Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 4.9.2015

אפלפלד חדש, איטלקיה גאונה, תחזית קודרת על העתיד לבוא, שמחה גדולה תוצרת ע. הלל ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אל תיגע בזמיר / הרפר לי  תרגום חדש לאחד הספרים הנקראים והאהובים בספרות האמריקנית שמגיע כמובן על רקע גילוי כתב היד של ספר ההמשך והוצאתו לאור ממש לא מזמן. "אל תיגע בזמיר" פורסם בארצות הברית בשנת 1960 ותוך זמן קצר הפך לרב מכר ולספר פולחן. על אף הצלחתה והציפייה העצומה ממנה לא פרסמה הרפר לי ספרים נוספים ומאחר שגם סירבה לאורך השנים להתראיין ולקיים כל מגע עם התקשורת, הפכה דמותה למסתורית משהו. בתחילת 2015 נודע כי הסופרת המתקרבת לגיל תשעים מצאה כתב יד שהייתה משוכנעת כי אבד וכי מדובר בספר המשך לרומן המפורסם ובו עלילותיהם של הדמויות, עשרים שנה מאוחר יותר. הרפר לי עצמה סיפרה כי ספר ההמשך נכתב בכלל עוד לפני "אל תיגע בזמיר" אך בעצת הסוכן הספרותי שלה כתבה את הסיפור מחדש כאשר הדמויות צעירות יותר.

העלילה מתרחשת בשנות השלושים של המאה הקודמת בעיירה קטנה בדרום ארצות הברית, כאשר אחד מתושביה האפרו-אמריקנים מואשם באונס של צעירה לבנה. המספרת היא סקאוט פינץ', ילדה צעירה ובתו של עורך הדין שנשכר להגן על הנאשם בבית המשפט.

אל תיגע בזמיר מאת הרפר לי, הוצאות ידיעות ספרים ועם עובד, תרגמה מאנגלית: מיכל אלפון, 367 עמ'

 

החברה הגאונה / אֶלֶנה פֶרַנטֶה  ממש לא מזמן נשבעתי לעצמי בפעם המי יודע כמה שמעכשיו רק ספרים קצרים, אולי כי הסבלנות שלי הולכת ומתקצרת עם השנים, ואולי, כי רוב הספרים הארוכים ממש שקראתי נראו לי ארוכים מדי וכאלה שניתן היה לקצץ מהם שליש. והנה מגיע "החברה הגאונה" שמסתמן כנפלא, ונכון שארכו סביר אך מסתבר שמדובר בראשון מתוך מחזור ספרים הכולל 1800 עמודים..

אלנה פרנטה מסתורית אפילו יותר מהרפר לי. הסופרת האיטלקיה הנערצת פרסמה את ספרה הראשון בשנת 1992 תחת שם עט ומתעקשת מאז ועד היום לא לחשוף את זהותה ולא לקיים שום מגע עם הקוראים והתקשורת. הספרים שהוציאה במהלך השנים זכו לאהדה רבה הן בקרב המבקרים והן אצל הקוראים ולא אחת משווים את כתיבתה וזו של נטליה גינצבורג ואלזה מורנטה.

לילה צ'רולו בת ה-66 נעלמת במכוון מבלי להותיר זכר או עקבות ומצליחה להרגיז מאוד בכך את חברתה מזה 60 שנה, אלנה. בתגובה לכך, מתיישבת אלנה לכתוב את קורותיהן מאז היו ילדות קטנות בנאפולי. "החברה הגאונה" שהוא כאמור הספר הראשון במחזור מספרן את סיפורן מגיל 6 ועד גיל 16.

החברה הגאונה מאת אֶלֶנה פֶרַנטֶה , הספריה החדשה, תרגם מאיטלקית: אלון אלטרס, 342 עמ'

לילות קיץ ארוכים / אהרן אפלפלד  למעלה מארבעים ספרים כבר כתב האיש בן ה-83 שסיפור חייו שזור בכל אחד מספריו, הנוגעים כולם בדרך זו אחרת במלחמת העולם השניה על זוועותיה, על הימים שקדמו לה ועל תוצאותיה והשלכותיה על גיבוריו של אפלפלד. אלו המעריצים אותו, ויש רבים כאלה, רואים בו מועמד ראוי לפרס נובל לספרות ואחד הסופרים הענקים של דורו, לא רק בישראל. לעומתם, יש הרואים בספריו חזרה בלתי פוסקת על אותו סיפור (ולפחות מן הזווית הזאת טוב היו עושים בזמורה ביתן לו היו נמנעים מעיצוב כריכה דומה כל כך לרומן הקודם שלו, "ימים של בהירות מדהימה")

שני גיבוריו של הרומן "לילות קיץ ארוכים" הם יאנק וסבא סרגיי. בעיצומה של המלחמה מפקיד אביו של יאנק את בנו בידיו של סבא סרגיי על מנת שישמור עליו ושניהם יחד יוצאים למסע נדודים ביערות, במהלכו מעביר סבא סרגיי כמה שיעורים את יאנק ומנסה להעניק משמעות לחייו. עם כל ספר נוסף של אפלפלד אני מבין שאין צורך להכריע בין המעריצים לאלו הרואים בו סופר של ספר אחד. מישהו כבר אמר פעם שסופרים כותבים כל ימיהם סיפור אחד מתמשך, והסיפור של אפלפלד גדול ומרשים ללא ספק.

לילות קיץ ארוכים מאת אהרן אפלפלד, הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, 216 עמ'

 

 

הנה ימים באים /  אברהם בורג  למעלה מעשר שנים לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים ואברהם בורג הפך מהבטחה פוליטית אמתית בדמות אינטלקטואל אמיץ דרך לדמות נלעגת בעייני חלקים רחבים מהציבור הישראלי. האיש שהיה יושב ראש הכנסת (ואפילו נשיא המדינה לשבועיים), ראש הסוכנות היהודית וכמעט כמעט יו"ר מפלגת העבודה (בבחירות שבעיני רבים הוכרעו על ידי קולות מזויפים) משמיע לעתים רחוקות מדי את קולו, ואולי, לאור התגובות והבוז שהוא זוכה בכל פעם מחדש, צריך דווקא להעריך אותו על כך שאינו אומר נואש.

"הנה ימים באים" היא אוטוביוגרפיה לא שגרתית שאינה מסתפקת בקורות חייו המרתקים של בורג אלא מבקשת גם להציג את עמדותיו ורעיונותיו הייחודיים לגבי שאלות מורכבות שמקבלות לרוב שוב ושוב את אותם פתרונות שחוקים וכושלים. תפיסת עולמו של בורג מרתקת וראויה להישמע בשל מקוריותו ובשל ההומניות הזועקת מהטקסט שלו, גם אם חלקים ממנו מדכאים ומזכירים לנו שוב כמה עקומה הדרך וכמה רע עלול להיות הסוף.

הנה ימים באים מאת אברהם בורג, הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 285 עמ' 

 

שֶׁמֶשׁ בַּמָּרוֹם זוֹרַחַת / ע. הִלֵּל  אוסף שיריו של ע. הלל הוא השישי בסדרה הנהדרת של שירי המופת לילדים בהוצאת דביר (קדמו לו אוספים משיריהם של ח.נ. ביאליק, אנדה עמיר, מרים ילן-שטקליס, נורית זרחי ולאה גולדברג). 25 שנה חלפו מאז הלך לעולמו הלל וכבר אפשר לקבוע ללא היסוס שמדובר באחד מגדולי משוררי הילדים (וגם למבוגרים, אגב, הוא כתב שירים נפלאים ממש) ובוודאי אחד הייחודיים שבהם.

האוסף מלווה באיורים הנהדרים של עינת צרפתי וכולל את השירים המוכרים כמו: יוסי ילד שלי מוצלח, יואש, מדוע לובשת הזברה פיג'מה ושירים מוכרים פחות אבל נפלאים אפילו יותר כמו: שיחה עם עטלף והדבר הנהדר הבא, "בטח ואולי": נִפְגְּשׁוּ בֶּטַח וְאוּלַי. / אָמַר בֶּטַח: הַי! / וְאוּלַי אָמַר: הַי-הַי! / אוּלַי אַתָּה יוֹדֵעַ, בֶּטַח, / מָה הַשָּׁעָה, אוּלַי? / בֶּטַח! אָמַר בֶּטַח. / אָז מַהִי? שָׁאַל אוּלַי, / שֵׁשׁ, אוּלַי, אָמַר בֶּטַח. / וְזֶה בֶּטַח אוֹ אוּלַי? שָׁאַל אֶת בֶּטַח אוּלַי. / בֶּטַח שֶׁבֶּטַח! אָמַר בֶּטַח. / וְאוּלַי עוֹד שְׁאֵלָה קְטַנָּה? שָׁאַל אֶת בֶּטַח אוּלַי. / אַדְרַבֶּטַח! אָמַר בֶּטַח. / אֵיזֶה יוֹם הַיּוֹם? שָׁאַל אֶת בֶּטַח אוּלַי. / יוֹם שִׁשִּׁי, אוּלַי. / וְזֶה בֶּטַח אוֹ אוּלַי? שָׁאַל אוּלַי. / בֶּטַח שֶׁבֶּטַח-בֶּטַח! אָמַר בֶּטַח. / תּוֹדָה, אָמַר אוּלַי. / בְּבַקָּשָׁה, אוּלַי, אָמַר בֶּטַח. / לְהִתְרָאוֹת! אָמַר אוּלַי. / וּבֶטַח אָמַר: בִּי! / וְאוּלַי: בַּי-בַּי!

שמש במרום זורחת מאת ע. הלל, הוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר, 71 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן