Skip to content

הסערה – שלג צפוי בלילה שבין שני לשלישי גם בבירה

בלילה שבין שני לשלישי צפויה הבירה לקבל שלג. בינתיים הסערה מגיעה וכדאי מאוד להתכונן. התחזית וכיצד נזהר, בידיעה שלפנינו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיקר הסערה החורפית צפויה להגיע אלינו משעות הערב (מוצ"ש) בשירות המטאורולוגי מעדכנים כעת כי תהיה החמרה מסוימת סביב הלילה שבין שני לשלישי, לרבות שלישי לפנות בוקר-בסקירה הקודמת היה מדובר על משקעים מעורבים עם ברד (גרגרים קטנים) בירושלים ועכשיו הערכת המצב גורסת שזהו חלון זמנים בו יכולה להיות הערמות של שלג בעיר בגובה של 10 ס"מ. סערה זו איננה דומה ולו במקצת לזו שסופגות הבוקר ניו יורק וושינגטון D.C אבל עלינו לךהיערך בהתאם.

להלן התחזית:

• יום א' 24/01/16

רוחות עזות, ים גבוה, בנגב ייעשה אביך. בשעות הבוקר יתחזקו המשקעים בצפון ובמרכז וילוו בסופות רעמים. חשש לשיטפונות והצפות. התקררות נוספת.

שלג כבד יתחיל לרדת בצפון רמת הגולן ולהיערם.

בשעות הצהריים יתחילו המשקעים בפסגות ההרים בצפון ובמרכז (מעל 900 מ') להיות מעורבים – גשם עם שלג.

בלילה תתחיל הצטברות שלג בפסגות ההרים באזורים שמעל 900 מ' גם בצפון (צפון רמה"ג, גליל עליון) וגם במרכז (חברון, בית אל). בגבהים שבין 800 מ' ל-900 מ' צפויים בשלב זה משקעים מעורבים – גשם עם שלג (או שלג באוויר שעדיין לא נערם).

סה"כ הצטברות שלג ביממה זו: מעל 20 ס"מ בצפון רמה"ג, ס"מ בודדים בגליל עליון ובפסגות הגבוהות של הרי המרכז (חברון, בית אל).

• יום ב' 25/01/16

מזג אוויר קר מאוד וחורפי (מעונן, גשום, רוחות ערות).

בשעות הבוקר המוקדמות הצטברות השלג עשויה לרדת לגובה של כ-800 מ' בהרי המרכז וכ-700 מ' בגליל העליון.

בשלב זה יכולה להיות היערמות גם באזור ירושלים (השכונות הגבוהות) וגם באזור צפת.

באזור הגליל העליון החצי הראשון של יום שני הוא פרק הזמן בו החשש הגדול ביותר להיערמות משמעותית של שלג.

בחצי השני של היום הסיכוי לשלג משמעותי בצפון הולך ויורד (כמות המשקעים שם כנראה הולכת ופוחתת אחה"צ). לאחר שעות הבוקר ייתכן ורום השלג יעלה באזור הרי המרכז אל 850 מ' והמשקעים באזור ירושלים יהיו מעורבים – גשם עם שלג.

בהר חברון, גוש עציון ובית אל שלג לפרקים גם בשעות הצהריים של שני.

לקראת ערב צפויים המשקעים באזור זה להתחזק ורום השלג צפוי להנמיך בהרי המרכז לגובה של כ-750 מ'. בשלב זה צפויה הצטברות של שלג בירושלים. פרק השלג הזה עשוי להמשך עד שלישי בבוקר.
סה"כ הצטברות שלג ביממה זו: מעל 10 ס"מ בגליל העליון, מעל 15 ס"מ בהר חברון/גוש עציון, כ-10 ס"מ בירושלים.

• יום ג' 26/01/16

משקעים מרובים וסופות רעמים במישור החוף הדרומי וצפון מערב הנגב וחשש להצפות.

בשעות הבוקר המוקדמות שלג מעל 750 מ' בהרי המרכז, כולל ירושלים. אפשרות לשלג קל גם במצפה רמון.

לקראת צהריים רום השלג בהרי המרכז צפוי לעלות ל-800 מ' והמשקעים באזור ירושלים ייעשו מעורבים. בשלב זה ככל הנראה יתחדש בצפון (גליל עליון וגולן) השלג מעל גובה של 700-750 מ'.

במגן דוד אדום מזהירים את הציבור מפני הפגיעות האפשריות בעקבות גל הקור והגשם הצפוי לפקוד את ישראל בסוף השבוע הקרוב וערוכים ב"כוננות שלג" בהרי הצפון ובמקומות הגבוהיםהחל משעות אחר הצהריים היום (שבת ). במד"א מוכנים למזג האוויר הסוער הצפוי וערוכים להעניק טיפול רפואי לכל נפגע גם בתנאי מזג האוויר הקשים ומזהירים מפני הפגיעות האופייניות לעונה. לקראת הסערה נמסר כי כוחות מד"א ערוכים בכל רחבי הארץ לטפל בחולים ובנפגעים שונים גם כתוצאה מנזקי הסערה הצפויה, ובמקביל נערכים גם בכוננות שלג, לקראת השלג הצפוי לרדת בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים.
מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים באזורים המועדים לשלג לנקוט בשורת צעדים שתביא אותם למוכנות הגבוהה ביותר האפשרית על מנת שיוכלו להעניק שירות מלא, מהיר ומקצועי לתושבי האזור גם בתנאי מזג אויר קשים במיוחד.
בין היתר, הונחו כוחות מד"א לתגבר את המשמרות בעובדים ובמתנדבים, על מנת להעניק מענה מלא במידה ויהיה ביקוש גובר לשירותי מד"א ובעיות עבירות לכלי רכב פרטיים, דבר שעלול לגרום לקריאות רבות יותר לאמבולנסים.

סערת שלג מנהטן הבוקר (ציפי מנשה)
סערת שלג מנהטן הבוקר (ציפי מנשה)

עשרות אמבולנסים עם הנעה קדמית (4X4) וג'יפים של מד"א הועמדו במצב הכן. כמו כן, שרשראות שלג יורכבו במידת הצורך על גלגלי האמבולנסים, על מנת שאלה יוכלו לעבור במהירות וביעילות גם במקרים של שלג הנערם על הקרקע באזורים שונים, אליהם יצטרפו גם ג'יפים מיחידית הג'יפים המיוחדת של מתנדבי מד"א אשר ירתמו לכל המשימות הנדרשות בימי הסערה הצפויים.

על מנת להישמר ולהימנע מפגיעות בגוף ממליצים במד"א לציבור:

במקומות בהם יצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע שם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.

במקרה של הפסקת חשמל- עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך.

מחשש לקריסה- יש להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות, צריפים או מבנים ארעיים שנערם עליהם שלג בגובה של מעל ל-10 ס"מ.

זהירות מרוחות חזקות:
בעת השתוללות רוחות חזקות ברחבי הארץ, עלולים חפצים רבים להינתק ממקומם, לעוף במהירות רבה ולפגוע בעוברים ושבים. על כן, יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון כסאות ושולחנות גן, עמודי תאורה, חבלי כביסה ומתקנים לתליית כביסה הנמצאים בחוץ, צעצועים ועוד על מנת שלא יפגעו בקהל החולף ברחובות.
חשוב להקפיד ולהיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות הנושבות בחוזקה.
היזהרו מתנורי הסקה:
הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co), היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות:
אוורור – בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.
תחזוקה – יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף.
מנע שריפה – הרחק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה (כגון ספירלה) מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה מחשש לדליקה ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו למנוע גישה של ילדים לתנור.

סימני הרעלה – סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות,חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים – גם אבדן הכרה. זהו מצב חירום רפואי מסוכן, ויש לנהוג מיד על פי ההנחיות הבאות.

ערנות מצילה חיים! במקרה של הופעת הסימנים לעיל בבית שמופעלת בו מערכת הסקה, סגור מיד את המערכת, אוורר את הבית והזעק את מד"א בטלפון חירום 101.

שימרו על חום גופם של קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם:

יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה אלה בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה (תנועה מייצרת חום), יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום של כ- 24 מעלות.

שימו לב – אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה.

סימנים לירידה בחום גוף: ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות. בהופעת סימנים אלה יש לחמם את החולה ולהזעיק את מד"א בטלפון חירום 101.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן