Skip to content

אובמה: "הביטחון של ישראל בראש סדר העדיפויות"

בפגישה ראשונה מזה יותר משנה, עשו שני המנהיגים מאמץ להציג אווירה חיובית ומפוייסת. נתניהו הדגיש: "לא ויתרנו על התקווה לשלום, לעולם לא נוותר על התקווה לשלום. ועודי מחויב לחזון של שתי מדינות לשני עמים, מדינה פלסטינית מפורזת המכירה במדינה היהודית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני רוצה להבהיר שלא ויתרנו על התקווה לשלום, ולעולם לא נוותר עליה. אני נשאר מחויב לחזון שתי המדינות לשני העמים, בו מדינה פלסטינית מכירה במדינה היהודית". כך אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא ארה"ב ברק אובמה, בפתח הפגישה שקיימו השניים בבית הלבן.

אובמה - נתניהו. אווירה של פיוס. (צילום: חיים צח/לע"מ)
אובמה - נתניהו. אווירה של פיוס. (צילום: חיים צח/לע"מ)

שני האישים, למרות המשקעים הכבדים ביחסיהם, עשו מאמץ ניכר כדי להפגין רוח חיובית הדדית והקפידו על הצגת אווירה של פיוס. ראש הממשלה פתח את דבריו בהבעת תנחומים, על ההתנקשות בחיי אנשי הצבא האמריקניים בירדן והודה לנשיא אישית על ידידותו לישראל. "אנו עמכם", אמר. "המדינות שלנו יחד ביותר ממובן אחד, וברצוני להודות לך על הזדמנות זו לחזק את הידידות בינינו, שכבר חזקה, ולחזק את הברית בינינו, שכבר חזקה", אמר ראש הממשלה.

"אני סבור שזה מושרש בערכים המשותפים לנו", המשיך נתניהו. "זה נתמך על ידי אינטרסים משותפים, זה מונע קדימה באמצעות תחושה של גורל משותף. אנו נבחנים כיום ללא ספק בחוסר היציבות ובחוסר הביטחון במזרח התיכון, כפי שהגדרת זאת. אני חושב שכל אחד יכול לראות זאת בברבריות של דאע"ש, בתוקפנות ובטרור של שליחיה של איראן ובאיראן עצמה, ושילוב המהפכות הפך מיליוני אנשים לחסרי-בית, טבח במאות אלפים ואיננו יודעים מה עוד יקרה.

"אני חושב שזאת הזדמנות חשובה מאוד עבורנו לעבוד יחד, לראות כיצד נוכל להגן על עצמנו נגד תוקפנות זו ונגד טרור זה, וכיצד נוכל להחליש אותו – זוהי משימה מרתיעה", אמר נתניהו. "כמו כן, ברצוני להבהיר שלא ויתרנו על התקווה לשלום, לעולם לא נוותר על התקווה לשלום. ועודי מחויב לחזון של שתי מדינות לשני עמים, מדינה פלסטינית מפורזת המכירה במדינה היהודית. איני חושב שאפשר לפקפק בנחישותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור וחורבן, אך גם לא ניתן לפקפק בנכונותה של ישראל לעשות שלום עם מי משכנותיה שמעוניינת שבאמת להגיע לשלום עמנו".

 נתניהו אמר לנשיא אובמה כי הוא מצפה לדון אתו בדרכים מעשיות שבהן נוכל להפחית את המתח, להגביר יציבות ולהתקדם לעבר השלום. "ולבסוף, אדוני הנשיא, ברצוני להודות לך על מחויבותך להמשיך ולחזק את ביטחונה של ישראל, ועל מזכר ההבנות שבו אנו דנים. נטל הביטחון שנושאת במשך השנים ישראל על כתפיה כבד להחריד, ועשינו זאת בזכות התמיכה הנדיבה של ארצות הברית. ברצוני להביע את הערכתי לך ואת הערכתם של אזרחי ישראל  על מאמציך בנושא זה במשך שנות העבודה המשותפת שלנו, ועל הדברים שבהם אתה עוסק כעת: כיצד לחזק את ביטחונה של ישראל, כיצד לשמר את היתרון האיכותני הצבאי של ישראל כדי שישראל תוכל, כפי שאתה אומר תכופות, להגן על עצמה בעצמה מול כל איום".

בנימין ושרה נתניהו עם נחיתתם אתמול בארה"ב (צילום: חיים צח/לע"מ)
בנימין ושרה נתניהו עם נחיתתם אתמול בארה"ב (צילום: חיים צח/לע"מ)

נשיא ארה"ב אובמה הדגיש בפתח הפגישה כי לישראל זכות להגן על עצמה: "אני מגנה את האלימות הפלסטינית", אמר. "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. אני רוצה לשמוע את הרעיונות של נתניהו כדי להוריד את הלהבות עם הפלסטינים. הביטחון של ישראל בראש סדר העדיפויות. המצב הביטחוני במזרח התיכון מידרדר. אבל כפי שאמרתי בעבר – המחויבות שלי לביטחון ישראל היא בראש סדר העדיפויות".

הנשיא אובמה : "יש לנו שיתוף פעולה צבאי ומודיעני, קרוב יותר מאשר לכל שני ממשלים בהיסטוריה", אמר אובמה. "אנו מוודאים שאחת מבנות בריתנו הקרובות תוכל לא רק להגן על עצמה, אלא גם להיאבק באיומים באזור".

הנשיא אובמה אמר עוד כי הוא ונתניהו ישוחחו על על הגדלת הסיוע הביטחוני לישראל ועל הנושאים האזוריים ובהם דאע"ש והדרך להרגעת האלימות במזרח התיכון. הוא הדגיש כי ידון עם נתניהו על הדרך שבה ניתן לחזור למסלול של תהליך השלום. "הביטחון במזרח התיכון הידרדר, וביטחון ישראל בעדיפות עליונה", אמר הנשיא אובמה. הוא גם התייחס לנושא האיראני ואמר: "זה לא סוד שלי ולראש הממשלה נתניהו יש מחלוקות בנושא האיראני, אבל אין לנו מחלוקת בצורך למנוע מאיראן להגיע לפצצה". לדבריו, "לישראל זכות וחובה להגן על עצמה מהטרור הפלסטיני. אני מגנה את הטרור הזה ורוצה לדון עם נתניהו על איך אפשר לשוב לתהליך השלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן