ניצב ניסו גואטה שיבח את ערנות הלוחמים ואמר: ״לפני קצת יותר מחודשיים היינו עדים לפיגוע נוסף כמעט באותו המקום,המוכנות והערנות של הלוחמים הם הגורם המרכזי לסיומם של האירועים האלו עוד בטרם מצליחים המפגעים לפגוע בחפים מפשע". בחצות הליל (חמישי), הגיעו כוחות צה"ל לבית המחבל בכפר אל-חאדר ועצרו את אחיו ובנו.

נפצע קל - לוחם המג"ב (צילום: qpress)
נפצע קל - לוחם המג"ב (צילום: qpress)

 

שוחרר מהכלא וחזר לטרור - מחמוד עטא מועמר (צילום qpress)
שוחרר מהכלא וחזר לטרור - מחמוד עטא מועמר (צילום qpress)

 

מובל למעצר (צילום: qpress)
מובל למעצר (צילום: qpress)
המחבל מחמוד עטא מועמר מסמן V באירוע קבלת הפנים שערכה הרשות למשוחררי פעימה ג - לצידו עומד אבו מאזן (צילום: תקשורת ערבית)
המחבל מחמוד עטא מועמר מסמן V באירוע קבלת הפנים שערכה הרשות למשוחררי פעימה ג - לצידו עומד אבו מאזן (צילום: תקשורת ערבית)

מעט לאחר אירוע הדקירה, בשעה 21:50 אירעה הפרת סדר נוספת בכפר א-טור המסופח לבירה כשכונה. מספר רעולי פנים יידו בקבוקי תבעירה לעבר כוח משמר הגבול שפעל במקום. תוך כך הוצת ג'יפ משמר הגבול ועלה באש, לוחם מג"ב נפגע קלות משאיפת עשן וטופל במקום. כוחות משטרה נוספים הוקפצו למקום ולוחמי מג"ב פתחו במרדף אחרי זורקי הבקת"בים. שני פלסטינים בני 25 ו-16 נעצרו כחשודים בידויי בקת"בים ונלקחו לחקירה.
אולם בכך לא הסתיים האירוע, צוותי כיבוי של מכבי האש שנזעקו לכבות את שריפת הג'יפ שאחזה גם בכלי רכב אזרחיים אחרים שחנו ברחוב, הותקפו במטחים כבדים של ידויי אבנים על ידי המון פלסטיני שנאסף במקום.
דובר מג"ב שי חכימי מסר כי "למרות הסכנה ומכיוון שהיה חשש ללכודים ברכבים ובבתים סמוכים, נכנסו הצוותים תחת מטר אבנים, והחלו בפעולות כיבוי של הרכבים שהתלקחו, ומניעת התפשטות האש לבתים הסמוכים. במהלך השריפה פונו תושבי הבתים הסמוכים למקום השריפה, עקב עשן כבד שהיתמר מהשריפה וחדר לבתים, ומחשש לשלומם". רש"ף שלום זערור מפקד משמרת במכבי האש שהיגיע למקום סיפר כי "דווח לנו על שריפה של רכב משטרתי ורכבים נוספים בסמוך לבתים, כל הנראה עקב השלכת בקת"ב. הגענו למקום תוך זמן קצר, ולמרות שנתקלנו במתפרעים שיידו עלינו אבנים, לוחמי האש באומץ רב נכנסו תחת מטר אבנים וכיבו את האש, ועל ידי כך מנעו פגיעה באזרחים רבים". הוא ציין כי "במהלך פעולות הכיבוי, התפוצצה בתוך הרכב (ג'יפ המג"ב א.מ) תחמושת ואמצעים".

רכב מג"ב עולה באש (צילום מסך)
רכב מג"ב עולה באש (צילום מסך)


צילום: תקשורת ערבית

סיום הכיבוי (צילום: דוברות כיבוי והצלה ירושלים)
מחזיק תיק החירום והביטחון בעיריית ירושלים, חבר המועצה אריה קניג הגיב אתמול לכלי תקשורת וטען כי הטרור משתולל ומגביר כוחו אך ורק בגלל שהדרג המדיני "קושר את ידי כוחות הביטחון", טענה שהמתנחלים בשטחים הכבושים מרבים להשתמש בה. קניג: "האשמה במצב היא הממשלה ולא המשטרה, שידיה כבולות ונוסף לכך היא סובלת ממחסור בכוח אדם. מצד אחד הם לא יכולים להגיב כראוי בעת אירועים אלימים, ומצד שני החשודים שנעצרים משוחררים על ידי מערכת המשפט או לא נענשים בחומרה".
במשטרת ישראל טוענים כי המצב הוא הפוך וכי הלכה למעשה נרשמה ירידה באירועי הפח"ע בבירה.
"פעילות המשטרה הנחושה, לצד ההידברות השוטפת עם ההנהגה המקומית, הובילה לירידה מתמשכת באירועי האבנים ובקבוקי התבערה בחודשים האחרונים. מרבית האירועים מתבצעים כלפי כוחות הביטחון בשל החיכוך עם הפורעים בתוך שכונות מזרח ירושלים". נמסר מהמשטרה, ועוד: "יודגש כי על אף מגמת הירידה המתמשכת, הטיפול בפורעים אינו יכול להסתיים באכיפה משטרתית בלבד. האלימות היא נגע חברתי ולפיכך הטיפול בו חייב להיות רב-מערכתי – משטרה, מערכת המשפט, פרקליטות, עירייה, רווחה, חינוך ועוד – לאורך זמן ובהתמדה".
לתוך מרק תערובת הטרור והאלימות בירושלים ובגדה המערבית, נוספות פעילויות המתנחלים הכוללת שריפת שדות ומטעי עצים של פלסטינים, ופעילות חרדית באזורים המוגדרים לדעתם כמקומות קדושים.
כך הגיעה ב04:00 לפנות בוקר קבוצת חסידי ברסלב לקבר יוסף וניסו להיכנס למתחם דרך השדות. משטרת הרשות הפלסטינית כרזה לעברם לעצור ואלו ברחו. מקרה "פעוט" זה גרם להנפצת חרושת שמועות בקרב הציבור הערבי. בדיווחים שברשתות התקשורת הערבית דובר על 2 מתנחלים שנחטפו, טענה שהוזמה תוך זמן קצר. בתוך התוהו הזה נדרשת משטרת גם לפעול למיגור הפשע. וכך, הלילה (חמישי) בפעילות מחלק בילוש ומודיעין במשטרת מרחב חברון בפיתחת ראמדין בדרום הר חברון בשיתוף לוחמי משמר הגבול וחטיבת יהודה, נעצרו שבעה חשודים ונתפסו שמונה רכבים (טנדרים) גנובים עם מספרים מזויפים ואופנוע. במשטרה מסבירים ש"פיתחת ראמדין הינו מקום שמשמש למעבר שב"ח מתחומי יו"ש לקו הירוק ורכבים אלו שימשו להברחת השב"ח והימלטות מכוחות הביטחון בזמן מעצרים". לדברי המשטרה "בפעילות חכמה ומודיעין מדויק נעצרו שבעת החשודים עם הרכבים שמשמשים בעבירות הסעת שב"ח ברכבים גנובים ומזויפים".

חלק מכלי הרכב שנתפשו (צילום: דוברות משטרת ש"י)
חלק מכלי הרכב שנתפשו (צילום: דוברות משטרת ש"י)
צילום: דוברות משטרת ש"י
צילום: דוברות משטרת ש"י

הלילה גם הושלך מטען חבלה שלעבר כוח צה"ל שפעל בגד'נין למעצר מבוקשים לחקירה. איש מהכוח לא נפגע. ולפנות בוקר עצרו כוחות הביטחון שלושה נערים בעת פינוי גבעת גאולת ציון בגוש שילה. מארגון חוננו נמסר כי עו"ד מטעם הארגון פועל לשחרורם. השלושה חשודים ככל הנראה בהפרת צו שטח צבאי סגור.

2 Comments

  1. יפה
    28 באוגוסט 2015 @ 20:17

    ששש… לא לגלות לאף אחד… במפרץ חיפה לא היתה דליפת 10 טון מזוט לים , אין אינתיפדה , אין פלסטינאים , אין עוני ואין רעבים , אין יוקר מחייה , אין שחיתות ואין סיאוב. בכלל הכל נהדר פה.

  2. דותן
    27 באוגוסט 2015 @ 21:28

    מפחיד לחשוב שלזה יש מי שיקרא "שקט".

    עוד כמה חודשים של שקט שכזה, ונמצא את עצמנו מקבלים צו 8…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן