Skip to content

מקרה הלוביסט רומן "הדלת המסתובבת" גרביץ

מקרה גרביץ הוא מקרה קשה של תחלואי קשרי הון-שלטון. הסכנה הגדולה במקרה זה היא ניצול פרצה בחוק כדי לייצר שיטה לפיה אתם תבחרו בבחירות חברי כנסת ואחרי הבחירות יוכלו לנהל את חברי הכנסת שלכם נציגים מטעם חברות לובינג שיסיימו תפקידם ויחזרו לחברת הלובינג ששלחה אותם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לתחלואי קשרי הון-שלטון יש אולי התחלה אבל אין סוף. רבים מהללו חוקיים בימנו אבל כמו שכולנו יודעים, לא כל מה שחוקי גם ראוי. היום אספר לכם על המקרה של הלוביסט רומן "הדלת המסתובבת" גרביץ, שמונה לאחרונה למנהל סיעת 'ישראל ביתנו' בכנסת.

הלוביסט רומן גרביץ עבד 6 שנים בחברת 'פוליסי', חברת הלובינג החזקה בישראל. בעל החברה הוא מר בוריס קרסני, אחד האנשים החזקים בישראל ומי שלפי פרסומים נחשב למקורב לאביגדור ליברמן. חברת 'פוליסי' מייצגת בכנסת כ-60 לקוחות שביניהם לקוחות עסקיים מהגדולים במדינה.

בשנים האחרונות עבר הלוביסט גרביץ מסלול קרייריסטי מעניין. ראשית מונה ללוביסט ב'פוליסי' (2009), לאחר מכן דווח בתקשורת שלפני שתי מערכות בחירות לקח גרביץ חופשה ללא תשלום מ'פוליסי' כדי לעבוד כיועץ למפלגת 'ישראל ביתנו' בבחירות. באותו פרסום נטען שגרביץ נחשב למקורב לח"כית לשעבר פאינה קירשנבאום. מיד בתום הבחירות ההן חזר גרביץ לשמש לוביסט של חברת 'פוליסי' בכנסת, ולפני מספר שבועות הוא מונה ע"י ח"כ אביגדור ליברמן לתפקיד מנהל סיעת 'ישראל ביתנו' בכנסת.

כלומר מסלולו של גרביץ היה: פוליסי…ישראל ביתנו…פוליסי…ישראל ביתנו.

מה הבעיה אתם שואלים?
כדי להבין את הבעייתיות והסכנה הגלומים במסלול המקצועי של גרביץ אנסה להמחיש אותה. לדוגמה: אם הלקוחה של גרביץ הלוביסט הייתה 'תנובה' ובמסגרת עבודתו הוא היה אמור לטרפד חוק שפוגע באינטרס שלה, חלק מתפקידו כלוביסט בכנסת היה להגיע לחברי כנסת כדי לנסות לשכנע אותם בצדקת טענות הלקוחה 'תנובה'. עכשיו כמנהל סיעה בכנסת גרביץ יכול תיאורטית לנקוט בשלל אפשרויות כדי לקדם באמצעות חברי הכנסת "שלו" אינטרסים של 'תנובה' שהייתה עד אתמול לקוחה שלו. מעבר לכך, החוק הנוכחי גם לא מונע ממנו לחזור מחר שוב לעבוד כלוביסט ב'פוליסי' ושוב לייצג בכנסת אינטרסים של 'תנובה' בעצמו. איך להקת מטאליקה שרה פעם, Sad but True – עצוב אבל אמיתי.

למרות שזה עצוב זה עדיין חוקי, אז מה אני קופץ? ובכן, כאן נכנס נושא ניגוד העניינים. לדעתי מדובר במקרה קיצוני של ניגוד עניינים שיחייב את הכנסת בנקיטת צעדים מול הסיטואציה שנוצרה. לדוגמה, במכתבי ליועץ המשפטי ביקשתי לאסור על לוביסטים מ'פוליסי' לבוא במגע עם גרביץ או עם חברי כנסת מ'ישראל ביתנו'. בנוסף ביקשתי לאסור על חברי כנסת מ'ישראל ביתנו' לקדם בכנסת אינטרסים של לקוחות 'פוליסי' כל עוד גרביץ בתפקידו.

מקרה גרביץ הוא מקרה קשה של תחלואי קשרי הון-שלטון. הסכנה הגדולה במקרה זה היא ניצול פרצה בחוק כדי לייצר שיטה לפיה אתם תבחרו בבחירות חברי כנסת ואחרי הבחירות יוכלו לנהל את חברי הכנסת שלכם נציגים מטעם חברות לובינג שיסיימו תפקידם ויחזרו לחברת הלובינג ששלחה אותם. כך תיווצר סיטואציה שבה לחברות לובינג פשוט תהיינה סיעות בכנסת, בהחלט מצב שמחייב מחשבה לגבי הצורך של כולנו בהמשך המשטר הדמוקרטי בישראל וקיומן של בחירות כלליות לכנסת.
אז מה עושים? בימים אלה אני ממתין לתשובת היועץ המשפטי לכנסת. אם לא יחזור אלי בתשובה תוך 14 יום נתחיל להכין את הפנייה לבג"צ. גם אם יחזור אלי והתשובה לא תהיה מספקת אני ו'העמותה לדמוקרטיה מתקדמת' מתכוונים להגיש בג"צ בנושא.
המקרה המתואר לעיל נוח לנו כדי ליצור תקדים בנושא כיוון שמדובר בלוביסט, שעבר למעשה סיבוב אחד במה שמכונה "הדלת המסתובבת". אנחנו לא צריכים להעלות השערות לגבי יכולתו לשוב לייצג אינטרסים של חברת הלובינג ממנה יצא כיוון שהוא כבר עשה זאת בעבר. הלוביסט רומן "הדלת המסתובבת" גרביץ ישמש אותנו כדי לייצר תקדים שיצנן קצת את התלהבותם של אלה המתכננים להשתמש לצרכיהם בפרצה הקיימת בחוק . אחרי כן יגיע שלב של תיקון החוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן