Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 15.1.2016

הנס פלאדה חדש, אושרת קוטלר מנסה לפצח את אחד הסודות הגדולים של החיים, סיפורו של הסכם סייקס פיקו ששינה את המזרח התיכון לנצח ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גוסטב איש הברזל – כרוניקה של משפחה ברלינאית / הנס פאלאדה  נדמה לי שלצד אליס מונרו הנפלאה, פלאדה הוא הסופר היחיד שאני סומך בעיניים עצומות על כל דבר חדש שלו שרואה אור."גוסטב איש הברזל" הוא למעשה הספר אשר מסמן את תחילת ההתנגדות של פלאדה למשטר הגרמני. כתיבתו החלה כאשר חברת הסרטים טוביס הזמינה אצל פלאדה רומן (המיועד להיות מעובד לתסריט) אשר יהיה מבוסס על דמותו של אדם אמיתי – גוסטב הרטמן. כתיבתו החלה ב 1937 ועם סיומו כשנה לאחר מכן הסתבר לו שגבלס מגלה עניין רב בעבודתו ומבקש שהספר, המסתיים בשנת 1933 יכלול את התלהבותו של גוסטב מעליית המפלגה הנאצית לשלטון. לאחר נסיונות התחמקות של פלאדה הוא נכנע כאשר הבין כי חייו נמצאים בסכנה אך השתדל לעשות את המינימום הנדרש על מנת לרצות את שר התעמולה הגרמני.

"גוסטב איש הברזל" הוא סיפורו של גוסטב האקנדאל, מיני רודן, המנהל בקשיחות את עסקי הכרכרות שלו וגם את חייו האישיים, ומתמודד עם התמוטטות עסקיו בעקבות מלחמת העולם הראשונה והמכה הניצחת שסופגת בה גרמניה. ממש לאחרונה כתבתי כאן על חיבתי ההולכת וגוברת לספרים קצרים, אפילו קצרצרים אך זה המקום להוסיף שעבור מעטים וטובים ההערה הזאת לא רלוונטית.

גוסטב איש הברזל – כרוניקה של משפחה ברלינאית מאת הנס פאלאדה, הוצאות פן וידיעות ספרים, תרגמה מגרמנית: יוסיפיה סימון, 759 עמ'

 

 

שם צופן: וריטי / אליזבת וויין  יותר מדי זמן מצאתי עצמי הופך בין דפי הספר ומנסה לפענח את חידת קהל היעד של הספר המוצלח הזה. הסיבה פשוטה: הוצאת עוץ היא הוצאת ספרי ילדים ונוער אך מנגד אין בספר דבר שיעיד על כך שהוא מיועד דווקא לקוראים צעירים. אז בפרפרזה על אבידן שקבע ש "שיר הוא דבר שאני קובע שהוא שיר", נסכם שספר נעורים או נוער הוא כזה אם מחברו קבע שהוא כזה (או ההוצאה..). אבל כל אלה זוטות ומדובר, כאמור, בספר מוצלח שהתקבל באהדה רבה הן על ידי הקוראים והן על ידי הביקורות כאשר ראה אור בשנת 2012.

מטוס בריטי ועליו שתי בחורות צעירות, טייסת וסוכנת חשאית, מתרסק על אדמת צרפת בשנת 1943 בשיאה של מלחמת העולם השניה. השתיים אינן רק אחיות לקרב אלא גם ובעיקר חברות נפש ומיד לאחר ההתרסקות אחת מהן, וריטי, נופלת בשבי הגרמני ומנהלת לאורך ימים ארוכים קרב פסיכולוגי של ממש עם חוקריה. סיפורן של שתי הנערות הוא כמובן סיפור על חברות, נאמנות וגבורה אבל באופן מפתיע למדי, מדובר בספר מתח לא רע בכלל ובעיקר לא קלישאתי ולא נופל למלכודות שספרים דומים רבים אחרים נפלו בהן.

שם צופן: וריטי מאת: אליזבת וויין, הוצאת עוץ, תרגמה מאנגלית: ענבל שגיב-נקדימון,  304 עמ'

 

קו בחול – בריטניה, צרפת והמאבק שעיצב את המזרח התיכון / ג'יימס באר  100 שנה ימלאו במאי הקרוב להסכם סייקס פיקו, אותו הסכם נודע שחילק את המזרח התיכון במהלך מלחמת העולם הראשונה בין צרפת ואנגליה. אינספור תלמידים נבחנו בינתיים על ההסכם במסגרת בחינת הבגרות שלהם בהיסטוריה אך מעטים זוכרים את חשיבותו או מודעים לדרך בה עיצב ומשפיע על המזרח התיכון כולו ממש עד ימינו אנו. הסכם החלוקה שנחתם כאמור במאי 1916 הותיר את פלשתינה ירדן ועיראק בידי הבריטים ואת סוריה ולבנון בידי הצרפתים אך עם חתימתו לא רק שלא תמה המתיחות האזורית בין שתי המעצמות אלא אף החריפה.

באמצעות מסמכים מן הארכיונים בבריטניה ובצרפת אשר נחשפו רק בשנים האחרונות משחזר ג'יימס באר, עיתונאי בריטי, את אינספור התככים והמזימות שהתרחשו בין המעצמות במאבקן על השליטה במזרח התיכון. ההישג המשמעותי של באר, מעבר לחשיפת חלקים לא ידועים רבים הוא בכך שהצליח לכתוב ספר שלרגעים ארוכים מרגיש יותר כמו רומן ריגול ופחות כמו ספר היסטוריה עמוס עובדות משמימות.

קו בחול – בריטניה צרפת והמאבק שעיצב את המזרח התיכון מאת ג'יימס באר, הוצאת אופוס, תרגם מאנגלית: בועז וייס, 445 עמ'

 

 

אהבה, תשוקה, זוגיות – הדיאלקטיקה של האהבה / אושרת קוטלר  מצד אחד זה נראה כמו עוד ספר מתוך שורה ארוכה, כמעט אינסופית של ספרים המנסים לפצח את מה שאולי לא באמת ניתן ולא בטוח שבכלל כדאי. מאידך, מדובר באחת העיתונאיות האחרונות שנותרו בסביבה, חכמה ואמיצה ובעיקר בעלת מודעות עצמית מפותחת המהווה קו הגנה מנפילה אל בור הקלישאות האורב לכותבי הסוגה הזאת.

במשך שנתיים פגשה קוטלר זוגות, שברי זוגיות ואנשי מקצוע מתחומים שונים בניסיון לענות, כאמור, על שאלת מיליון הדולר: האם אפשר לשמר זוגיות בלי לוותר על כך שאהבה ותשוקה יהיו חלק ממנה? מתוך הראיונות והסיפורים היא מעלה שאלות ובפגישותיה עם אנשי המקצוע – פילוסוף, פסיכואנליטיקאי ופסיכולוגית אבולוציונית – היא מצליחה אפילו להסיק מסקנות. לא ברור על איזה מדף ימוקם הספר בחנויות הספרים, הרי לא מדובר במדריך לזוגיות נכונה או ספר הדרכה לשימור התשוקה, קוטלר חכמה מדי בשביל לנסות לכתוב דבר כזה. גם הניסיון להציל את חיי הזוגיות של בנותיה באמצעות הספר, כפי שסיפרה לאחרונה, ספק אם יצליח, ובכל זאת, מדובר בספר קריא ומעניין מאוד גם אם לא יציל את חיי האהבה שלכם.

אהבה, תשוקה, זוגיות – הדיאלקטיקה של האהבה מאת אושרת קוטלר, הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 189 עמ'

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן