Skip to content

נשים משחקות כדורגל? כך לא עושות כולן

ספר חדש של פרופ' אמיר בן פורת עוסק בכדורגל הנשים, תולדותיו בישראל, התפיסה העצמית של העוסקות בו, הסוציולוגיה של המשחק וגם הצד הכלכלי שלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדי ארבע שנים זוכה כדורגל הנשים לכמה ימים של כותרות בעקבות טורניר אליפות העולם שנערך בקיץ שאחרי המונדיאל לגברים. השנה זה קרה שוב כאשר אליפות העולם הסתיימה בקנדה בזכייה נוספת של ארצות הברית. טורניר אליפות אירופה לנערות עד גיל 19 שנערך בישראל הוסיף לתשומת הלב לענף. ראוי להדגיש כי 75 אחוז מהשחקניות שהשתתפו במונדיאל אינן מקצועניות באופן מלא, כלומר זוכות לתשלום אבל עוסקות בעבודה נוספת.

ספרו של הסוציולוג פרופ' אמיר בן פורת, "כך לא עושות כולן", דן בכדורגל הנשים מזווית אקדמית היסטורית וסוציולוגית. כדורגל הנשים החל למעשה בשלהי המאה ה-19, הושפע מהמאבק הפמיניסטי המוקדם וקיבל דחיפה בימי מלחמת העולם הראשונה כאשר הגברים היו מגויסים ומשחקי הליגה האנגלית נדחו. הענף נתקל כמובן בהתנגדות מצד הממסד שראה בכדורגל מבצר של גבריות. שנות ה-60 והמאבק הפמיניסטי תרמו את חלקן ללגיטימיות הגוברת לענף. עם זאת, מונדיאל הנשים החל ב-1991, יותר מ-60 שנה לאחר הטורניר לגברים, ויחסי הכוחות בו מאוד ברורים כאשר רק ארבע נבחרות זכו בגביע: ארה"ב גרמניה יפן ונורבגיה.  העיקרון העומד בבסיסו של הענף הוא "שוות אך נפרדות" – כלומר אין טעם להתחרות עם גברים בשל ההבדלים הפיזיולוגיים אבל יש לתבוע שוויון מבחינת ליגות וטורנירים מקבילים לגמרים ולנשים. ואכן, בשנים האחרונות נערך גמר ליגת האלופות לנשים בסמוך לגמר הגברים ובאותה עיר, אך באיצטדיון קטן בהרבה בשל הביקוש הנמוך. כרטיס למשחק הנשים עלה השנה 5 יורו בלבד הרבה פחות מהכרטיס הזול לגברים.

לאחר הסקירה ההיסטורית עובר בן פורת לסקירה מקוצרת של הענף בארץ. כיצד קמה קבוצת "מיל"ן" (מועדון ישראלי לכדורגל נשים) בשנות ה-80 ועד לליגת הנשים של ימינו שנשלטת בשנים האחרונות ע"י אס"א תל אביב. לאחר מכן מופיעות תוצאות סקר בנוגע לתפיסה העצמית של הכדורגלניות ולתחושות הסיפוק והגאווה שהעיסוק מקנה להן. בן פורת משתמש במונח "ההיעשות הקפיטליסטית" כדי לציין שעתידו של הענף תלוי ביכולת שלו למצוא מקורות מימון ולצבור פופולריות בשוק תחרותי. במונדיאל האחרון בקנדה האצטדיון היו מלא בגמר, אבל קרחות ענק נרשמו גם בשלבי הנוקאאוט. הרושם הוא שהענף בצמיחה אבל גורלו נחרץ להיות ענף נישה קטן שתופס כותרות ראשיות רק במונדיאל. כך או כך, אין ספק שעצם קיומו הוא הצהרה פוליטית ראויה להייחסות.

"כך לא עושות כולן" / 203 עמ' / הוצאת רסלינג

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן