Skip to content

המשנה ליועה"מ: לרגב יש זכות להקים צוות בדיקה, אך לא לשלול תקציבי פסטיבל

במכתב תשובה לאגודה לזכויות האזרח, הסבירה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי שרת התרבות זכאית להקים צוות בדיקה, אבל בפועל אין לה סמכות לבטל שום תקציב מסינמטק תל אביב שמקרין את סרטי הנכבה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השרה מירי רגב יכולה להקים צוות בדיקה שיצפה בכל סרטי פסטיבל הנכבה, אך למעשה הסמכות לקצץ בכספי התמיכה בפסטיבל נתונה בידי שר האוצר וגם זאת לאחר שיקים צוות בדיקה, יעביר מסקנותיו ליועץ המשפטי לעיון ורק אז תתכן פעולת הקיצוץ. כך השיב היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לעורך הדין דן יקיר, פרקליט אגודה לזכויות האדם. "אבקש לציין כי סעיף 3ב' לחוק יסודות התקציב (הסעיף עליו נשענה השרה א.מ) קובע מנגנון סדור וברור, המשקף את הזהירות והריסון שהמחוקק מצא לנכון לקבוע בבואו לבחון צמצום תמיכה מדינתית בביטוי בשל תוכנו. כחלק ממנגנון זה, נקבע כי הסמכות לקיומה של בחינה זו, ככל שיוחלט בכלל על קיומה, נתונה לשר האוצר", כתבה עורכת הדין דינה זילבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בשם היועץ. "החוק קובע כי שר האוצר רשאי לקבל החלטה על הפחתת תמיכה, לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי למשרד האוצר בדבר התקיימות עילות ההפחתה המנויות בחוק, ולאחר שהועברה אליו המלצת צוות מקצועי לגבי היקף ההוצאה שהוציא המוסד הנתמך, שבגינה ניתן יהיה להפחית מהתמיכה, ולגבי השלכות ההפחתה על הגוף או על גורמים אחרים הקשורים בו וסכום ההפחתה הראוי בהתחשב בכלל נסיבות העניין (שבכל מקרה אינו עולה על פי שלושה מההוצאה שהוציא הגוף בגין פעילות העולה כדי אחת מעילות ההפחתה המנויות בסעיף). יצוין כי החוק קובע את הרכבו של הצוות המקצועי האמור, אשר שר האוצר הוא שאחראי על מינויו, ואשר עליו לכלול עובד משרד המשפטים, עובד משרד האוצר ועובד המשרד הרלבנטי, קרי משרד התרבות והספורט. לאור הוראות החוק הברורות, זה הצוות המקצועי היחיד המוסמך להמליץ לשר האוצר בנוגע להפחתת תמיכה זו, ולא ניתן יהיה לקבל החלטה בעניין מבלי שהצוות יתכנס ויגבש המלצותיו", הסבירה זילבר במכתבה. לאמור: רגב תתקשה מאוד להגיע לידי הפחתת תקציב הפסטיבל, אם בכלל.

ככה רואה יותם יניב
ככה רואה יותם יניב

יתרה מזאת אם נניח השרה תרצה לפגוע בתקציב הפסטיבל, הרי שהיא תוכל לעשות כך לאחר שהפסטיבל יסתיים ותקציבו יהיה בידי מארגניו. רק אז, מסבירה המשנה ליועץ, תתכן הטלת סנקציה על כספים עתידיים: "הסדר זה מטיל סנקציה בדיעבד, לאחר שבוצעה הפעילות בגינה מתאפשרת הפחתת התמיכה, וזאת כחלק מתפיסת המשפט הישראלי שהגבלה מראש של חופש הביטוי צריכה להיות מותרת רק בנסיבות נדירות", מדגישה זילבר.

האגודה לזכויות האזרח: השרה איננה מבחינה בין דעותיה הפוליטיות לבין תפקידה
תגובת היועץ המשפטי לממשלה מגיעה לאחר שהאגודה לזכויות האזרח פנתה למשרד היועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה על הפסקת הליך הבדיקה של פסטיבל סרטי הנכבה והשיבה, שעליו הורתה שרת התרבות והספורט, מירי רגב. במכתב שנשלח לדינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, קבע היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, כי אין עילה לבדיקה שעליה הורתה השרה. הוא גם מתח ביקורת חריפה על שורת איומים בשלילת תמיכה שהפנתה השרה רגב בחודשים באחרונים כלפי מוסדות תרבות שונים. "דומה כי השרה איננה מבחינה בין דעותיה הפוליטיות לבין תפקידה המיניסטריאלי", כתב עו"ד יקיר.
הסערה התעוררה לאחר שבהוראת רגב הקים משרדה את צוות הבדיקה המיוחד, בהובלת ראשת מנהל התרבות ובהשתתפות ששת חברי המועצה לביקורת סרטים, שיישלח בסוף השבוע לפסטיבל "48 מילימטר", הוא פסטיבל הנכבה. חברי הצוות יצפו בכל הסרטים שנעשו על ידי ישראלים ופלסטינים ועוסקים בזכות השיבה ובנכבה. לצוות, כך הובהר, מטרה אחת: לבחון האם הפסטיבל עובר על חוק התקציב שאוסר מימון של יצירות שמעודדות הסתה וגזענות. לפסטיבל סרטי הנכבה השלישי, אין מימון ממשלתי. אך סינמטק תל אביב שכן מקבל מימון ממשלתי הדף כל בקשה או דרישה השנה לבטל את הפסטיבל בטענה של חופש ביטוי ובכך שהמוסד לא עובר על החוק. בתוך כך, הסרט הפלסטיני שמועמד לאוסקר ומוקרן במסגרת הפסטיבל יוקרן באופן חריג ביפו ולא בבניין בתל אביב, משום שיוצרו, הבמאי עאמר שומאלי סירב להקרין אותו במתחם שממומן על ידי הממשלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן