Skip to content

ביל גייטס דופק 50 אלף צלמים בעבור דמי כיס

מי מוכר נכס ובתוכו רכוש שלא שייך לו? ומגדיל ועושה ומונע גישה לבעלי הרכוש? מי אם לא, ביל גייטס, הפילנטרופ הידוע, אשר מכר את חברת קורביס וחסם את גישת כל צלמי סוכנות דמוטיקס (חברת הבת) לחשבונותיהם, בלי הודעה מראש בלי הסבר וכמובן בלי תשלום חובות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הפילנטרופ הידוע ביל גייטס רומס 50 אלף צלמים בעבור דמי כיס - צילום: Russell Watkins/DFID

בשנת 2009 הוקמה על ידי טורי מונט וג'ונתן טפר סוכנות דמוטיקס (Demotix) שנועדה לאפשר חופש דיבור וחופש עיתונות, נכון ל- 22 לחודש ינואר 2016 פעלו עבור הסוכנות 50 אלף צלמים ב- 190 מדינות. יום לאחר מכן סוכנות דמוטיקס נעלמה כלא היתה ואתר הסוכנות נחסם לצלמיה.

במשך שנות פעילותה הפכה הסוכנות מאתר אינטרנט קטן למיזם ענק שסיפק כיסוי מצולם לאירועים רבים בכל העולם. אחד מצלמי הסוכנות הוא עבדכם הנאמן. ב- 7 שנות עבודתי עם דמוטיקס העליתי למעלה מ- 7000 תמונות ב- 700 כתבות.

בשנת 2012 נרכשה סוכנות דמוטיקס על ידי חברת קורביס (Corbis) שבבעלותו של ביל גייטס מייסד מיקרוסופט (מי שמציג את עצמו כפילנטרופ גדול), עם הרכישה החלה הנפילה במוסר התשלומים לצלמים ובסטנדרטים של העריכה. אבל המערכת עבדה כמו תמיד ללא בעיות מיוחדות (אם להוציא תקלות טכניות סבירות).

ב- 23 לחודש ינואר השנה נחסם אתר דמוטיקס באופן מוחלט וכל הגולש אליו מגיע לאתר של חברת קורביס. כעקרון עד ליום זה היתה קורביס אמונה על מכירת התמונות והצילומים של צלמי דמוטיקס אבל להם עצמם מעולם לא היה חשבון בר גישה בקורביס. אלא בדמוטיקס בלבד.

החסימה נובעת מהעובדה שלביל גייטס היו חסרים כמה מיליונים דמי כיס והוא מכר את קורביס ובתוכה את דמוטיקס לחברה סינית שמאחוריה ניצבת, איך לא, גטי אימג'ס (Getty Images). אבל מדוע לחסום? בניגוד לעסקים רבים אחרים סוכנות צילום איננה מוכרת רכוש שלה אלא רכוש וזכויות של הצלמים שלה. חסימת הגישה מונעת מהצלמים למחוק את החומר שלהם למרות שזו זכותם.

צלמי דמוטיקס שלרובם חייבת החברה כסף ממכירת התמונות, לא קיבלו שום הודעה, שום הסבר ובנוסף להיעלמות האתר גם חשבונות הטוויטר והפייסבוק של החברה נדמו, הם אמנם עדיין שם אבל אין איש שיענה לשאלות הצלמים.

בזמן שצלמי הסוכנות אינם יכולים להיכנס לחשבונותיהם יכולה החברה לשנות את בסיסי הנתונים ואפילו למחוק את האתר מהרשת אחרי שבמילא העבירו את התמונות לחשבונות המעוקרים על האתר של קורביס. מניעת הגישה של צלמים לחשבונותיהם נועדה בין היתר למנוע מהם לדלות מהם את המידע הרלוונטי: מספר תמונות וסיפורים, חובות כספיים ודוחות מכירות.

אז ביל גייטס הפילנטרופ הנודע רמס עוד 50 אלף צלמים שבמילא דופקים אותם מדי יום במדיות השונות. צלמים שנאלצים להסתפק בגרושים לעיתים תמורת סיכון חיים. וסוכנות גטי הופכת להיות מונופול בינלאומי בלי שאיש יוכל לפקח עליה, תוך כדי שהיא גונבת פרי עבודתם ויצירתם של עשרות אלפי צלמים שמעולם לא הסכימו לספק לה סחורה.

אין לי מילים על צוות דמוטיקס בלונדון ששומר על שתיקה מוחלטת כנראה בהוראת הנהלת קורביס. האמת היא שנמאס לי המשחק המונופוליסטי הזה ומן הראוי יהיה לשים מקלות בגלגלים של העיסקה המסכנה הזו שמהווה דמי כיס עבור ביל ומלינדה גייטס אבל נזק עצום לצלמים העצמאיים, עבודה של שנים יורדת לטמיון ונופלת ליידים של קבוצת גטי הנפשעת שחוזרת פעם אחר פעם לבתי המשפט.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן