Skip to content

ליצמן ישודרג למעמד שר, לאחר אישור מועצת גדולי התורה

השר אופיר אקוניס יהיה שר המדע, הטכנולוגיה והחלל וימשיך להיות אחראי על רשות השידור והרשות השניה; הממשלה אישרה את מינויו של דני דנון לשגריר ישראל באו"ם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חילופי תפקידים ומעמד בממשלה: מעמדו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ישודרג לשר – לאחר שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה היום את המעמד החדש; השר אופיר אקוניס יהיה שר המדע, הטכנולוגיה והחלל ובמקביל ימשיך לשאת באחריות על רשות השידור והרשות השניה ובתוך כך אישרה הממשלה את מינויו של דני דנון לשגריר ישראל באו"ם, במקומו של רון פרושאור המסיים את תפקידו.

ישתדרג למעמד שר. ליצמן (צילום: אתר הכנסת)
ישתדרג למעמד שר. ליצמן (צילום: אתר הכנסת)

מועצת גדולי התורה החליטה לאשר את שדרוגו של ליצמן לשר בעקבות פסיקת בג"צ, לפיה אין זה  חוקי למנות סגן שר במעמד שר. ליצמן ישודרג כבר בימים הקרובים וזו תהיה הפעם השנייה בלבד, מאז קום המדינה, שבה יכהן שר חרדי בממשלה. לליצמן קדם, בשנים 1948-1952, יצחק מאיר לוין מאגו"י, שכיהן כשר הסעד בממשלת בן גוריון. מאז ועד להחלטת "המועצת" היום סירבו באגודת ישראל לקבל שר, משום שלא רצו לקחת על עצמם אחריות מיניסטריאלית על החלטות בנושאים כמן סוגיית שמירת השבת.

סגן השר ליצמן הגיב להחלטת מועצת גדולי התורה ואמר כי הוא מכבד את החלטת בג"ץ. "מבחינתי אין כל שינוי בתפקידי. הייתי ואמשיך לשרת את אזרחי ישראל בדיוק כפי שהייתי עד היום. בעיניי, סגן שר במעמד שר, כמוהו כשר בריאות לכל דבר".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה שמביך ומביש ש"מפלגה ששותפה בקואליציה נזקקה להוראה מבג"צ כדי שתסכים שחבר כנסת מטעמה יכהן כשר". רגב ציין:  "אם האידאולוגיה היתה באמת במקום הראשון באגודת ישראל היא הייתה פורשת מהממשלה ונמנעת משותפות במיליארדי העבירות על ההלכה שמבצעת ממשלת ישראל. בפועל המיליארדים שבאמת מעניינים את המפלגה הם מיליארדי שקלים לישיבות, לאברכים ולמוסדות מקורבים. ולכן היה ברור שהמפלגה לא תעזוב את סיר הבשר הקואליציוני לטובת נאמנות לערכים באופוזיציה".

גם מדע, גם חלל וגם שידורי רדיו וטלוויזיה. אקוניס (צילום: אתר הכנסת)
גם מדע, גם חלל וגם שידורי רדיו וטלוויזיה. אקוניס (צילום: אתר הכנסת)

רגב אמר עוד: "המצב בו  מפלגות לאומיות כמו הליכוד והבית היהודי רואות במפלגה אנטי ציוניות כמו יהדות התורה שותפה טיבעית הוא בלתי טבעי עד כדי סטייה פוליטית. ליצמן גפני וחבריה הם שותפים טבעיים להשתמטות משירות צבאי, לחבלה בכלכלה, לחינוך הילדים לבורות ולכפיה דתית. מצער שחברות הקואליציה חיות כל כך נוח עם השותפות הזאת".

ואילו יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד", בירך דווקא על שדרוג מעמדו של ליצמן. לפיד ומפלגתו "יש עתיד" הם שעתרו לבג"צ בדרישה שיעקב ליצמן ימונה לשר.

"הציניקנים יגחכו כמו תמיד, אבל מדובר ברגע היסטורי. ציבור גדול וחשוב נכנס מתחת לאלונקה הישראלית", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו. "הם יהיו ליד שולחן הממשלה בעסקת השבויים הבאה, במלחמה הבאה, בהסכם השלום הבא. הם יצטרכו להרים יד ולהצביע כשהממשלה תכריע הכרעות קשות על תקציב הבטחון, על מתווה הגז, על רווחה ועל בריאות.

"ייתכן שלא תמיד נאהב את ההחלטות שלהם, אבל ככה זה בדמוקרטיה. אני מאמין שבנושאים חברתיים הם יכולים להביא לשולחן הממשלה – שסביבו יושבים לא מעט פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם – קול חשוב של חמלה יהודית. ומעל לכל – זוהי לקיחת אחריות. חיים משותפים מתחילים באחריות משותפת".

לפיד סיים את דבריו בברכו את מועצת גדולי התורה "על החלטתה ההיסטורית" ובאיחולי הצלחה  ליעקב ליצמן.

בתוך כך החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את השר אופיר אקוניס לתפקיד שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, במקומו של דני דנון שמינויו לשגריר ישראל באו"ם, אושר היום ע"י שרי הממשלה. אקוניס ימשיך לשאת באחריות על רשות השידור והרשות השנייה.

אקוניס אמר בתגובה: "אני מודה לראש הממשלה על האמון. אני גאה לעמוד בראש משרד שמהווה את קטר הצמיחה של התעשייה בישראל. ההישגים המדהימים ופורצי הדרך של ישראל בתחום המדע והטכנולוגיה הפכו לשם דבר בעולם והאתגר שעומד לפתחי הוא להמשיך לקדם ולעודד את החדשנות הטכנולוגית בישראל ולמנוע בריחת מוחות לחו"ל".

דני דנון אמר אחרי אישור מינויו: "אייצג את מדינתנו בגאווה, מתוך תחושת שליחות ואחריות לאומית. במימד המדיני-ביטחוני – אין צודקת ממדינת ישראל. אין דמוקרטיה נוספת בעולם המוקפת אויבים בדמותם של ארגוני טרור, חסרי מצפון וערכים, ששאיפתם המרכזית היא השמדתנו. למרות זאת ישראל מוצאת את עצמה מותקפת תדיר בזירה הבינלאומית. נילחם בכל העוצמה בסתירה הזו ונציג את ישראל הצודקת".

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון הגישה היום לבג"ץ בקשה לקיום דיון נוסף על פסק הדין בעניין מינוי דרעי לשר. בעתירה טוענת התנועה על כך  שבית המשפט שינה את ההלכה הקיימת באופן שהביא לתוצאה הקשה לפיה עבריין המורשע בשוחד מכהן בתפקיד שר בכיר

כזכור עתרה התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של דרעי לשר הכלכלה ופיתוח הנגב והגליל, נוכח עברו הפלילי. בג"ץ דחה את העתירה והתנועה לאיכות השלטון טוענת כי בכך נוצרה הלכה חדשה, שעומדת בסתירה להלכה הקודמת.

עד עתה, לפני מינויו של אדם בעל עבר פלילי לתפקיד בכיר בשירות הציבורי, היה נדרש לשקול כ-12 שיקולים, בהם: חומרת העבירות, האם המדובר באירוע חד פעמי או עבירה מתמשכת; האם המשרה הציבורית שימשה ככלי לביצוע העבירה; האם המועמד הביע חרטה; חלוף הזמן מביצוע המעשים; האם נקבע כי נפל קלון במעשים; ועוד. התנועה טוענת כי בפסק הדין החדש נקבע כי חלוף הזמן מאז ביצוע העבירה חדל להיות שיקול אחד בלבד, מבין 12 שיקולים – והפך להיות חזות הכל.

עוד טוענת התנועה כי המסר הנלמד מפסק הדין האחרון חותר תחת אינטרס הציבור שבהבטחת בניקיון כפיו של השירות הציבורי – ולכך תהיינה השלכות מרחיקות לכת על התרבות הפוליטית ועל דמותם של משרתי הציבור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן