Skip to content

בויצו תל אביב סירבו לקבל ילדה והציעו למעוטת יכולת לפנות לגן פרטי

ג'ני דונר העובדת במשרה חלקית בשכר זעום, התבשרה כי רישום בתה למעונות ויצו הופסק היות ולא נרשמה בזמן. האם המופתעת מציגה רישום, העברת מסמכים ותשלום דמי רישום בזמן, ומציגה קלטת שיחה בה נאמר לה כי בתה לא התקבלה היות ופשוט אין מקום. ג'ני: "אני יודעת שילדי ידוענים ובעלי שכר גבוה התקבלו למעון ולי מציעים לפנות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשנפתלי בנט שר החינוך הודיע כי שנת הלימודים הנוכחית תיפתח ללא בעיות וכל ילד ממעון ועד תיכון יזכה לחינוך, הוא בטח לא התכוון למעונות היום של ויצו. שם, כך מסתבר, רצוי להיות ידוען או בעל קשרים על מנת להתקבל למעונות מסוימים שבתל אביב.
"אנחנו נאבק על כך שכל ילד שיקבל חינוך נאות", נאם אתמול שר החינוך. אך במשפחת דונר-קניגסברג, בה האב לא עובד והאם עובדת במשרה חלקית ובשכר מינימום, הבת יהב בת השנה וחודש, לא תזכה לחינוך הנאות. בינתיים היא בבית.
בני הזוג נאבקים להכניס את יהב למעונות ויצו באזור עבודת האם ג'ני, על מנת שהאם תוכל לעבוד ולפרנס בדוחק את משפחתה. "את לא עומדת בקריטריונים" נאמר בעל פה באחת מהפעמים לאם במחוז תל אביב של משרד הכלכלה.
אלא שבמשרד הכלכלה גורסים כעת כי העניין הוא אחר. "היא לא הגישה בזמן את המסמכים נדרשים ולכן הטיפול בה הופסק", הגיבה דוברות משרד הכלכלה לשאלת מגפון. "כדאי שתחפשי לך פיתרון במעונות פרטים", יעצה בטון ידידותי מנהלת מעון ויצו לאם.
"אני תומך במהלך להרחבת וריווח המעונות הקיימים על מנת לענות על הצרכים של האוכלוסייה ולייצר פתרון מידי לעוד אלפי הורים מכל קצוות הארץ וכל שכבות באוכלוסייה. כמו כן נבחן פתרון מידי שיאפשר לכל מעון לקלוט יותר ילדים ולהגדיל את התפוסה במעונות הקיימים", כך נאם אתמול שר הכלכלה אריה דרעי כשחנך את פתיחת שנת הלימודים במעמד מנכ"ל ויצו במעון ויצו שבירושלים.

קולאז' יחסי ציבור של השקת שנת הלימודים במעון ויצו בבירה. דרעי: "המעונות הקיימים על מנת לענות על הצרכים של האוכלוסייה" (צילום: אתר משרד הכלכלה)
קולאז' יחסי ציבור של השקת שנת הלימודים במעון ויצו בבירה. דרעי: "המעונות הקיימים על מנת לענות על הצרכים של האוכלוסייה" (צילום: אתר משרד הכלכלה)

את ג'ני ההצהרה הזו לא ריגשה. "ככל הנראה אנחנו ובתנו התינוקת לא מספיק שקופים לעיניו של השר", היא אומרת. ג'ני: "במעונות ויצו אליהם נרשמתי הציעו לי לפנות למעונות אחרים המרוחקים מאוד מאזור שניי המעונות הללו. רק צריך להבין כי מדובר במעונות המרוחקים ממקום עבודתי  ואני אדרש לנסוע שעה וחצי לפחות בשני אוטובוסים בכל כיוון מידי יום, עובדה זו תקשה עלי גם מבחינת זמן וגם מבחינה כלכלית למימון הנסיעות". לגבי ג'ני מיקום המעון חיוני לעבודתה. לאחר תקופה ארוכה שבה לא עבדה,  ילדה את בתה  וחיפשה עבודה, מצאה סוף, סוף מקום עבודה פרטי בו החלה בעבודתה כמתורגמנית. "אומנם על פי החוזה שנכרת ביני לבין מעסיקיי אני יכולה ומתבקשת לעבוד בהיקף של משרה מלאה", היא מסבירה, " אבל נכון לעכשיו אני עובדת בהיקף של כ-40% משרה לכל היותר בגלל חוסר מעון מתאים לבתי".
עם פתיחת שנת הלימודים התגאו במשרד הכלכלה בנתוני התקציב למעונות ומסרו כי השנה המשרד "סייע להורים בסבסוד עלות המסגרות (מעונות \ צהרונים) בהיקף של כ-900 מיליון שקלים בשנת הלימודים תשע"ה – במטרה לעודד שילובן של נשים בשוק העבודה". "באמת?", שואלת ג'ני בפליאה. "את בתי הם מסרבים לקבל ואני מתקשה לעבוד עקב כך, כנראה שהבשורה הזו של דרעי לא הגיע למעונות ויצו בתל אביב".  בויצו מסבירים כי הם בהחלט רגישים מאוד לבעיותיה של ג'ני אך מדגישים כי הם כפופים להנחיות משרד הכלכלה. "ויצו כפופה לקריטריונים קשיחים של משרד הכלכלה ואין בידה לשנותם או לעבור עליהם,". וג'ני, כך מסבירים בויצו,  לא עומדת בקריטריון של הקף המשרה אותו קבע משרד הכלכלה לקבלת אם עובדת למעון. כך ויצו.

ג'ני ובתה (צילום באדיבות המשפחה)
ג'ני ובתה ממתינות לרישום (צילום באדיבות המשפחה)

בעלי מובטל עקב תאונה קשה, אני עובדת במשרה חלקית מהיכן ניקח מימון לגן פרטי?

ג'יני דונר (41) והילל קינגסברג (48), נישאו בטקס אזרחי לפני כשנתיים. הילל עבד שעות ארוכות כנהג משאית ונראה שיכול היה לפרנס את משפחתו החדשה. נישואיהם נשאו פרי וג'ני הרתה וילדה את יהב בתם. בני הזוג עם בתה של ג'ני מנישואיה הקודמים, שכרו דירה צנועה בתל אביב. וציפו לחיים פשוטים.
איתרע מזלם ובחודש דצמבר 2014, נפגע הילל בתאונת עבודה וידו נפגעה קשות. הוא הפסיק לעבוד והחל במהלכים ארוכים של שיקום ותביעה מול הביטוח הלאומי לקבלת קביעה אחוזי נכותו.
בתחילה התקיימו בני מחסכונות דלים שהיו ברשותם. אך לאחר שג'ני ילדה את בתם המשותפת נכנסו בני הזוג למצוקה קשה. ג'ני חיפשה עבודה בכל תחום. לפני כשלושה חודשים מצאה לה מקום עבודה והחלה לעבוד בה. היא העריכה שבתום החופש הגדול תיכנס בתה למעון יום של ויצו לא רחוק ממקום עבודתה והיא תוכל להרחיב את היקף שעות העבודה עד למשרה מלאה. במקום העבודה החדש גילו הבנה למצבה והלכו לקראתה. הם, כמוה, המתינו בסבלנות לתחילת שנת הלימודים הנוכחית.
ב-28 ליוני 2015, עם פתיחת עונת הרישום למוסדות חינוך וגני ילדים, הגיעו בני הזוג למעונות ויצו לרישום בתם למעון. הם רשמו את הבת לשתי מעונות ויצו. האחד ששוכן ברחוב בר כוכבא והשני בקינג ג'ורג'. השניים שלמו 260 שקל לרישום בשני הגנים, מסרו לידי משרד הכלכלה במחוז תל אביב את כל הניירת הנדרשת והמתינו לתשובה. לאחר מספר ימים התקשרה אל ג'ני אישה ממשרד הכלכלה בתל אביב ובקשה ממנה להשלים ניירת. חסרים לנו תלושי שכר שלך ושל בעלך, אמרה המתקשרת לאם. "רק מצאתי עבודה והחודש אני התחלתי לעבוד שם לכן טרם קיבלתי שכר ואיתו תלוש השכר", הסבירה האם, ואמרה כי העבירה לידי המשרד את חוזה העסקתה הטרי בו רשומים תנאי קבלתה לעבודה, שכרה והיקף המשרה.
"היות ובעלי לא עובד מאז דצמבר שנה שעברה, אין לנו תלושי שכר עבורו וכשהיא התקשרה טרם קיבלנו כספי הביטוח הלאומי עבורו, כך שמסרנו לידיהם את כל מה שהיה בידינו, את התביעה של הילל בביטוח הלאומי וגם אישורים המעידים על מצבו הרפואי ועל כך שאיננו עובד", היא מסבירה.
לדבריה במשרד הכלכלה הסתפקו בכך והשניים המתינו לתשובה באיזה מעון תיקלט הילדה. אבל באמצע יולי האחרון, כשהתשובה בוששה להגיע, חשה ג'ני כי משהו כאן לא תקין. היא התקשרה למנהלת אחד המעונות בויצו ונענתה כי הרשימה מלאה וכי היא יכולה רק לערער על כך במשרד הכלכלה. המנהלת הציעה באדיבות לאם לפנות לגנים פרטיים ואף מסרה לה שמני מספרי טלפון של שני הגנים. ג'ני: "בעלי מובטל עקב תאונה קשה ואני עובדת במשרה חלקית בשכר מינימום, מהיכן היא ציפתה שאשלם לגן פרטי?".
בני הזוג לא וויתרו ופנו שוב ודרשו שמי מהמעונות יקלטו את בתם לשנת הלימודים נקרבה. נבדוק נאמר להם ושוב המתינו בני הזוג. לפני כשבועיים התבשרו השניים סופית כי אין לבתם מקום בשני המעונות כאחד, הרישום הסתיים ומיקומה של יהב ברשימת ההמתנה הוא 31. לשאלת האם מדוע המיקום הזה, היא נענתה כי כנראה ואיננה עומדת בקריטריונים של משרד הכלכלה. "את פשוט לא עמדת בקריטריונים", הסבירה מנהלת המעון לאם ההמומה. "אלו קריטריונים נדרשים כדי שמשרד הכלכלה יסייע?" שואלת ג'ני, "אולי היה עלי פשוט לשקר, לא לספר שנישאתי ולטעון שאני אם יחידנית ולא נשואה. כן, פשוט לשקר, אז הייתי מצויה בקריטריונים הנכונים? – מה עוד הייתי צריכה לעשות על מנת שבתי תקלט בגן, כדי שאני אוכל לעבוד. מה?".

משרד הכלכלה: היא לא נרשמה בזמן. האם: זו לא האמת, נרשמנו בזמן ויש לי הוכחות

לפניית מגפון הגיבו במשרד הכלכלה לאחר בדיקה בת יומיים והסבירו כי לדברי מנהלת מחוז תל אביב "רישום האם ובתה הופסק בגלל שזו התבקשה להעביר מסמכים שונים ולא העבירה עד כה". "פנינו אליה מספר פעמים והיא לא נענתה", הסבירו במחוז תל אביב את סיבת הפסקת הטיפול ברישום.
"מישהו משקר כאן", שוללת ג'ני דברים אלו בתוקף,"הם פשוט אינם דוברי אמת, ממש לא". היא מסבירה כי "העברתי להם כל מסמך שנדרשתי. בהתחלה הבעיה הייתה שלא היו לי תלושי שכר להציג בפניהם כי רק התחלתי לעבוד. לכן מסרתי להם את חוזה העסקתי שמציין את שכרי (שכר מינימום) והיקף העסקתי. יתרה מכך, אחרי שהילל כבר קיבל כספים מהביטוח הלאומי, העברנו להם גם את הרישום זה. אני יודעת שאף אחד לא פסל אותנו בגלל שאיחרנו להירשם. אף אחד לא העלה טענה מוזרה כזו באוזנינו, ההיפך הוא הנכון, נרשמנו בזמן ושילמנו דמי רישום בזמן". לראיה היא מציגה קלטת בה מוסרת לה אחת ממנהלות המעונות כי רישום הבת היה תקין אך פשוט "כרגע אין יותר מקום במעון".
במשרד הכלכלה אליהם הועברו תהיות אלו בחרו שלא להגיב לחוסר הדיוק בין טענות המחוז של הפסקת רישום עקב אי קבל מסמכים בזמן לעובדות השונות לחלוטין שמציגים בני הזוג דונר – קניגסברג. עם זאת המליצו לשניים להגיע ביום ראשון שעבר למשרדי המחוז ולהעביר שוב את המסמכים שבידיהם.

"הגענו שוב עם מסמכים והתבקשנו לחזור ולפקסס". הילל ובתו יהב במשרדי מחוז תל אביב
"הגענו שוב עם מסמכים והתבקשנו לחזור ולפקסס". הילל ובתו יהב במשרדי מחוז תל אביב

"בינתיים הרישום לגנים הסתיים והעובדים כבר יצאו לחופשה", אמרו למגפון בדוברות משרד הכלכלה, אבל כדאי שהאם תגיע כבר ביום ראשון ותמסור את המסמכים שבידיה". בהמשך לבקשה זו הגיעו בני הזוג ביום ראשון למשרדי הנהלת מחוז משרד הכלכלה שבתל אביב עם המסמכים בידיהם. "הגענו כמתבקש אבל לא הייתה קבלת קהל ולא נתנו לנו להיכנס", מספרים בני הזוג, " הסברנו לשומרים את המצב וכן את העובדה כי לא הגענו על דעתנו והתבקשנו להגיע ולמסור שוב מסמכים שהפעם גם כללו את תלוש השכר הראשון של ג'ני", אבל מאבטחי המשרדים שלא היו מודעים לכל הנושא סירבו להכניס את בני הזוג. "אין קבלת קהל" נאמר לבני הזוג. בסופו של דבר באדיבות אחד מאנשי האבטחה במקום, ירדה לפגוש בהם עובדת המשרד וזו הציעה להם לשוב לביתם ומשם להעביר את המסמכים שבידיהם ובפקס. "ברור שהיה עליהם להעביר מסמכים בפקס" הסבירה שירה קווה דוברת משרד הכלכלה, "הרי הרישום הסתיים וכולם כעת בחופש". כך הדוברת. היא לא הסבירה מדוע בשיחה קודמת יעצה לבני הזוג להגיע למשרדי המחוז ביום ראשון למרות שידעה כי המשרדים בחופשה או סגורים. "כדאי מאוד שימתינו לראשון בספטמבר", יעצה הדוברת והסבירה "כי אז הרבה הורים מודיעים על ביטול מסיבה פשוטה. הם רושמים את ילדיהם למספר גנים וביום פתיחת שנת הלימודים מבטלים את הרישום שאינם נזקקים לו יותר", כך הדוברת.

עם תלוש שכר של פחות מאלפיים ש"ח האם הופנתה לגן פרטי
עם תלוש שכר של פחות מאלפיים ש"ח האם הופנתה לגן פרטי

ג'ני והילל המתינו שוב והפעם לתחילת שנת הלימודים בספטמבר. אתמול (שלישי), יום תחילת הלימודים התקשרה אל ג'ני מנהלת אחד המעונות ובישרה לה כי כיתת הגילאי של בתם הכוללת בתוכה 22 ילד, מלאה עד אפס מקום. "לצערי, מסתבר שאין ביטולים" אמרה המנהלת.
"אני לא מבינה מה עלי לעשות", אומרת ג'ני, "אני יודעת בבירור שילדים במצב כלכלי טוב באלף מונים משלי וגם ילדי ידוענים מאוד התקבלו ונמצאים בגן הזה. דווקא אני שנאבקת לשרוד ומחזיקה עבודה בשיניים, מבקשת ויכולה לעבוד במשרה מלאה, דווקא אני נדרשת ממשרד הכלכלה וממנהלות המעונות להגיע למעונות אחרים כפיתרון לבעיה, כאלו המצויים מרחק של שעה וחצי לכל כיוון. מישהו צריך להבין כי עובדה זו תאלץ אותי לסיים כל יום מוקדם מאוד כדי לקחת את בתי מהמעון ולהתחיל לעבוד מאוחר כל יום". ג'ני: "ויצו איננו עסק פרטי, הוא ממומן רובו ככולו על ידי משרד הכלכלה. אני גם לא מבינה למה אני שעומדת בכל הקריטריונים הנדרשים לזכאות רישום וקבלה למעון לא יכולה להכניס לשם את בתי. אני אומרת שוב כי למרות דברי מנהלת מחוז תל אביב לדוברות המשרד, אני כן נרשמתי בזמן, כן שילמתי דמי רישום וכן העברתי כל מסמך שנדרשתי, אז מדוע אני לא זכאית לכך שבתי תלך לגן? מדוע שלא אוכל לצאת לעבודה וכך ילדיי, בעלי אני נוכל לשרוד?, למה הם מצפים שם, שבסופו של יום אפוטר בגלל חוסר יכולת לעמוד בשעות
העבודה?, ומה אז נעשה? נקבל אבטחת הכנסה?"; "מי יודע, אולי שר הכלכלה יקרא את הדברים ויענה לי השקופה".

ויצו: "ידינו כבולות. איננו יכולים להמרות הנחיות של משרד הכלכלה"
בויצו הגיבו בכאב לטענות. אנחנו עושים ככל יכולתנו למען נשים ומשפחות במצוקה, הם אומרים, אבל אנו איננו בעלי הבית במקרה זה, כאן אנו נתונים להנחיות חמורות המגיעות ממשרד הכלכלה. מיטל וולף דוברת ויצו הגיבה ואמרה כי "ויצו פועלת כדי לסייע למשפחות רבות מכל מגזרי החברה בישראל ולא חוסכת במאמצים כדי לאפשר לכמה שיותר משפחות להשתלב במעונותיה. יחד עם זאת, בדומה למפעילים אחרים ויצו כפופה לקריטריונים קשיחים של משרד הכלכלה ואין בידה לשנותם או לעבור עליהם.  רואה חשבון מטעם המשרד הוא שבודק את הזכאות של כל המבקשים להתקבל למעון, ומדרג את מידת זכאותן, ע"פ התבחינים. בשל פער בין הביקוש למספר המקומות הקיים, ניתנת קדימות למשפחות העומדות בקריטריונים ושהגישו את המסמכים המעידים על זכאותם. כארגון שומר חוק, ויצו אינה יכולה לנהוג בניגוד לחוק ולהפלות משפחות אחרות הזכאיות להשתלב במעון.  חשוב להדגיש כי הצענו למשפחה את האפשרות להגיש בקשות להירשם במעונות אחרים בהן הרישום טרם הגיע לתפוסה מלאה. אנו תקווה כי המקרה הרגיש של המשפחה ייפתר על ידי משרד הכלכלה בצורה הטובה ביותר".

 

1 Comment

  1. הלל וז'ני דונר-קניגסברג
    2 בספטמבר 2015 @ 19:14

    אם יורשה לנו להוסיף לעניין הכתבה:
    מיקומה של בתנו במעון ויצ"ו בקינג ג'ורג' הוא 31 ולא 25 כפי שנרשם בטעות בכתבה, מה שהופך אותו למיקום בלתי ריאלי בעליל ואילו במעון ויצ"ו בבר כוכבא סירבו למסור את המיקום בטענה שקיבלו הנחיה ממשרד הכלכלה.
    משרד הכלכלה בתורו מסר לנו מסמך חסר בניגוד לנהלים, שגם בו נעדר המידע אודות מיקום בתנו ברשימת ההמתנה.

    לעניין הביקור שלנו ביום ראשון שעבר במשרד הכלכלה, אף אחד לא ירד ממשרדי אגף משפחתונים ומעונות יום (המאבטח בכניסה, שהיה מאוד אדיב, ניסה להשיג לנו חותמת "נתקבל" על המסמכים ואף עלה בעצמו לצורך העניין).
    לאחר שירד המאבטח, מבלי שקיבל חותמת "נתקבל" על המסמכים שמסרנו בידיו, פנו אלינו מהאגף הנ"ל בטלפון הפנימי בבניין באמצעות המאבטחים ושם נתבשרנו כי "אצלנו אין בכלל קבלת קהל ואין לנו ידיעה כלשהי על זימון שלכם אלינו".
    כמו-כן, ציינה הדוברת (שהזדהתה בשם דיאנה) כי עלינו לפנות למספר הטלפון שהסתבר כמספר הטלאול לעניין הסבסוד המופיע גם באתר משרד הכלכלה, מספר אליו התקשרנו מאות פעמים(!) רק כדי לקבל צליל תפוס ומבקרים נדירים, הנציגים הדגישו שמדובר אך ורק במענה לעניין הסבסוד לילדים שכבר התקבלו.

    כן נדגיש, כי הניירת בענייננו הוגשה על ידינו בזמן ומיד כאשר נתקבשנו להוסיף מסמכים נוספים, עשינו כן.

    הכל מתועד!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן