Skip to content

שואה והשרדות

רק ערוץ אחד מצא לנכון להתייחס בלוח השידורים שלו ליום השואה הבינלאומי, הוא הערוץ הראשון. בעוד הערוצים המקבילים משדרים השרדות ואחים גדולים, הערוץ הראשון מראה לנו זוויות חדשות ובלתי שגרתיות של השואה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רודולף הס מנסה להסביר את עצמו. הס, מפקד מחנה אושוויץ, אחד מהסמלים הנוראים ביותר לשפל והרוע האנושי, מספר על ההתנהלות היומיומית ועל ההיגיון הפנימי שלו. ניצולים מספרים על התעללות מינית שעברו.

הערוץ הראשון, שמצא לנכון להתייחס ליום השואה הבינלאומי בעוד מקביליו עוסקים ביום יום שלהם, שכולל ריאליטי. מה סמלי יותר מהישרדות, הישרדות אחרת לגמרי.

יש לנו יום שואה משלנו, שמתקיים אחרי יום העצמאות, אז על מה ולמה עוד יום שואה אחד, תשאלו. זוהי שאלה לגיטימית. ערוץ שידור יכול לבחור במה להתמקד. ברור שהבחירה של ערוצים מסחריים להתעלם מיום זה, שכביכול איננו יום שנמצא בתאריכון הפרטי של  מדינת ישראל, גם היא בחירה לגטימית. בכל זאת מוצאת חן בעיני יותר בחירתו של הערוץ הראשון, לציין את היום הזה בשימת דגש על דברים שעדיין לא דוברו לעומק.

                               הקומנדאנט: הבנאליות של הרוע האנושי המחריד ביותר

זוהי בחירה אמיצה. גם של הגוף המשדר וגם של המתראיינים לכתבה, שאיננה חדשה. ילדים וילדות שעברו התעללות מינית על ידי הנאצים. כמה אומץ וכמה כוח נפשי צריך כדי לפתוח דברים שאותם ניצולים בדרך כלל לא דיברו עליהם ולא סיפרו אפילו לקרובים ביותר להם. רובם הקימו משפחות. אחת מספרת על ההשלכות של ההתעללות על חייה לעתיד לבוא. היא מסיימת באמירה התמימה: "אני מקווה שילדי לא יודעים".

אנחנו רואים את תמונותיהם של הבוגרים הללו כילדים לפני המלחמה. יפים. התמימות הילדית בולטת כל כך. מי שהיתה ילדה קטנה והעזה לשוטט לתומה כשהגיעה למחנה, פגשה בגבר שטייל שם עם שני כלבים. הוא היכה אותה, והיא לא הבינה למה. אחר כך שיסה בה את הכלבים שתלשו את עורה והיא, עדיין נאיבית. ביקשה ממנו מים. בתגובה הוא שלף את איבר מינו ותקע אותו בפיה. אלה המים שלך, אמר.

שתיקה רועמת. הנושא הזה שלא דיברו עליו. התעללות מינית שעברו ילדים בתקופת השואה

למען הגילוי הנאות, אני בת להורים שהיו ניצולי שואה. אני אם לנערה שבית ספרה, התיכון בליך ברמת גן, בחר לשלוח את כיתתה לבית יהדות ווהלין ערב יום השואה הבינלאומי, לשמוע שם על תולדות עמנו בתקופה האפלה ההיא. כשאני הייתי ילדה חשפו אותנו בכל אמצעי התקשורת לגילויים הקשים ביותר של השואה. הורינו לא דיברו. התקשורת עשתה את העבודה עבורם, אולי בצורה גרפית מדי. בשנים האחרונות התקשורת חושפת אותנו לדברים בצורה ממותנת וכך נכון בעיני.

לוח המשדרים של הערוץ הראשון להיום כולל תוכניות נוספות שמציינות את יום השואה הבינלאומי, ביניהן: מבט שני, על צלמת גרמניה, בת לאב ששירת בוורמכט, אשר מגיעה לישראל לצלם ניצולי שואה בימיהם האחרונים. תוכנית על אמנות ואמנים בתקופת השואה, ועוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן