Skip to content

ועדת חוקה: גט בתוך 45 יום מפסיקת בית הדין הרבני

למרות הגבלת הזמן למתן הגט, ארגוני הנשים מתנגדים להצעת החוק, משום שהחוק הנוכחי מחייב לדון בהטלת הגבלות על סרבן הגט, תוך 30 יום. ואילו התיקון לחוק שאושר בוועדה, מאריך את המועד ל-90 יום. ח"כ אורלב: זה הרע במיעוטו מאת צבי זינגר הקץ לסחבת במתן הגט? ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות הגבלת הזמן למתן הגט, ארגוני הנשים מתנגדים להצעת החוק, משום שהחוק הנוכחי מחייב לדון בהטלת הגבלות על סרבן הגט, תוך 30 יום. ואילו התיקון לחוק שאושר בוועדה, מאריך את המועד ל-90 יום. ח"כ אורלב: זה הרע במיעוטו

מאת צבי זינגר

הקץ לסחבת במתן הגט? ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק בתי הדין הרבניים, שיחייב את בית הדין לקבוע מועדים למתן הגט ולדיון בהטלת מגבלות על סרבן הגט, במועד פסק הדין.

ח"כ עתניאל שנלר: "בית הדין לא עוזב - עד למתן הגט". צילום - אתר הכנסת
ח"כ עתניאל שנלר: "בית הדין לא עוזב - עד למתן הגט". צילום - אתר הכנסת

עפ"י הצעת החוק, שאותה יזמו חברי הכנסת עתניאל שנלר (קדימה) וזבולון אורלב (הבית היהודי), במועד מתן פסק הדין, לפיו על בני זוג להתגרש יחוייב בית הדין הרבני לקבוע גם מועד למתן הגט, לא יאוחר מ-45 יום ממתן פסק הדין. בחוק הנוכחי, אין חובה לקבוע מועד למתן הגט ובשל כך נגרמת במקרים רבים מאוד סחבת במתן הגט.

בהצעת החוק שאושרה נקבע גם שבית הדין יחוייב לקבוע מועד למתן צווי הגבלה לסרבן גט, לא יאוחר מ-45 יום, מהמועד שנקבע למתן הגט, כלומר 90 יום מפסיקת בית הדין. זאת, לעומת 30 יום, מיום מתן פסק הדין, בחוק הקיים. בית הדין הרבני הגדול, אשר ידון בערעור על החלטה למתן צו הגבלה. ייתן את החלטתו תוך 30 יום ממועד הדיון. עוד קובעת הצעת החוק, כי בית הדין יקיים דיוני מעקב, על מנת לוודא את קיום פסק הדין, ומתן הגט.

ח"כ זבולון אורלב: "לא מאוהב בחוק". תצלום - אתר הכנסת
ח"כ זבולון אורלב: "לא מאוהב בחוק". תצלום - אתר הכנסת

אף שמטרת הצעת החוק נועדה לשפר את מצבן של מסורבות הגט – התנגדו ארגוני הנשים להצעת החוק. לדברי ארגונים אלה, נוסח הצעת החוק שאושר, מרע את מצבן, כיון שהחוק הנוכחי מחייב לדון בהטלת הגבלות על סרבן הגט, תוך 30 יום. ואילו התיקון לחוק, מאריך את המועד ל-90 יום. גם דיוני המעקב שנועדו לאלץ את סרבני הגט, עלולים להתיש את הנשים ולגרום להן לוותר על זכויותיהן, בתמורה למתן הגט.

ח"כ זבולון אורלב ענה לארגוני הנשים ואמר "אתן צודקות! אולם צריך לקבל את המעט שהצלחנו להשיג. עצם המנגנון של קיום דיוני מעקב הוא חשוב מאוד. יש בכך צעד קדימה.  החוק הוא פרי פשרה. אני לא מאוהב בו. אולם, ההצעה הנוכחית, טובה יותר מהשארת המצב הנוכחי על כנו".

ח"כ עותניאל שנלר אמר "הלוואי ויכולנו להגיע למצב, בו ביום שיוכרע כי חובה על בני הזוג להתגרש, יינתן גט. החוק הנוכחי אינו גורם לגט. חשיבות החוק היא, בכך שבית הדין לא עוזב את הזוג, עד לביצוע של הגט בפועל". שנלר ציין כי הוא ניהל מו"מ ארוך עם הנהלת בתי הדין הרבניים וכי הנוסח המוצע, מתואם ומקובל על מנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב שלמה דיכובסקי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן