Skip to content

אפליה גרעינית

מומחה איראני לענייני המזרח התיכון וחבר במכון לחקר המדע ולימודים אסטרטגיים של המזה"ת בטהראן, מנתח את מה שהוא מזהה כיחס המפלה של המערב ושל ארה"ב בפרט לגרעין האיראני לעומת היחס לגרעין הישראלי.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סייד מוחי א-דין סַאגֵ'די (אֵטֵלָאַעאת, 17.12.2011)

תורגם על-ידי נמרוד זגגי

מומחה איראני לענייני המזרח התיכון וחבר במכון לחקר המדע ולימודים אסטרטגיים של המזה"ת בטהראן, מנתח את מה שהוא מזהה כיחס המפלה של המערב ושל ארה"ב בפרט לגרעין האיראני לעומת היחס לגרעין הישראלי

כור המים הכבדים באראק, איראן (Wikimedia/Nanking2010)
אומות האזור מודאגות מקיומו של חימוש גרעיני. כור המים הכבדים באראק, איראן (Wikimedia/Nanking2010)

בעוד ממשלת ארה"ב מגדירה את תכנית הגרעין האיראנית כסכנה לעולם ולמזה"ת, היא מגוננת על ארסנל הנשק הגרעיני של ישראל. עם זאת, העצרת הכללית של האו"ם הצביעה לאחרונה בעד הפיכת אזור המזה"ת לאזור מפורז מנשק גרעיני וביקשה מישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ולפתוח את דלתות מתקני הגרעין שלה בפני הפקחים הבינלאומיים.

בשנת 1955, לאחר הפלת ממשלתו של ד"ר מוסאדק (הפיכה שאירעה באיראן ב-16.8.1953 כאשר מוחמד רֵזַא שאה בסיוע ה-CIA, הדיח את ראש הממשלה, מוחמד מוסאדק; נ"ז) איראן, העניקה ממשלת אייזנהאוור לישראל תחנת כוח גרעינית קטנה שהוקמה באזור נחל שורק. בשנת 1966, הקימו הצרפתים את מתקן דימונה שבנגב. שנה לאחר מכן נודע שישראל גנבה דרך חברה בפנסילבניה שבארה"ב כמאה קילו אורניום מועשר שניתן לעשות בו שימוש בפצצה גרעינית. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1968, חטפה ישראל אנייה ליברית ושדדה מבטנה כמאה קילו "עוגה צהובה".

לישראל יש פצצת אטום מאז שנות ה-70 של המאה שעברה. גולדה מאיר, ראש ממשלת ישראל באותו זמן, רצתה להשמיד את סוריה ומצרים עם 13 פצצות גרעיניות. היה זה קיסינג'ר ששכנע אותה להמיר צעד זה באמצעות שליחת רכבת אווירית של נשק קונבנציונלי מוושינגטון לתל-אביב במהלך מלחמת רמדאן (השם המקובל בעולם הערבי ובאיראן למלחמת יום הכיפורים; נ"ז). ישראל קיימה שיתוף פעולה גרעיני עם המשטר הגזעני בדרום אפריקה שהגיע לסופו בשנת 1994 עם נפילת המשטר במדינה. לישראל יש ארבע מאות פצצות גרעין (תרמיות וניוטרוניות) מורכבות על טילים שהטווח של חלקם מגיע ל-11,500 קילומטר. כמו כן, ממשלת גרמניה סיפקה לישראל שש צוללות דיזל מדגם "דולפין" בחינם או בחצי-מחיר המסוגלות לשאת פצצות גרעיניות.

ישראל אינה מוכנה בשום אופן לאבד את המונופול הגרעיני שיש לה במזרח התיכון. בשנת 1981 היא תקפה מן האוויר את תחנת הכוח הגרעינית "תמוז" בעיראק, שנבנתה על ידי הצרפתים. בשנת 2007 היא תקפה מן האוויר מתקן בסוריה שממשלו של ג'ורג' בוש טען שדמשק התכוונה לבנות בו תחנת כח גרעינית בעזרת צפון קוריאה. בשני המקרים הללו, בעיראק וסוריה, לא הוכח שהיה למתקנים שימוש צבאי. ישראל מתנגדת גם להקמת תחנות כוח גרעיניות במצרים וירדן ונהנית מתמיכת ממשלות המערב.

התומכת העיקרית של ישראל היא ארה"ב, כלומר המדינה היחידה עד היום שעשתה שימוש בפצצה גרעינית לתקיפת אזרחים ושעד היום, 66 שנה לאחר מכן, עדיין מגנה על פעולתה הזו בספרי מחקר ובאמצעי התקשורת. ארה"ב וישראל הן הסכנה הגדולה ביותר שנוצרה לאחר מלחמת העולם השנייה לביטחון העולם ושלומו. אלא שדווקא את איראן מאשימים ותקיפת איראן היא אחת הדרכים ששתי אלה הגדירו על-מנת לפתור את "איום הגרעין" האיראני.

איראן לא תקפה אף מדינה במאות השנים האחרונות ותמיד רק הגנה על עצמה ושילמה בקורבנות רבים. האפליה הגרעינית הזו נגד איראן ונגד מדינות המזה"ת ועמיהן אינה יודעת גבולות והיא כוללת את הערבים, הטורקים והאיראנים. ייתכן שארה"ב אינה מפחדת מפצצת הגרעין הישראלית אולם, אומות האזור מודאגות מקיומו של חימוש כזה. סוגיה זו היא התורמת לאיבוד האמון של עמי המזרח התיכון בממשלת ארה"ב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן